Kuggade för växlingen med en Volvo. I vilka hastighet tycker ni man ska göra olika växel? och sen om man kör i 4an, hur låg hastighet ska det vara för att man ska kunna byta till 2an? Jag vet att man själv ska höra o känna på det men jag är så dåligt på det... Tacksam för svar
Kuggade för växlingen med en Volvo. I vilka hastighet tycker ni man ska göra olika växel? och sen om man kör i 4an, hur låg hastighet ska det vara för att man ska kunna byta till 2an? Jag vet att man själv ska höra o känna på det men jag är så dåligt på det... Tacksam för svar
Start och gångfart växel 1,
10 till 20 km växel 2,
30 km växel 3
40 km och uppåt, växel 4,5,6
Alla hastigheter över 60 km använd växel 6 miljövänlig körning
Start och gångfart växel 1,
10 till 20 km växel 2,
30 km växel 3
40 km och uppåt, växel 4,5,6
Alla hastigheter över 60 km använd växel 6 miljövänlig körning
Tack så mycket!!
*suck*
Det var inte många rätt i det tipset!
Tidigare inlägg om vilken växel som ska användas låter lite konstig tycker jag...
Själv säger jag följande:
1:an ska enbart användas vid start i ungefär två billängder
2:an användas för att accelerera upp
3:an vid 25 km/h
4:an vid 40 km/
5:an vid 50 km/h
6:an vid 65 km/h och uppåt.
Tidigare inlägg om vilken växel som ska användas låter lite konstig tycker jag...
Själv säger jag följande:
1:an ska enbart användas vid start i ungefär två billängder
2:an användas för att accelerera upp
3:an vid 25 km/h
4:an vid 40 km/
5:an vid 50 km/h
6:an vid 65 km/h och uppåt.
Tack för du tog din tid och skrev ner det! Jätte snällt
*suck*
Det var inte många rätt i det tipset!
Hur växlar man?
Start och gångfart växel 1,
10 till 20 km växel 2,
30 km växel 3
40 km och uppåt, växel 4,5,6
Alla hastigheter över 60 km använd växel 6 miljövänlig körning
Så fick jag lära mig på min körskola
Ni tjänar mycker på att lära er teorin om upp och ned växling, det vill säga VARFÖR ska vi växla då? Det blir bara ytinlärning om ni förstår varför ni ska växla ned just då.
Det har med varvtal att göra. Det står i teorin vid vilket varvtal man bör växla upp och ned.
”Start och gångfart växel 1,
10 till 20 km växel 2,
30 km växel 3
40 km och uppåt, växel 4,5,6
Alla hastigheter över 60 km använd växel 6 miljövänlig körning”
Om en trafikskola lär er växla enligt ovanstående, byt skola direkt!!!!
Det enda som är rätt där är ”Start och gångfart växel 1” allt annat är fel!!!!
Det handlar om varvtal och inte hastighet!
Bestämd acceleration upp till 3000/rpm och växla sedan. Kör på så hög växel som MÖJLIGT!!!
Sålunda blir växlingen under en färd från 0-70km/h, 1:an 2 billängder med lite gas så bilen inte stannar när man trycker ner kopplingen för att lägga i 2:an! 2:an och bestämd, inte överdriven acceleration (max halv gas) upp till 3000/rpm, nu håller de flesta bilar ca 50 km/h. In med 3:an, bestämd acceleration enligt tidigare, upp till 3000/rpm, nu ligger de flesta bilar i 70 km/h! Växla därefter till högsta MÖJLIGA växel och surfa på den uppnådda farten! Är vägen rak eller sluttar nedåt är 6:an ett utmärkt alternativ!
Skall man köra i 50 km/h så lägger man i högsta möjliga växel efter accelerationsfasen.
Skall man köra i högre hastigheter fortsätter man med 3000/rpm på nästa växel tills man nått sluthastigheten, 90, 110, 120 km/h.
är man osäker på om bilen klarar att köra på en viss växel, prova! Funkar det, fortsätt! Protesterar bilen, växla ner!