Start > Körkortsforum > Uppkörning i Farsta

Uppkörning i Farsta

Lille 2017-11-25 17:02 ! Citera #
Hej
Är det någon som nyligen kört upp i Farsta och kan berätta lite vad ni fick köra någonstans och vad ni fick göra?
Börjar bli nervös för uppkörningen i december.
Tackar!
Mary 2017-11-26 13:35 ! Citera #
Hej, om du fortfarande övningskör i området då får du ta dig till en väldigt brant backe i närheten av Trafikverket. Jag blev ombedd av inspektören att stanna bilen i uppförsbacken och sedan starta. Jag lyckades komma upp efter 3:e försöket, blev kuggad på en gång. Lycka till!!
Lille 2017-11-26 13:49 ! Citera #
Hej!
Tack för tipsen !
Är det första gången som du körde upp ?
Mary 2017-11-26 14:01 ! Citera #
Ja, övningskörde väldigt mycket i området och kunde alla ”svåra” vägar och cirkulationsplatser men backen missade jag helt. Det kändes att bestiga Mount Everest utan utrustning, jag blev nog väldigt överraskad av backen, det är utan att överdriva 45 graders lutning.
Lille 2017-11-26 14:28 ! Citera #
Omg !
Var ligger den nånstan i fall jag kan öva där? Var det bara runt Farsta som du körde upp ?
Mary 2017-11-26 22:26 ! Citera #
Jag vet inte hur gatan heter, man kör in i ett villaområde, Trångsund kanske? Sedan fick jag backa runt hörnet på samma gata, det blev liksom uppförsbacke med skymd sikt. Detta klarade jag men instruktören var inte nöjd ändå. Sedan körde jag i ett par korsningar och tillbaka till trafikverket. Allt tog kanske 35 min.
Sorte 2017-11-27 01:12 ! Citera #
Hej, hade själv uppkörning nyligen i Farsta och var sjukt nervös med tanke på allt man hört från folk ”Farsta är värst” ”alla blir kuggade” osv. Jag hade uppkörning tidigt på morgonen, som vanligt fick man göra en yttre/inre kontroll. Inspektörer ville att jag skulle kontrollera däcken. Så jag började sparka på dem och sedan ”låtsades” jag mäta mönsterdjupet. Sedan var det klart, hur skönt som helst. In i bilen, på med bältet och jag får anvisningar om att svänga till höger utifrån trafikverket. Jag anar att vi ska åka med Nynäsvägen vilket jag sedan får instruktioner att göra. Jag ”limmade” vänster vid stoppljuset. Ljuset slog om till grönt och jag växlade relativt lugnt till jag kom på motorvägen vilket var ganska omgående. Där hoppade jag över växlar pga av ”ecodrive”. Sedan mig jag bakom en lastbil med bra avstånd och körde ca 85 km/h. Jag trodde jag skulle få svänga av vid Länna med istället blev det vid Handen avfarten. Mot Haninge Centrum löd anvisningarna. På avfarten hoppar jag återigen över växlar ”ecodrive”. In mot rondellen och bara flyter med trafiken. Mot nästa rondell där jag placerar mig i inre filen trots att jag ska köra rakt fram i rondellen. Detta för att undvika ett onödigt filbyte som man måste göra om man åker yttre och ska ut rakt fram. Det är den rondellen vid Sats/Öob för övrigt. Där ligger jag i inre, åker in, kollar döda vinkeln innan jag smiter ut. Sedan är anvisningar mot HC parkering där jag ska backa in med minst en bil ur sidan om. Detta gör jag och känner mig nöjd med parkeringen. Sedan åker vi vidare mot korsningar med STOP plikt. Där stannar jag givetvis och åker sedan. Sedan får jag anvisningar om att åka mot port 73 där jag sedan svänger höger i rondellen mot pizza hut och McDonalds. Jag fortsätter rakt fram och höger. Jag kommer fram till en korsning vid brandbergens circle k. Där blinkar jag vänster för att åka tillbaka och lägger en snabb cykeltitt för att överdriva. Sedan åkte jag tillbaka till trafikverket och fick enligt instruktören parkera valfritt.

Om jag klarade provet? Yes det gjorde jag. Jag säger såhär om du kan köra bil kommer du bli godkänd, så enkelt är det. Har du några fler frågor svarar jag gärna på dem.
BRANT 2017-11-27 21:27 ! Citera #
Lille 2017-11-26
Omg !
Var ligger den nånstan i fall jag kan öva där? Var det bara runt Farsta som du körde upp ?
”Branta backen” i Trångsund/stortorp.
Bili 2017-11-28 22:45 ! Citera #
Hej. Jag hade uppkörning i Farsta idag. Från Trafikverket fick jag köra höger och sedan mot Stockholm och mot Hökarängen (jag tror det heter så) :)
Självklart missade jag utfart och senare försökte vända på en enkelriktad gata. Efter detta körde jag över heldragna linjen (busskörfält)... självklart växlade inte på ett miljövanligt sätt...och fråga inte vidare...självklart blev min uppkörning avbryten efter ca 20 min.. helt enkelt allt gick fel... och det var mitt eget fel...Måste öva mera...
Ayoosh 2017-11-28 23:14 ! Citera #
Hej!

Körde upp för ca 2 månader sen, fick åka från Farsta till Skarpnäck. Man åker bara mot Tyresö från E4 och sen kommer det vara skyltat Skarpnäck. Hade övningskört där bara EN enda gång så jag sket ju på mig... men det gick bra! Skulle det vara så att du får köra dit, så tänk på att vara uppmärksam på hastigheten, det är för det mesta skolor där så det är otroligt många barn. Jag körde 25-28km/h. Fick fickparkera och sedan var det bara att vända vid en lämplig plats och köra tillbaka hem. Tänk på att kolla i speglarna HELA tiden. Dem kollar det otroligt mycket. Räkna till 3-5 och sen kolla alla speglar och så gör du det om och om. Andas och var lugn så kommer det gå sjukt bra! :) :) :)

Senaste foruminläggen

Rubrik
6
I dag 00:29
2
I dag 00:20
9
I går 19:38
11
I går 18:00
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo