Start > Körkortsforum > Mötesplats

Mötesplats

anonym 2018-01-07 17:29 ! Citera #
Om jag ser en bil långt fram på en smal väg som jag kör på och jag har en mötesplats på vänstersida av vägen ska jag stanna på den eller ska jag stanna på högersida av vägen och invänta fordonet längre fram? Har även en bil bakom mig
T 2018-01-07 18:53 ! Citera #
Körkortsboken är din vän:

”På en del smala vägar har man gjort mötesplatser för att underlätta för trafikanterna. Den som kommer fram först till mötesplatsen ska stanna på sin sida och invänta den mötande. Detta oavsett vilken sida vägen breddats på.”
Gäst 2018-01-08 14:38 ! Citera #
T 2018-01-07
Körkortsboken är din vän:

”På en del smala vägar har man gjort mötesplatser för att underlätta för trafikanterna. Den som kommer fram först till mötesplatsen ska stanna på sin sida och invänta den mötande. Detta oavsett vilken sida vägen breddats på.”
Det där är helt korrekt enligt körkortsboken, men om det nu inte finns någon mer mötesplats att svänga in på innan man kommer fram till den mötande bilen, så kan man stanna till på platsen som ligger på ”fel” sida av vägen för att underlätta för alla... Så allt ska man inte ta skriftligt, utan använda lite sunt förnuft underlättar också en hel del :D
Gäst 2018-01-08 16:25 ! Citera #
Gäst 2018-01-08
Det där är helt korrekt enligt körkortsboken, men om det nu inte finns någon mer mötesplats att svänga in på innan man kommer fram till den mötande bilen, så kan man stanna till på platsen som ligger på ”fel” sida av vägen för att underlätta för alla... Så allt ska man inte ta skriftligt, utan använda lite sunt förnuft underlättar också en hel del :D
Behövs inget sunt förnuft, för det står ju klart och tydligt ”oavsett vilken sida vägen breddats på.”

Alltså stannar den som först kommer till mötesplatsen oavsett om den är på andra sidan vägen och inväntar mötande trafik..
Gäst 2018-01-11 11:05 ! Citera #
Varför skulle man köra över till andra sidan vägen? Stannare bara alldeles framför mötesplatsen på din sida av vägen, och när den andra bilen kommer fram till mötesplatsen så kör han in i mötesplatsen. Det finns ingen anledning till att köra kors och tvärs över vägenn.
Gäst 2024-06-06 04:51 ! Citera #
Vilken urbota dum regel. I och med att den som först kommer fram till mötesplatsen skall stanna och vänta på den som har längst fram till den så skapar man ju det absolut längsta stoppet och minst naturligt flyt i trafiken???? Den regeln må det ju vara en riktig idiot som skrivit ner i regelboken. Det är som att 1an i Vasaloppet skulle tvingas stanna och vänta in 3an och släppa han först över mållinjen
Gäst 2024-06-06 07:52 ! Citera #
Gäst 2024-06-06
Vilken urbota dum regel. I och med att den som först kommer fram till mötesplatsen skall stanna och vänta på den som har längst fram till den så skapar man ju det absolut längsta stoppet och minst naturligt flyt i trafiken???? Den regeln må det ju vara en riktig idiot som skrivit ner i regelboken. Det är som att 1an i Vasaloppet skulle tvingas stanna och vänta in 3an och släppa han först över mållinjen
Ibland har du nog otur när du tänker. Hur skulle det annars gå till? Om den som kommer fram först inte stannar, innebär ju det att den första bilen fortsätter framåt på den smala vägen och möter den mötande bilen på ett smalt ställe. Resultatet blir att bilen som kom först får backa tillbaka till mötesplatsen, vilket tar längre tid och är mycket krångligare och totalt idiotiskt?
Björn He 2024-06-06 14:23 ! Citera #
Varför den fordonsförare som ankommit (till) en mötesplats först skall stanna är väl för att det är opraktiskt att passera mötesplatsen, med ingen möjlighet att köra åt sidan för att ge plats för den mötande. Stannar man på mötesplatsen så har man utrymme för att släppa förbi den mötande.

Det är för övrigt generellt parkeringsförbud på en mötesplats.
Gäst 2024-06-06 21:39 ! Citera #
Stanna vid mötesplatsen, låt den andra bilen köra in i mötesplatsen

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
3
I går 19:00
2
I går 13:05
3
I går 09:11
8
2024-07-25 12:47
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor