Start > Körkortsforum > Byta växellåda

Byta växellåda

Gäst 2017-12-04 13:36 ! Citera #
Hej! Jag har en fråga angående byte av växellådan. Om jag har kört manuell och är registrerad på det osv, men känner att jag vill ändra mig och ta körkort med automat istället, vad behöver jag göra?
Gäst 2017-12-04 15:45 ! Citera #
Gäst 2017-12-04
Hej! Jag har en fråga angående byte av växellådan. Om jag har kört manuell och är registrerad på det osv, men känner att jag vill ändra mig och ta körkort med automat istället, vad behöver jag göra?
Ta uppkörning med automatbil.
Gäst 2017-12-04 15:55 ! Citera #
Gäst 2017-12-04
Har du körkort för manuell så behöver du inte göra nått alls...
Du får helt lagligt köra automatväxlade bilar med ditt manuella körkort.

Men om det vore tvärtom att du hade automatväxlat körkort så hade du vart tvungen att ta en uppkörning med en manuell växlad bil för att ”häva” din blockering som du har när du bara har automatkörkort.

Så det är bara att byta till automat om du vill det och köra på :D
Gäst 2017-12-04 17:01 ! Citera #
Hej! Tack för era svar! Men det jag menade är att jag vill köra upp med automat bil, för kuggade två gånger med manuell och gjorde det pga växlingen. Måste jag ändra något i registreringen eller går det att jag helt plötsligt ändrar mig och bokar med automat bil istället?
Gäst 2017-12-04 17:38 ! Citera #
Det är bara att boka automat, du behöver inte göra nånting.. den bilen du kör upp i (auto/manuell) är den lappen du får. Ända skillnaden är att du får köra båda med om du klarar med manuell.
Gäst 2017-12-04 18:32 ! Citera #
Gäst 2017-12-04
Det är bara att boka automat, du behöver inte göra nånting.. den bilen du kör upp i (auto/manuell) är den lappen du får. Ända skillnaden är att du får köra båda med om du klarar med manuell.
Oki, tack så mycket! :D

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor