Start > Körkortsforum > Hastighet

Hastighet

Gäst 2017-12-03 20:39 ! Citera #
Jag har svårt att hålla hastighet på motorväg när den svänger. Om man kör t.ex. från sollentuna till täby då är det det motorvägf i tunnel där 90km/h gäller. Jag har försökt 3 gånger nu men tunnel svänger lite hit och dit och då går jag ner till 80 ibland 78.

Han ni några tips om hur kan jag hålla hastigheten ??
Gäst 2017-12-03 22:34 ! Citera #
Handlar egentligen bara om att träna och hålla koll på hastighetsmätaren. När jag började övningsköra var jag väldigt kass på att hålla en jämn hastighet på snabbare vägar, men nu med körkortet är jag mycket bättre.

Handlar helt enkelt om vana och att vara lite förutseende när du kör - kommer en backe så trycker du lite extra på gasen och går det nerför släpper du lite, t ex.
Gäst 2017-12-04 15:52 ! Citera #
Gäst 2017-12-03
Handlar egentligen bara om att träna och hålla koll på hastighetsmätaren. När jag började övningsköra var jag väldigt kass på att hålla en jämn hastighet på snabbare vägar, men nu med körkortet är jag mycket bättre.

Handlar helt enkelt om vana och att vara lite förutseende när du kör - kommer en backe så trycker du lite extra på gasen och går det nerför släpper du lite, t ex.
Ur miljösynpunkt vid en uppkörning så är det ingen bra idé att trycka lite extra på gasen :)
Bättre då att hålla en så nära gällande hastighet som det bara går innan backen, inspektören vet och räknar med att hastigheten sjunker något när man bestiger backen :D
Gäst 2017-12-04 19:38 ! Citera #
Gäst 2017-12-04
Ur miljösynpunkt vid en uppkörning så är det ingen bra idé att trycka lite extra på gasen :)
Bättre då att hålla en så nära gällande hastighet som det bara går innan backen, inspektören vet och räknar med att hastigheten sjunker något när man bestiger backen :D
Givet att väglaget och trafiksituationen tillåter kan det väl aldrig vara fel att hålla en jämn hastighet? Miljösynpunkten är väl snarare något man hämtar in genom att motorbromsa, välja en optimal växel och inte köra så ryckigt.
Gäst 2017-12-05 00:46 ! Citera #
Lär dig att hålla koll på dinhastighet utan att kolla på mätaren, lär dig hur 50 känns, hur 70 känns osv

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor