Start > Körkortsforum > Hjälp med växel/koppling

Hjälp med växel/koppling

Gäst 2017-12-06 06:58 ! Citera #
Vi säger jag kör 90 km/h på motorväg med växel 5 och närmar mig en rondell, ska jag växla ner till 4,3 och 2 eller ska jag gå från 5 till 2 direkt, vad är det korrekta alternativet? Och hur ska man göra med kopplingen när man bromsar, ska man frikoppla innan eller efter man bromsar?
Gäst 2017-12-06 09:30 ! Citera #
Går du till 2an så spränger du motorn. Så förmodligen 3an sedan 2an för att motorbromsa.
Gäst 2017-12-06 09:33 ! Citera #
Sedan så finns det inga rondeller på en motorväg.

Ta lite körlektioner så får du en bra genomgång. :)
Gäst 2017-12-06 09:51 ! Citera #
Jag menade inte utan att bromsa så klart, när jag e i 5an, jag ska jag bromsa tillräckligt mycket för att ta 2an direkt eller måste jag ta växel för växel,

Såklart det kommer rondell i samband med motorväg, men vi tar en vanlig sväng då, hur gör man?
Gäst 2017-12-06 21:47 ! Citera #
Gäst 2017-12-06
Jag menade inte utan att bromsa så klart, när jag e i 5an, jag ska jag bromsa tillräckligt mycket för att ta 2an direkt eller måste jag ta växel för växel,

Såklart det kommer rondell i samband med motorväg, men vi tar en vanlig sväng då, hur gör man?
Det finns inga rondeller på motorvägar.

Helst ska du mellanlanda på en annan växel först, t.ex. 3an, det beror självklart på hastighet.

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest