Start > Körkortsforum > Två frågor - Omkörning och cir…

Två frågor - Omkörning och cirkulationsplats

Jak 2017-12-19 12:32 ! Citera #
Hej! 8-)

Har två frågor som jag funderar lite över. Den första:

Jag kör inn i en cirkulationsplats med två filer. Båda filerna går till vänster och jag lägger mig i högre fil eftersom att det är grundplacering. Ska jag då blinka vänster för att signalera att jag ska köra vänster, eller ska jag inte blinka vänster eftersom att det kan förvirra andra trafikanter som kan tro att jag tänker byta till vänstre körfält?

Andra fråga:

Jag kör på en större motorväg med 4 filar. Hastigheten är över 80 km/h (Över 70 km/h då alltså). Jag håller hastigheten som är angiven och ligger i höger körfält. Problemet är att många medtrafikanter som kör i dom vänstra körfälten kör saktare än mig. Detta leder till att jag passerar eller kör om dessa fordon. Det är dom som gör fel eftersom att dom kör sakta i vänstra körfält, men gör jag fel som kör om i höger körfält?

Tack för svar
Gäst 2017-12-19 13:37 ! Citera #
Ska du vänster i rondellen bör du lägga dig i vänster fil när du åker in i rondellen.

Du får inte köra om på höger sida oavsett om de håller för låg hastighet, såvida det inte är köbildning.
anus 2017-12-19 13:45 ! Citera #
Det är fel det ni säger lol xd
Jak 2017-12-19 18:23 ! Citera #
Om båda filerna i en cirkulationsplats går till vänster behöver jag inte ligga i vänster fil. Grundplaceringen är alltid höger.
Jak 2017-12-19 18:24 ! Citera #
anus 2017-12-19
Det är fel det ni säger lol xd
Kan du då upplysa mig vad som är rätt?
Gäst 2017-12-19 21:26 ! Citera #
Angående den sista frågan funderade jag också över detta under utbildningen men fick aldrig något bra svar. Jag tänker så här:

Jag ligger i högerfilen och kör 110. Av någon anledning ligger en lastbil och såsar i 80 i vänsterfilen. Då räknas det inte som en omkörning, utan det är tillåtet att passera.

Däremot, om jag ligger i vänsterfilen och kommer ifatt en lastbil som också ligger i vänsterfilen - då är det strängt förbjudet att köra om eftersom det kräver ett filbyte till högerfilen och detta blir därmed en omkörning på insidan.

Det är fullt möjligt att jag har fel, men å andra sidan känns det väldigt ologiskt att man ska sakta in och anpassa sig efter den som gör fel i vänsterfilen. Vad ska man istället göra i en sådan situation?
Gäst 2017-12-19 23:21 ! Citera #
Jak 2017-12-19
Om båda filerna i en cirkulationsplats går till vänster behöver jag inte ligga i vänster fil. Grundplaceringen är alltid höger.
Tråkigt att du inte läser hur svaret är formulerat. Du BÖR ligga i vänster fil om du ska till vänster eftersom det underlättar för de som ska rakt i rondellen.
Gäst 2017-12-19 23:23 ! Citera #
Gäst 2017-12-19
Angående den sista frågan funderade jag också över detta under utbildningen men fick aldrig något bra svar. Jag tänker så här:

Jag ligger i högerfilen och kör 110. Av någon anledning ligger en lastbil och såsar i 80 i vänsterfilen. Då räknas det inte som en omkörning, utan det är tillåtet att passera.

Däremot, om jag ligger i vänsterfilen och kommer ifatt en lastbil som också ligger i vänsterfilen - då är det strängt förbjudet att köra om eftersom det kräver ett filbyte till högerfilen och detta blir därmed en omkörning på insidan.

Det är fullt möjligt att jag har fel, men å andra sidan känns det väldigt ologiskt att man ska sakta in och anpassa sig efter den som gör fel i vänsterfilen. Vad ska man istället göra i en sådan situation?
Ja testa det på din uppkörning du. Du får nämnligen inte köra såvida det inte är köbildnong eller att den filen leder till ett annat mål.
Gäst 2017-12-20 08:54 ! Citera #
Gäst 2017-12-19
Ja testa det på din uppkörning du. Du får nämnligen inte köra såvida det inte är köbildnong eller att den filen leder till ett annat mål.
Jag har redan körkort. Väntar fortfarande på ett bra svar som inte bara är: ”Det får du inte göra!”.

Scenariot är det som jag säger. Jag ligger i högerfilen i t ex 110. Någon ligger och såsar i vänsterfilen betydligt långsammare vilket innebär att jag kommer passera denne om jag bibehåller min hastighet. Vad exakt ska man göra i denna situationen?
Gäst 2017-12-20 15:23 ! Citera #
Gäst 2017-12-20
Jag har redan körkort. Väntar fortfarande på ett bra svar som inte bara är: ”Det får du inte göra!”.

Scenariot är det som jag säger. Jag ligger i högerfilen i t ex 110. Någon ligger och såsar i vänsterfilen betydligt långsammare vilket innebär att jag kommer passera denne om jag bibehåller min hastighet. Vad exakt ska man göra i denna situationen?
Det borde du veta isåfall.

Du får inte köra om den såsande bilen på högersida, såvida det inte är en fil som leder till en avfart.

Tyvärr vet ju både du och jag att man ser mittfils åkare varenda gång man är ute på e4an. Men ska du förbi och köra enligt reglerna så får du göra ett dubbelbyte till vänsterfilen. Så är det.

Sen att många åker förbi på högersidan ändå, hör inte hit, på en uppkörning skulle det bli kugg direkt.

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov