Körkortonline > Körkortsforum > Backa runt hörn

Backa runt hörn

Gäst 2017-11-17 08:26 ! Citera #
Hej!
Är det viktigt att bilen placeras nära trottoaren/högerkanten när man rakställer bilen för att sedan åka iväg?
Antag att vägen är liten (villaområde typ) där 2 bilar kan mötas om de kör långtsamt och försiktigt.

Försökte illustrera vad jag menar: prnt.sc/hbjze3 (Pilen är bilens bakdel)
Helt enkelt, är 2 bättre än 1? Skulle en inspektör godkänna båda?
Johanna 2017-11-17 13:01 ! Citera #
(jag har kollat dina bilder) Egentligen tycker jag att båda funkar, asså jag tror att oavsett om du kör som bild 1 eller bild 2 så är det godkänt. Jag tränar just nu på backa runt ett hörn. Och jag börjar att kolla i sidospegeln och följa trottoaren. När jag inte längre kan se trottoaren i sidospegeln och står med halva bilen där trottoaren börjar svänga - då börjar JAG att svänga och sen rattar jag upp lite i taget så bilen svänger in igen till trottoaren!
Om jag är för rörig i mitt svar - kolla bilden jag har gjort file:///Users/johannathomsen/Desktop/ladda%20ned.jpg
Gäst 2017-11-19 15:57 ! Citera #
Johanna 2017-11-17
(jag har kollat dina bilder) Egentligen tycker jag att båda funkar, asså jag tror att oavsett om du kör som bild 1 eller bild 2 så är det godkänt. Jag tränar just nu på backa runt ett hörn. Och jag börjar att kolla i sidospegeln och följa trottoaren. När jag inte längre kan se trottoaren i sidospegeln och står med halva bilen där trottoaren börjar svänga - då börjar JAG att svänga och sen rattar jag upp lite i taget så bilen svänger in igen till trottoaren!
Om jag är för rörig i mitt svar - kolla bilden jag har gjort file:///Users/johannathomsen/Desktop/ladda%20ned.jpg
Hej Johanna Thomsen.
Den filen fungerar inte eftersom du bara kopierat en länk till ditt arkiv, denna i sin tur fungerar enbart på din dator. Du får ladda upp filen på någon fildelningstjänst, typ imgur, för att illustrera vad du menar.

Senaste foruminläggen

Ladda ner Teoribok 2025 gratis

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se
Testa ett teoriprov