Start > Körkortsforum > Starta i lutning/backe

Starta i lutning/backe

Storan 2017-12-05 21:27 ! Citera #
Alltså, inte förrns jag började på körskolan fick jag reda på vad ”dragläge” var.

Jag har alltid stått stilla genom att ha foten på broms och koppling, och när jag ska starta flyttar jag helt enkelt foten från bromsen till gasen, gasar på och höjer kopplingen.

Nu till frågan, får man göra så på uppkörningen?
Gäst 2017-12-06 03:14 ! Citera #
Ja, jag gör alltid så. Det är bara vissa nyare bilar som man kan hålla sig still med kopplingen i dragläget (jag har inte ens kört en sådan).
Om du skulle försöka göra det på en vanlig bil så skulle motorn bara dö.
Gäst 2017-12-06 08:01 ! Citera #
Ja det får du. Själv håller jag bara bromsen om jag står stilla i backen, sen beroende på hur brant den är och vilken bil det är gasar jag på hårdare för att den inte ska falla bakåt eller få stop.
Storan 2017-12-07 19:57 ! Citera #
Tack för svar!!!
Piraten74 2017-12-08 04:04 ! Citera #
Hmm

Det funkar inte alltid att flytta foten från broms till gas!
Du bör använda handbroms i backe.
Hitta dragläget samtidigt som du släpper handbromsen:)
Detta bör du kunna.
Storan 2017-12-08 08:02 ! Citera #
Piraten74 2017-12-08
Hmm

Det funkar inte alltid att flytta foten från broms till gas!
Du bör använda handbroms i backe.
Hitta dragläget samtidigt som du släpper handbromsen:)
Detta bör du kunna.
Ja det kan jag. Har lyckats de flesta gånger men känns verkligen inte bekvämt... Vågar ej riskera när jag lika gärna kan göra på det sättet jag lärt mig från början. Varför skulle man inte komma iväg?
Hejhej 2017-12-08 11:13 ! Citera #
Håller med piraten74

Du borde verkligen lära dig att använda handbromsen också, för om du får parkera i en brant backe där det finns bilar bakom så är det lätt hänt att du rullar bakåt en liten bit när släpper bromsen för att flytta foten till gasen och påbörja att hitta dragläget.

Jag tycker det är betydligt lättare att bara använda handbromsen vid en brant backe...Men du gör som du vill!
Storan 2017-12-08 14:53 ! Citera #
Tack tack för era svar. Klarade uppkörningen. Slapp backen hehe!
Gäst 2017-12-08 18:25 ! Citera #
Storan 2017-12-08
Tack tack för era svar. Klarade uppkörningen. Slapp backen hehe!
Grattis!!

Du borde ändå lära dig att använda handbromsen, för det finns backar även när man har klarat uppkörningen ;)
Man kan aldrig bli för bra bilförare, däremot kan man göra allt för att orsaka onödiga krockar :)
Gäst 2017-12-08 19:07 ! Citera #
Gäst 2017-12-08
Grattis!!

Du borde ändå lära dig att använda handbromsen, för det finns backar även när man har klarat uppkörningen ;)
Man kan aldrig bli för bra bilförare, däremot kan man göra allt för att orsaka onödiga krockar :)
Som sagt, jag kan använda handbromsen men är nästan 100 på att jag hade fått hjärnsläpp ifall jag fått det på prov, av rena nerver bara. När en inspektör inte ska sitta och kolla på är det inga problem, har som sagt gjort det flera gången & rullar inte bak 1cm ens;) Så mig behöver du inte oroa dig för! Tusen tack!! :)

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov