Alltså, inte förrns jag började till körskolan visste jag vad ”dragläge” var, alltså att man i backen styr med broms och koppling. Jag har alltid använt mig utav foten på koppling och broms och står still så länge jag behöver, och när det är dags att köra flyttar jag ena foten från bromsen till gasen och höjer kopplingen.
Nu till frågan, får man göra så här på uppkörningen? Eller är det verkligen ett måste att hålla på med endast koppling och broms?
Din fråga ska besvaras som följande:
Så länge som du inte rullar bakåt något nämnvärt är det godkänt.
Din fråga ska besvaras som följande:
Så länge som du inte rullar bakåt något nämnvärt är det godkänt.
Tusen tack!
Precis som föregående talare sa - på uppkörning kommer inspektörn inte titta nämnvärt på kopplingsarbete eller dylikt, utan på din körning.
Däremot, för att mer specifikt svara på din fråga: Jag antar att du flyttar från bromsen till gaspedalen först på grund av grundgas? I många av bilarna som finns ute i trafiken nu kan du egentligen bara lyfta upp kopplingen till dragläget (du hör motorvarvtalet) och sedan direkt gå över till att ge tillräckligt med gas. Då slipper du att bilen rullar bakåt.
Är det så att din bil inte ger tillräckligt med vridmoment utan mycket grundgas, så är säkrast att du utnyttjar handbromsen istället. Jag gillar inte när bilar framför mig i en brant uppförsbacken börjar rulla bakåt när de skall iväg, tyder på bristfällig körteknik.
Vill också minnas att trafikskolläraren lärde ut att höja kopplingen till dragläget innan man släpper bromsen för att gå vidare till gas.
Tack för era svar. Vet hur man använder sig av alla 3 sätt men är nästan 100 på att jag inte hade klarat med dragläget på uppkörningen på grund av rena nerver.. men ute i trafiken när ingen inspektör kollar på är det inga problem
Klarade uppkörningen i fredags förresten