Start > Körkortsforum > Hur blir det när tillståndet b…

Hur blir det när tillståndet blir slut?

Gäst 2017-11-24 09:36 ! Citera #
Hej. Mitt körkortstillstånd gäller till juni 2018 och jag undrar om man inte lyckas med körkortet då så man måste ansöka om nytt körkortstillstånd men hur är det med köer mot kunskapsprov och uppkörningen? Ska man fortsätta sin kön eller blir det från början? Är det någon som vet?
Gäst 2017-11-24 10:13 ! Citera #
Du måste ansöka om ett nytt körkortstillstånd om ditt går ut, annars får du inte övningsköra eller ta körkort.
Gäst 2017-11-24 10:17 ! Citera #
Gäst 2017-11-24
Du måste ansöka om ett nytt körkortstillstånd om ditt går ut, annars får du inte övningsköra eller ta körkort.
Jag vet men jag menar med köer till uppkörningen? Blir det från början eller fortsätt? Till ex. jag kuggade 3 gånger och nästa lediga tider har jag om 2 månader, eller jag bokar första tiden då har jag inom en månad.
Vet inte om du förstår vad jag menar.
Anders Mårtensson 2017-11-24 10:21 ! Citera #
Du måste ha giltigt tillstånd när du tar körkort. Jag är själv i den situationen där mitt tillstånd tagit slut och jag kan då inte köra upp. Det går inte heller att förlänga ditt nuvarande tillstånd, utan man måste söka nytt. Dessutom är giltighetstiden för mitt teoriprov snart också utgånget, så det måste jag skriva igen p.g.a. det.

Hur det är med köerna vet jag tyvärr inte, jag visste mitt tillstånd skulle ta slut och att det var några månaders väntetid i kö, så jag bokade aldrig någon tid.

Råd är att ta det lugnt, planera inför uppkörning, öva mycket om möjligt och kan man, så boka tid i god tid innan tillståndet tar slut, så skulle det bli problem så man misslyckas vid uppkörningen, så har man tid att få in lite mer övning och ny uppkörning innan tillståndet tar slut. Råd som jag borde följt själv när jag började ta mitt kort, jag hade för mycket att göra, trodde det skulle bli enkelt och har inte hunnit med övning och ny uppkörning innan tillståndet tog slut. Så jag talar av egen erfarenhet här.

Lycka till!
Anders Mårtensson 2017-11-24 10:25 ! Citera #
Vet inte riktigt vad du menar med ”från början”? Om du menar att du bokar en uppkörning efter tillståndet tog slut och du hinner skaffa nytt under tiden att du då måste boka om? Vet inte. Men jag skulle aldrig chansa så, om det är så du tänker. Eller så skulle jag möjligen söka nytt tillstånd säg, ca en månad innan det gamla tog slut, så är man nästan garanterad att ha ett giltigt tillstånd hela tiden.

Har du kuggat många gånger, så skulle jag ta det lugnare och övningsköra mer, innan jag kör upp igen. (Har själv kuggat 2 gånger och tänker ta det lugnt nu och vara säker.)
Gäst 2017-11-24 18:48 ! Citera #
Gäst 2017-11-24
Hej. Mitt körkortstillstånd gäller till juni 2018 och jag undrar om man inte lyckas med körkortet då så man måste ansöka om nytt körkortstillstånd men hur är det med köer mot kunskapsprov och uppkörningen? Ska man fortsätta sin kön eller blir det från början? Är det någon som vet?
Ett körkortstillstånd varar i 5 år, har du hållit på med körkortet så länge?
Gäst 2017-11-24 23:46 ! Citera #
Gäst 2017-11-24
Ett körkortstillstånd varar i 5 år, har du hållit på med körkortet så länge?
Jag frågade om något annat inte vad du tycker. Inte började med körkortet direkt!

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov