Start > Körkortsforum > Backa runt hörn

Backa runt hörn

Gäst 2017-11-17 08:26 ! Citera #
Hej!
Är det viktigt att bilen placeras nära trottoaren/högerkanten när man rakställer bilen för att sedan åka iväg?
Antag att vägen är liten (villaområde typ) där 2 bilar kan mötas om de kör långtsamt och försiktigt.

Försökte illustrera vad jag menar: prnt.sc/hbjze3 (Pilen är bilens bakdel)
Helt enkelt, är 2 bättre än 1? Skulle en inspektör godkänna båda?
Johanna 2017-11-17 13:01 ! Citera #
(jag har kollat dina bilder) Egentligen tycker jag att båda funkar, asså jag tror att oavsett om du kör som bild 1 eller bild 2 så är det godkänt. Jag tränar just nu på backa runt ett hörn. Och jag börjar att kolla i sidospegeln och följa trottoaren. När jag inte längre kan se trottoaren i sidospegeln och står med halva bilen där trottoaren börjar svänga - då börjar JAG att svänga och sen rattar jag upp lite i taget så bilen svänger in igen till trottoaren!
Om jag är för rörig i mitt svar - kolla bilden jag har gjort file:///Users/johannathomsen/Desktop/ladda%20ned.jpg
Gäst 2017-11-19 15:57 ! Citera #
Johanna 2017-11-17
(jag har kollat dina bilder) Egentligen tycker jag att båda funkar, asså jag tror att oavsett om du kör som bild 1 eller bild 2 så är det godkänt. Jag tränar just nu på backa runt ett hörn. Och jag börjar att kolla i sidospegeln och följa trottoaren. När jag inte längre kan se trottoaren i sidospegeln och står med halva bilen där trottoaren börjar svänga - då börjar JAG att svänga och sen rattar jag upp lite i taget så bilen svänger in igen till trottoaren!
Om jag är för rörig i mitt svar - kolla bilden jag har gjort file:///Users/johannathomsen/Desktop/ladda%20ned.jpg
Hej Johanna Thomsen.
Den filen fungerar inte eftersom du bara kopierat en länk till ditt arkiv, denna i sin tur fungerar enbart på din dator. Du får ladda upp filen på någon fildelningstjänst, typ imgur, för att illustrera vad du menar.

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov