Start > Körkortsforum > Vänstersväng vid ”stor cirkula…

Vänstersväng vid ”stor cirkulationsplats”

Håkan W 2017-12-14 19:12 ! Citera #
En kommentar om detta
:
Effekten av Trafikverkets regler när det gäller att svänga VÄNSTER vid en ”stor cirkulationsplats” blir att man behöver bara blinka HÖGER (vänster är inte så viktigt) !!! Man häpnar! Det är dessutom belagt med böter om man inte blinkar höger när man ska svänga vänster! Heltokigt!!!

Det naturliga borde vara att alltid blinka VÄNSTER före och i en cirkulationsplats och frivilligt blinka HÖGER när man lämnar.

Dessutom lämnar man till oss bilister att avgöra vad som är en liten respektive stor cirkulationsplats!
Gäst 2017-12-14 22:26 ! Citera #
Håkan W 2017-12-14
En kommentar om detta
:
Effekten av Trafikverkets regler när det gäller att svänga VÄNSTER vid en ”stor cirkulationsplats” blir att man behöver bara blinka HÖGER (vänster är inte så viktigt) !!! Man häpnar! Det är dessutom belagt med böter om man inte blinkar höger när man ska svänga vänster! Heltokigt!!!

Det naturliga borde vara att alltid blinka VÄNSTER före och i en cirkulationsplats och frivilligt blinka HÖGER när man lämnar.

Dessutom lämnar man till oss bilister att avgöra vad som är en liten respektive stor cirkulationsplats!
Ja jag håller med dig om detta, lite märkligt är det, det borde vara lag på att alltid visa vart man ska i trafiken
Jonas 2017-12-15 16:42 ! Citera #
Håkan W 2017-12-14
En kommentar om detta
:
Effekten av Trafikverkets regler när det gäller att svänga VÄNSTER vid en ”stor cirkulationsplats” blir att man behöver bara blinka HÖGER (vänster är inte så viktigt) !!! Man häpnar! Det är dessutom belagt med böter om man inte blinkar höger när man ska svänga vänster! Heltokigt!!!

Det naturliga borde vara att alltid blinka VÄNSTER före och i en cirkulationsplats och frivilligt blinka HÖGER när man lämnar.

Dessutom lämnar man till oss bilister att avgöra vad som är en liten respektive stor cirkulationsplats!
Hej,

Det du nämner om att man bör blinka vänster före och i en cirkulationsplats samt friviligt blinka höger när man lämnar, fungerar inte riktigt i verkligheten. Eftersom att man inte har koll på varifrån alla bilar körde in. Om en bil enligt dina regler blinkar vänster när den ska åka ut, så kan det tolkas som att föraren ska fortsätta att svänga vänster i cirkulationen, för att sedan åka ut i svängen efter.

Däremot om man blinkar höger varje gång man ska ut så behöver de andra förarna inte tänka på vilken infart fordonet kom in från.

Det här med att man kan få böter om man inte blinkar höger när man ska svänga vänster handlar ju mer om att man inte blinkar när man ska åka ut. Är man väl inne i cirkulationsplatsen så finns det ju inga vänstersvängar, bara högersväng för att åka ut.

Att korrekt blinka vänster i en cirkulationsplats hjälper andra förare att se hur det fordonet kommer att åka i förväg, vilket gör det hjälpsamt och användbart men inte krav.
Håkan W 2017-12-15 17:39 ! Citera #
Hej Jonas!
Det problem som du nämner tror jag inte existerar eftersom blinkersen ”går tillbaka” så fort du börjar svänga tillbaka från vänster till neutralläge (för att därefter lämna rondellen).
Det stora problemet anser jag vara att man tidigare blinkade VÄNSTER och sedan frivilligt HÖGER. Idag är Trafikverkets regler TVÄRTOM, dvs. frivilligt VÄNSTER och sedan HÖGER. Därför ser vi en mångfald varianter inklusive de som inte blinkar över huvud taget! Detta är förvirrande och försämrar trafiksäkerheten.

Vi som trafikanter har skyldighet att hålla oss informerade om alla, föränderliga trafikregler. Men hur många av oss gör det.
Kanske Trafikverket aktivt borde informera om förändringar i regelverken.
Jonas 2017-12-16 15:04 ! Citera #
Okej! Nu förstår jag hur du menar. Jag är ingen trafikexpert men jag skulle hoppas på att Trafikverket hade en bra plan när de bytte system.

Jag håller med till 100% med det du säger om att Trafikverket borde mer aktivt informera om nya förändringar inom regelverket. Det är ganska svårt att nå ut till alla som kör i trafiken nu i dagsläget, men något borde absolut ändras.
Gäst 2017-12-17 20:56 ! Citera #
Håkan W 2017-12-15
Hej Jonas!
Det problem som du nämner tror jag inte existerar eftersom blinkersen ”går tillbaka” så fort du börjar svänga tillbaka från vänster till neutralläge (för att därefter lämna rondellen).
Det stora problemet anser jag vara att man tidigare blinkade VÄNSTER och sedan frivilligt HÖGER. Idag är Trafikverkets regler TVÄRTOM, dvs. frivilligt VÄNSTER och sedan HÖGER. Därför ser vi en mångfald varianter inklusive de som inte blinkar över huvud taget! Detta är förvirrande och försämrar trafiksäkerheten.

Vi som trafikanter har skyldighet att hålla oss informerade om alla, föränderliga trafikregler. Men hur många av oss gör det.
Kanske Trafikverket aktivt borde informera om förändringar i regelverken.
Hej ville bara smita i här lite om det går bra:) det du beskriver är helt rätt, men apropå ändringar i trafikregelvärket kan vara rätt klurigt att få information om, men det finns ett bra sätt att nå och framförallt få information om förändringar, det kan vara dagstidningar och nyheter och sociala medier. Men det finns en app man kan ladda ner som heter trafiknytt, nu vet inte jag om den appen fungerar i hela landet viserligen men i Stockholm fungerar den bra
Lars 2017-12-20 19:13 ! Citera #
Innan ma åker in i en rondell så blinkar man vänster om man vill köra ut ur rondellen till vänster. Vill man köra ut ur rondellen till höger så blinkar man höger. Detta är alltså INNNAN man åker in i rondellen. Syftet är att tala om för som är bakom vad man tänker göra. ---- Väl inne i rondellen blinkar man höger innan man vill ut ur rondellen. Det spelar ingen roll när man gör det (så länge det inte är för sent vill säga). Syftet är, igen, att tala om för dom bakom att man tänker byta fil ( om det är en flerfilig rondell).

Hur svårt kan det vara?
/Mupp
Gids 2017-12-23 02:34 ! Citera #
Väl inne i en rondel ska du tänka att du kör rakt fram på en kurvad väg. Dvs. Du behöver inte blinka medans du följer rondellen (och ligger kvar i samma fil). Ska du dock lämna rondellen ska du blinka höger för då ändrar du färdriktning.

Att blinka höger i god tid (så fort du passerat föregående avfart) underlättar inte bara för de bakom utan även de som ska in i rondellen vid nästa avfart.

Rondell handlar om att få bra trafikflöde i alla färdriktningar men det förutsätter gott sammarbete. (Korrekt använd blinkers)

Det mesta brukar lösa sig om man håller låg hastighet i rondellen, vilket många glömmer.
Gids 2017-12-23 02:56 ! Citera #
Jag anser att följande svar från Lars är missvisande: ”i rondellen blinkar man höger innan man vill ut ur rondellen. Det spelar ingen roll när man gör det ”

Man ska blinka i god tid när färdriktning ska ändras men i en rondel har vi många avfarter och blinkar man för tidigt missleder man bilar vid nästa påfart som då tror att filen är ledig och kör då ut framför dig.

”I god tid” innebär inte avstånd utan tid, vilket man får automatiskt om man håller låg hastighet i rondellen.

Rätt tillfälle att börja blinka ut ur rondel är när man precis passerat föregående avfart men inte föregående påfart - mitt mellan. Då hinner bilarna vid föregående påfart (din direkta höger) inte reagera/misstolka på din blinkers men bilarna vid påfarten vid din tilltänkta avfart kan då köra in i rondellen med god marginal. Bra trafikflöde kan då uppnås.
Håkan W 2017-12-26 18:12 ! Citera #
Jag tycker att inläggen ovan visar att:

1. Det finns flera uppfattningar om hur man ska svänga vänster via en rondell.
2. Trafikverket bör tydligare ange vad som är det rätta.
(Varianter finns förmodligen, t.ex. om påfarts-/avfartsvägar och rondell är enfiliga eller tvåfiliga.)
3. Trafikverket bör mer aktivt gå ut och informera oss trafikanter om gällande trafikregler, åtminstone de viktigaste.

GOTT NYTT TRAFIKÅR!
Håkan W

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest