Start > Körkortsforum > Säkerhetskontroll

Säkerhetskontroll

Gäst 2017-12-06 08:43 ! Citera #
Hej!
Ska snart ha uppkörning och är väldigt orolig för säkerhetskontrollen. Kan inte ni berätta vad ni fick göra för säkerhetskontroll på eran uppkörning och hur ni gjorde den? :)
Gäst 2017-12-06 09:30 ! Citera #
Busenkel, fick kolla däck.
Gäst 2017-12-06 09:44 ! Citera #
När jag hade uppkörning 2 gånger fick jag tex en gång kolla spolarvätska bara, och andra gången vidruta torkaren bak
gäst 2017-12-06 10:50 ! Citera #
Du måste kunna säkerhetskontrollen som rinnande vatten, invändigt och utvändigt. Kolla alla lysen, styrservo, bromsar, allt som finns under motorhuven, annars man kan bli kuggad. Lycka till !!
Gäst 2017-12-06 13:39 ! Citera #
Håller med ovanstående kommentar. Trots att någon kanske bara har fått kolla upp spolarvätskan eller tutan så får alla olika och det kan bli vad som helst. Så plugga bra till den :)
Gäst 2017-12-09 19:40 ! Citera #
Fick kolla om färdbromsen och handbromsen fungerade. Busenkelt
Gäst 2017-12-09 20:00 ! Citera #
Körde upp igår, fick kolla däck (som jag önskade att jag skulle få hehe). Alltså kolla mönsterdjup, att spåren är lika djupa, slitagevarnarna, lufttrycket (jämför avståndet mellan fälgen och marken på däcken på samma sida om du vill), eventuella skador på däcket/fälgen, muttrarna (så att de sitter fast), bromsskivorna
sabrina 2017-12-09 21:21 ! Citera #
Jag fick första gången kontrollera P-broms, Andra gången sploartutorkaren och värmningen, få se tredje gången ;///// ifall jag får körkortet
Gäst 2017-12-10 18:20 ! Citera #
sabrina 2017-12-09
Jag fick första gången kontrollera P-broms, Andra gången sploartutorkaren och värmningen, få se tredje gången ;///// ifall jag får körkortet
Tredje gången behöver du inte längre göra säkerhetskontroll då dom ser att du redan varit godkänd andra gångerna :) lycka till nästa gång
Gästen 2017-12-11 00:20 ! Citera #
Gäst 2017-12-10
Tredje gången behöver du inte längre göra säkerhetskontroll då dom ser att du redan varit godkänd andra gångerna :) lycka till nästa gång
Det där stämmer inte, man kan få göra säkerhetskontroll vid varje uppkörning.
Det är nått som inspektören själv väljer, men dock är det inte vanligt att man gör det fler än en gång.
Men det finns inget som säger att du inte kommer få göra en ny säkerhetskontroll bara för att du klarade den första gången..
Så även om du klarade den vid din första uppkörning men kuggade själva körningen så kan du lika väl få göra en ny säkerhetskontroll vid din andra eller tredje uppkörning..

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov