Det ni skriver är svenska Trafikverkets regler, som är fjärran från de regler som gäller i verkligheten. Ligger en lastbil och såsar på 80 i vänster körfält,....kör du om i höger körfält.
Kör du in i rondell och skall ut till vänster, blinkar du INTE NÄR DU KÖR IN I RONDELLEN, utan du blinkar vänster när du placerat dig i vänster, inre körfältet, för att signalera till de som kommer från höger att höger körfält är ledigt.
När du sedan kommer till motsatt infart från höger, blinkar du att du vill ut till höger. Det signalerar till dem som kommer från motsatt väg att du kommer att svänga höger,....och att höger körfält är inte ledigt för dem.
Svenska Transportstyrelsen lever kvar i 40-talet, de har INGEN ANING om dagens verklighet. Mest pinsamma är deras regel när vi började bygga rondeller,....att vi skulle blinka vänster INNAN vi gick in i rondellen. (Se beskrivning ovan.)
Detta ledde till pinsamma möten med tyskar, ett Tyskland jag körde i redan 1969. Mina vänner från Tyskland som var på väg till NordKap, stannade hos mig och frågade vad som pågick. En av dem, som stod efter en bil som stannat vid infarten till rondellen och blinkat vänster, trodde att det handlade om en senildement som tänkte köra in i rondellen MOT KÖRRIKTNINGEN. De började tuta och blinka, vilket ledde till verbala uttryck genom sidofönstret och pekande åt höger,......men språkförbistringen gav inget utan framförvarande fortsatte in i rondellen, till HÖGER, medan han fortfarande blinkade vänster.
Ytterst pinsamt,......die dumme schweden.
Trafikverket är bara pinsamt. Jag skulle kunna skriva en hel bok om hur de lever kvar i stenåldwern-
Trafikverket är bara så PINSAMT. I körkortshandboken beskrivs fortfarande rattrörelserna vid högersväng i korsning (samma gäller vid vänstersväng) som att du håller händerna tio i två, du för vänster hand mot höger, sedan lägger du höger hand över vänster hand och fortsätter rörelsen.
De har inte fattat någonting av verkligheten sedan 60-talet, då vi hade Flower-Power, klocka på vänster handled och en massa färgade snören på höger arm, så hände det att när föraren drog tillbaka vänster arm under höger arm, så fastnade banden i klockan och föraren satte sig själv i handfängsel.
Tidigt 70-tal utvecklades inom yrkestrafiken, på grund av detta, metoden att, .......vi talar fortfarande om högersväng, men samma gäller vänster. Du håller ratten tio o två, men vid högersväng sänker du vänster hand till kl åtta och HÄMTAR med HÖGER hand ratten FRÅN KL. 10. Du håller kvar VÄNSTER hand kl. 8, låter ratten löpa genom en lössläppt hand och om höger arms rörelse inte räcker till, knäpper du bar fast vänstern och fortsätter rörelsen,......och håller kvar högern vid kl. 4 för att kunna ta tillbaka.
Summa summarum, MAN KORSAR ALDRIG HÄNDERNA ÖVER RATTEN
Detta gäller särskilt nu med New Age, då klockan är i mobilen men bägge handlederna är späckade med tingeltangel, färgade band och berlocker.
Jag har haft körkort i 52 år, haft alla behörigheter, inkl. tung trafik (utom buss), i 44 år. Hoppar fortfarande in, vid 70-års ålder, och kör timmerbil i Norrland, vid behov. Har undvikit många situationer, utan att vara ibland i en olycka.
Säger bara det Trafikverket och deras inspektörer vid körprov har ingen AAA,,,,ANING om läget ute på vägarna.
Det är bara pinsamt att de som lärt sig trafik teoretiskt, accepterat det skrivna utan att tänka efter om det är rimligt, sitter minst 50% av arbetstiden på kontor för att fylla i formulär och tillbringar minsta tiden,......sedan skall godkänna eller underkänna. Vem kontrollerar DEM och deras kunskaper? Vissa inspektörer måste granskas (besiktigas) i fråga om de har behörighet att utföra körprov. Vem gör det?
Det ni skriver är svenska Trafikverkets regler, som är fjärran från de regler som gäller i verkligheten. Ligger en lastbil och såsar på 80 i vänster körfält,....kör du om i höger körfält.
Kör du in i rondell och skall ut till vänster, blinkar du INTE NÄR DU KÖR IN I RONDELLEN, utan du blinkar vänster när du placerat dig i vänster, inre körfältet, för att signalera till de som kommer från höger att höger körfält är ledigt.
När du sedan kommer till motsatt infart från höger, blinkar du att du vill ut till höger. Det signalerar till dem som kommer från motsatt väg att du kommer att svänga höger,....och att höger körfält är inte ledigt för dem.
Svenska Transportstyrelsen lever kvar i 40-talet, de har INGEN ANING om dagens verklighet. Mest pinsamma är deras regel när vi började bygga rondeller,....att vi skulle blinka vänster INNAN vi gick in i rondellen. (Se beskrivning ovan.)
Detta ledde till pinsamma möten med tyskar, ett Tyskland jag körde i redan 1969. Mina vänner från Tyskland som var på väg till NordKap, stannade hos mig och frågade vad som pågick. En av dem, som stod efter en bil som stannat vid infarten till rondellen och blinkat vänster, trodde att det handlade om en senildement som tänkte köra in i rondellen MOT KÖRRIKTNINGEN. De började tuta och blinka, vilket ledde till verbala uttryck genom sidofönstret och pekande åt höger,......men språkförbistringen gav inget utan framförvarande fortsatte in i rondellen, till HÖGER, medan han fortfarande blinkade vänster.
Ytterst pinsamt,......die dumme schweden.
Trafikverket är bara pinsamt. Jag skulle kunna skriva en hel bok om hur de lever kvar i stenåldwern-
Klart som fan vi skriver om de svenska reglerna, vi är nämnligen i Sverige.
Vad fan tyskar, polacker, uzbekistanier eller indonesier har för regelverk är totalt irrelevant.
Det här är ett körkortsforum för ett svenskt körkort, och då gäller svenska regler och trafikverkets inspektörer skiter i blanka fan vad som gäller utomlands.