Start > Körkortsforum > Ny bil?!

Ny bil?!

Nervösa grabben 2018-01-11 19:38 ! Citera #
Hej, Jag ska köra upp i början av Februari och det närmar sig med stormsteg. Jag har kört en hel del privat men då med en äldre bil som kräver att man möter med gasen en hel del. Idag så körde jag med en nyare bil och kände mig som en nybörjare. Precis som jag aldrig kört en bil förut fick trots detta ingen motorstopp.

Jag undrar nu om läraren i bilen tar handsyn till detta när man kör upp? Alltså är det okej att det tar längre tid att komma iväg från en korsning?

När jag körde idag tyckte jag det var tufft att köra med en bil som jag inte behövde vara så aggressiv på gasen för att komma iväg. Jag trodde nyare bilar skulle vara enklare att köra och trodde det var bättre att köra äldre bilar.

Har kört både en äldre model av Audi och BMW när jag övningskört. Har även tagit några lektioner på en trafikskola där bilen är ny men kände inte alls samma problem som jag gjorde med den bilen jag körde idag.
Stella 2018-01-11 21:42 ! Citera #
En inspektör kommer dessvärre inte ha någon hänsyn till att du är ovan. För den inspektören kommer att tro att du fortfarande inte har lärt dig växla ordentligt. Jag blev kuggad just på grund av detta. Jag hade själv bara kört bensin bilar hemma och på körskolan, så på uppkörningsdagen får jag trafikverkets slöa dieselbil. I början av uppkörningen hade jag svårt att sätta rätt växlar till hastighet, så inspektören kuggade mig för att jag ej körde ecodrive. Jag lyckades till slut att växla rätt, men då hade jag ägnat 10 minuter av 25 på att försöka hitta rätt. Efter körningen påpekade jag inspektören att jag inte var van vid den här typen av bil, varpå inspektören gav mig svaret att det spelar ingen roll.
Stella 2018-01-11 21:47 ! Citera #
Har du förresten bokat trafikverkets bil, eller är det körskolans bil som du ska använda när du kör upp?

Om det är trafikverkets bil, så kan du gå in på trafikverkets hemsida och söka vilka bilmodeller de har för olika orter. Det kan vara en bra förberedelse annars.

Hoppas att det går bra! :) Lycka till!
Gäst 2018-01-12 16:40 ! Citera #
Är man redo för körkort så hänger inte allt på bilen, sånt snack är bara skit snack!
Även om man får köra en bil som är ovan med så tar det inte många meter innan du vet du just den bilen fungerar.
Och klarar man inte det så ska man nog vänta med uppkörning!!
Gäst 2018-01-14 18:42 ! Citera #
Gäst 2018-01-12
Är man redo för körkort så hänger inte allt på bilen, sånt snack är bara skit snack!
Även om man får köra en bil som är ovan med så tar det inte många meter innan du vet du just den bilen fungerar.
Och klarar man inte det så ska man nog vänta med uppkörning!!
Det är då extremt konstigt resonemang. Har man till exempel bara haft tillgång till en ända bil under sin övningskörs period så har man omöjligtvis inte kunnat öva med andra bilar.

Ditt resonemang känns väldigt udda. Du får gärna utveckla om jag inte förstod.
Gäst 2018-01-15 11:18 ! Citera #
Gäst 2018-01-14
Det är då extremt konstigt resonemang. Har man till exempel bara haft tillgång till en ända bil under sin övningskörs period så har man omöjligtvis inte kunnat öva med andra bilar.

Ditt resonemang känns väldigt udda. Du får gärna utveckla om jag inte förstod.
Det han menar är att infall man är redo att ta körkort så ska det inte spela så stor roll vilken bil man kör. Visst kan det ta någon minut att känna hur gasen, bromsen och växeln funkar men sen bör det gå bra ifall man kan köra bil.
Magand 2018-01-16 18:02 ! Citera #
Gäst 2018-01-15
Det han menar är att infall man är redo att ta körkort så ska det inte spela så stor roll vilken bil man kör. Visst kan det ta någon minut att känna hur gasen, bromsen och växeln funkar men sen bör det gå bra ifall man kan köra bil.
Håller med
Gäst 2018-01-16 23:21 ! Citera #
Gäst 2018-01-15
Han är i detta fallet en hon :)
Och ja, det var exakt så jag menade.
Men behöver inte ha en hel lektion på sig för att lista ut hur en bil fungerar.

När jag körde upp fick jag använda trafikverkets diesel bilar, och en sådan bil hade jag aldrig kört förut.
Dessutom var det en Volvo V40, och jag hade heller aldrig kört en Volvo innan då körskolan jag gick på hade bensindrivna Ford Focusar som övningsbilar.
Men det räckte med några hundra meter när uppkörningen hade kommit igång så visste jag hur koppling, bromsar och växlingen fungerade. Så när jag läser härinne att många skyller på bilen så blir jag irriterad att den personen skyller ifrån sig.
Man letar efter nått att skylla på då man inte vill se sina egna fel, och då blir det antingen bilen eller inspektören som man skyller på.
Gäst 2018-01-17 14:13 ! Citera #
Gäst 2018-01-16
Han är i detta fallet en hon :)
Och ja, det var exakt så jag menade.
Men behöver inte ha en hel lektion på sig för att lista ut hur en bil fungerar.

När jag körde upp fick jag använda trafikverkets diesel bilar, och en sådan bil hade jag aldrig kört förut.
Dessutom var det en Volvo V40, och jag hade heller aldrig kört en Volvo innan då körskolan jag gick på hade bensindrivna Ford Focusar som övningsbilar.
Men det räckte med några hundra meter när uppkörningen hade kommit igång så visste jag hur koppling, bromsar och växlingen fungerade. Så när jag läser härinne att många skyller på bilen så blir jag irriterad att den personen skyller ifrån sig.
Man letar efter nått att skylla på då man inte vill se sina egna fel, och då blir det antingen bilen eller inspektören som man skyller på.
Nice. Snapchat?
Gäst 2018-01-17 15:14 ! Citera #
Gäst 2018-01-17
Nice. Snapchat?
Finns inte här då jag är lyckligt gift :D ;)

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest