Start > Körkortsforum > Hjälp...... Signalreglerad ko…

Hjälp...... Signalreglerad korsning..

Rosan 2018-01-07 03:07 ! Citera #
Gjorde uppkörning i fredags o fick göra detta
moment.
 
Självständig körning mot mål, Passerande av stillast fordon, Cirkulationsplats, Signalreglerad korsning, Gatukorsning, Körning i körfält/Körfältsbyte, Parkering, Backning, Motorväg/motortrafikled

Klara alla förutom Signalreglerad korsning.
Vad betyder Signalreglerad korsning? O vad innebär detta?



Vad kan jag förbered mig för kunna klarar av
Signalreglerad korsning?
Gäst 2018-01-07 09:34 ! Citera #
Om du söker efter ordet i google så hittar du både svar och hur du ska köra.

Google är din vän... 8-)
Rosan 2018-01-07 14:35 ! Citera #
Jag har sökt men hittar tyvärr inte. :(
Gästen 2018-01-07 15:28 ! Citera #
En signalerad vägkorsning är en korsning där det finns trafikljus som visar vilka som får köra(grönt ljus) och vilka som ska stanna(rött ljus)

Men om du inte ens vet vad en signalerad vägkorsning är så kanske du borde plugga på teorin lite mera, plus att övningsköra lite mera :D
magand 2018-01-07 17:54 ! Citera #
Alltså fattar inte hur hinner man med allt detta inom så kort tid :scared: :scared:
Rosan 2018-01-08 01:37 ! Citera #
Jag gör ju rätt när jag kommer fram till signalen .

Stannade när det är rött o fortsätter när det är grön. Eller vad behöver jag göra mer ?
A 2018-01-08 13:36 ! Citera #
Allt du behöver göra är att hålla koll på när det är grönt för dig och om det då är exempelvis grön pil till vänstersvängande så behöver man inte vänta på mötande trafik då de har rött.

Du kanske missade att du hade pil när du skulle svänga eller nåt. Men förstod du inte så borde du frågat inspektören. Den borde ju faktiskt också berättat vad du gjorde för fel.
Gäst 2018-01-08 14:49 ! Citera #
Det kan också vara så att du hade för hög fart när du närmade dig den signalerade korsningen och fick göra en onödig stark bromsning med bromsen. Men det kan också vara så att du hade lite för hög fart när du närmade dig korsningen och istället för att bromsa så kunde du ha släppt gasen, och börjat nedväxling för att då förhoppningsvis slippa stanna helt när du väl kommer fram till korsningen.
Hur som helst så ser jag det som en ganska klantig tabbe som du får ta på dig, men nu vet du hur du inte ska göra nästa gång när du närmar dig en signalerad korsning....

Men hur kommer det ens att du inte vet vad en signalerad korsning är?
Har du inte lärt dig det när du läste teorin?
Rosan 2018-01-09 01:37 ! Citera #
Ok. Nu vet jag vad jag ska göra nästa gång.
Tack så mycket.
Gäst 2018-01-19 22:43 ! Citera #
Kommer du ihåg vad som hände? Nånting fel måste ha hänt för att du blev kuggad. Sen så står det vad du gjorde för fel i resultatet.

Tänk på detta:
- när du närmar dig en korsning med trafiksignal, kolla vilket ljus det är. Är det rött tillsammans med orange betyder det att det kommer slå om till grönt så du behöver inte stanna. Blir det bara orange så kommer det bli rött snart så sänk farten och bromsa mjukt. Är det rött så rulla sakta fram så mycket du kan med tanke på att undvik att stanna om möjligt, för att det kanske blir grönt snart.

- motorbromsa så långt som möjligt alltså släpp gasen helt och tryck inte på något när du närmar dig korsningen. Bromsa endast tills du går ner i hastighet och byt sedan till 2a om du har manuell (ner till 20 km/h) och sväng med låg hastighet.

- när du väl stannat, förbered och lägg på 1ans växel och låt EJ bilen röra på sig. Stå helt stilla tills det blir grönt. Man kan bli kuggad av detta.

- Håll koll på andra bilarna när du korsar vägen, tänk på svängningsregeln om du ska tex vänster och möter mötande bilar som ska fram. Du ska stanna åt dem eftersom du korsar deras väg.

- kolla på övergångsställen och cykelpassager också. Det är bra att visa att du håller koll på allt i omgivningen.

- se till att du har en bra planering. Välj rätt körfält om det är flera som passar bäst till ditt färdmål.

- ska du byta körfält vid korsningen så KONTROLLERA DÖDA VINKELN innan du svänger till det nya körfältet!

Det är mycket att tänka på men pm du är en bra förare så är detta lätt som en plätt att hantera när du väl är ute och kör. Man vet aldrig vad som kan hända, men kan du alla regler och köra trafiksäkert så kommer det funka.

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo