Start > Körkortsforum > ÄNTLIGEN! Tips angående övning…

ÄNTLIGEN! Tips angående övningskörning, teori och uppkörning

V 2017-11-16 01:17 ! Citera #
Igår (eller ja, i förrgår i och med att klockan är 00.50..) hade jag uppkörning i Sollentuna. Det var sjukt jobbigt då den inte gick så bra, men visst gick det tillräckligt bra eftersom man nu har tagit den där jobbiga lappen. Tänkte berätta lite om det och vad jag gjorde och vad jag gjort under min övningskörningstid. Kanske inte faller alla i smaken men jag läste ofantligt mycket om det för jag var så nervös när det närmade sig, så kan jag hjälpa någon som googlar febrilt om hur uppkörningen är i någon ort så är jag nöjd.

Jag började övningsköra som 16-åring men med typ tre månaders mellanrum. Jag hann bli 17 innan jag började fatta vad dragläget egentligen var. När det väl satt började jag köra på vägar i Rimbo (rätt långt bort från där jag bor i Stockholm och rätt lite bilar). Visade sig att det funkade helt okej när det inte var så stressigt.

Det blev perioder där jag inte körde alls men när jag fyllde 18 var jag så irriterad på att polarna började ta körkort att jag började övningsköra igen. Det blev längre sträckor, motorväg och hela köret. Sen fick jag jobb efter studenten och hann inte med så ofta. Jag fyllde 19 och då började jag väl på allvar. Kollade hur man skulle köra på riktigt (farsan hade inte koll på alla småsaker som en uppkörning kräver).

Något som funkade för mig var att se allt som olika steg. Jag hade övningskört ett tag och till slut hade jag ”motorväg, backning, parkering och stadskörning” kvar av saker att träna på. Nötte in det, körde var jag än skulle och övade. Skittråkigt. Kunde ju köra.

Samtidigt som detta pluggade jag teori från att jag fyllde 18, så jag hann göra detta i två år. Teorin var jag alltså inte nervös för. Känner du att du är osäker på teorin så plugga oftare: det är svårt ibland och rätt tidskrävande, men det är roligare än att kugga - GARANTERAT.

Jag tog en körlektion i Gullmars och han tyckte jag körde bra och tyckte jag skulle köra en gång i veckan med honom i cirka två månader. I efterhand så var det bra att jag inte gjorde det för det behövde jag verkligen inte.

Jag bokade min uppkörning en dag och eftersom det fanns tider först typ i januari i Stockholm valde jag Örebro. Liten stad, asenkelt ju. Tänkte jag.

När det var dags för teori blev jag nervös typ dagen innan. Åkte till centrala Stockholm och var där en timme för tidigt (vågade inte åka senare). Efter en timme var det dags men då var det teknikproblem och det visade sig att provet eventuellt skulle ställas in. Det var rätt oskönt men en timme senare fick vi köra igång.

Frågorna på teorin är sinnessjukt klurigt ställda ibland. Jag klarade av 70 frågor på typ 10-15 minuter men också pga att jag visste frågorna sedan innan och mindes vad rätt svar var. Ytinlärning. Inte så bra.

Vad menar jag med klurigt ställda? Läs noga. De luras inte men ibland är det väldigt bra att läsa en gång till. Var petnoga, du har tid med det. Det räddade nog flertalet poäng för mig.

När jag väl var klar klickade jag att jag var klar. Den millisekund innan man får se om man godkänts eller ej var galen. Den känslan jag fick när det stod ”58/65” och ”Godkänd” var också helt galen.

Jag åkte hem och några dagar senare var det dags att åka till Örebro. 2 timmar är inte så långt men när man är nervös som aldrig förr blir det sjukt långt.

Åkte till fel ställe så turligt nog märkte jag det i tid och farsan körde vidare mig (så om ni inte får skjuts: dubbelkolla adressen så att ni inte åker till Transportstyrelsen, det är två helt olika saker..).

Det var dags för min tur kort efter att jag kom fram och fram steg två kvinnor. En var en som skulle lära sig hur allt var så hon satt i baksätet. Sjukt jobbigt med två personer.

Uppkörningen gick åt helvete. Tror det tog typ fem minuter innan hon bad mig byta fil och när jag gjorde det drog hon i ratten åt mig då en bil kom i hög fart. Just då svor jag på att jag hade full koll, men nu kan jag nog erkänna att jag inte alls hade det. Suckade för mig själv och hon sa ”Tänk inte på det nu!” och jag släppte det (om de måste ingripa i provet är du vad jag vet kuggad direkt). Vi körde ändå i 30 minuter till och jag körde väl okej. Åkte över ett järnvägsspår och jag kollade båda hållen i samband med att jag körde över i typ 40 km/h. Inte speciellt bra.

Vi kom fram och hon sa ”Du är inte godkänd” och det var en hel del som jag inte var godkänd på. Var jätteledsen när jag åkte hem och min pappa sa ”Eller skämtar du nu och blev godkänd egentligen?”. Förmodligen en av de sämsta sakerna man kan fråga just då.

Bokade direkt in en ny tid och denna gång Västerås. Hann knappt övningsköra innan det var dags att dra iväg igen. När jag skulle köra upp dök det upp en kille som såg supertrevlig ut och jag var glad att det bara var en som skulle vara kontrollant denna gång. Men då dök det upp en till, så jag fick två igen.

Vi hade trevligt surr i bilen och körningen gick riktigt bra. Nervositeten släpper ofta rätt fort när man åker iväg. Dock blev jag nervös eftersom det gick bra. Vi hade väl kommit halvvägs när jag åkte mot en rondell och precis innan fick jag kärringstopp (var rätt ovan med bilen, och nu när jag klarat det så skulle jag erkänna om det var annat än ovanhet). Jag bromsade direkt för att inte glida ut i rondellen men då sa kontrollanten ”Jag bromsar åt dig! Fokusera på att starta bilen bara”. Det var asjobbigt för då fattade jag att jag blev kuggad igen trots att jag inte hade behövt ha ett ingripande denna gång. I efterhand så är det ändå inte konstigt att han gjorde det men väldigt surt.

Men eftersom det gick så bra var jag ändå nöjd när jag parkerade. Blev ändå förvånad att han kuggade mig och denna gång lyssnade jag inte på vad han sa vad jag skulle förbättra (man får ett mail om det ändå) och så fort han sa hejdå gick jag bara. Slog till en del av armstödet på farsans hyrbil när vi åkte hem så att det blev ett märke. Var riktigt ledsen denna gån
V 2017-11-16 01:39 ! Citera #
Fortsättning:

När jag kom hem så sa jag ”Nu skiter jag fan i det här”. Tro mig, det är vanligt att kugga egentligen. Du kommer vara nervös. Världen går inte under för att du misslyckas.

Pappa kollade upp en trafikskola och vi körde en testlektion en vecka efter. De sa att jag skulle ta 3-4 lektioner med dem och så skulle jag köra upp via dem. Alltså första gången som icke-privatist.

Jag trodde inte riktigt de kunde lära mig något speciellt. De gjorde de inte inom själva hanteringen av bilen. Jag höll inte händerna fel vid svängar etc. men jag lärde mig mer om hur skyltar funkar, när man ska ligga i vilken fil osv. Att alltid ligga i högerfil när man kan, blinka tidigare än vad man tror, allt det där.

Vi bokade en tid i Sollentuna rätt tidigt in i ”utbildningen”. När det väl var dags för den stora dagen (för tredje gången) var jag inte så nervös. Hade ju koll tyckte jag. Vi övningskörde dit och det enda jag var nervös för var att man hört mycket snack om att det är extra svårt i Stockholm.

Sollentunas trafikverk ligger rätt undangömt vid en trång parkering. Jag gick upp och efter 10 min kom en kvinna ut och presenterade sig. Äntligen fick jag köra upp med bara en kontrollant! Men näe, då dök det upp en man som var den riktige kontrollanten. Helt sinnessjukt. Tre av tre gånger fick jag fyra ögon som kontrollerade istället för två. (Man har rätt att neka att en till följer med, men jag kände att det kanske blir minuspoäng från början då.. ;) )

Vi gick till parkeringen och jag sa till killen att ”Du ser ju ut som en kille som kollade Sverige-Italien igår” och han nickade och garvade lite. Det gör förmodligen inget extra att vara trevlig men det känns bättre att vara trevlig ifall det skulle göra det, plus att det självklart är roligare att vara det.

Gjorde ingen säkerhetskontroll då jag tidigare gjort det och innan vi åkte sa jag ”Nu ser vi till att greja detta då!” och kontrollanterna höll med. Konstigt vore annat, i och för sig.

Vi hann inte långt innan han sa ”Åk mot Arlanda”. Jag råkade dock läsa fel på skylten och åkte av. Inga problem enligt honom, jag skulle åka rakt fram i rondellen bara. Då hamnade jag i fel fil och körde fel IGEN. Då var jag säker på att jag kuggat.

Han sa att vi nu bytte destination och vi åkte till ett rätt dött område och han bad mig backa runt ett hörn. Det gick väldigt dåligt, jag hamnade alldeles för snett. Jag sa ”Jag avbryter den och gör om”. Andra gången gick det vägen. Tänk på att verkligen krypköra, låt tiden gå :D Kolla dessutom runt dig hela tiden. Alla vinklar.

Efter det åkte vi till en parkering och han sa ”Parkera mellan två bilar”. Parkerade på en tom yta och han sa ”Mellan två bilar, sa jag”. Går ju galant denna uppkörning tänkte jag då. Fick tråckla mig ur då det var gående och bilar bakom, men sen parkerade jag bra nog. Vi åkte iväg igen och ut på motorvägen hamnade vi. Blinkade typ 1km innan avfart två gånger och fick inte i fyran på en påfart (det tog kanske tre-fyra sekunder) och kände att det gick tokuselt.

Vi började åka tillbaka mot Sollentuna och alla rondeller som de envisas med. Här hade jag åkt mycket med trafikskolan så jag visste exakt vilken fil som lämpade sig och var det fanns skymda övergångsställen och dylikt. Lyckades också med att nästan aldrig stanna tack var det en planerad körning vilket är guldvärt när det kommer till rondeller.

Vi hamnar på Trafikverket igen och min parkering är mellan två rutor. Jag är liksom helt inställd på kuggning och säger ”Jag gör om den där..”. Väl gjort så tittar jag åt vänster på en tjej som jag ser precis fått godkänt för hon lös upp av glädje.

Min inspektör säger då ”Ja, då är vi då tillbaka där vi började. Ditt prov idag är godkänt”. Han var trevlig och asskön när vi snackade innan och efter men han sa det så naturligt att jag verkligen väntade på ett ”Du är inte godkänd”.

Jag sa antingen ”Va? Skämtar du?” eller ”Va? Är du seriös?”. Var helt sjukt tagen och så sinnessjukt glad. Har nog aldrig blivit så glad så fort.

Är inte avundsjuk på er som ska övningsköra eller köra upp. Men det kommer gå för er till slut även när det känns så trögt som det bara går. Kör upp i er egen stad om det finns tider. Finns det möjlighet så kör via trafikskola. De lär en grejer som man inte vet. Rekommenderar Djursholms Trafikskola för er stockholmare - de hade nästan alltid tider och var riktigt riktigt bra.

Örebro som stad för er som ska/funderar på att köra upp där: Det är jättemycket saker som man ska hålla koll på. Förbudsskyltar, hastighetsskyltarna är tämligen gömda, ombyggnationer och cyklister överallt.

Västerås: Bra stad! Mycket rak väg. Det byggs rejält vid Trafikverket så där kan det vara oskönt men det ska man också klara av om man ska ta körkort såklart.

Sollentuna: Rondeller nästan överallt. Jag körde upp kl. 10 och det är en grymt bra tid. Inte asmycket stressade folk påväg till jobb.

Så med facit i hand är det inte speciellt mycket enklare att åka till någon mindre stad och köra där (kanske i typ Jokkmokk, men det är väldigt långt). Du ska ändå klara av hemstaden sen!

Jag körde i sju timmar igår och åkte genom typ hela Stockholm. Asläskigt men en sån galen känsla.

Tror ingen läst allt. Ni som gjorde är the realest.
V 2017-11-16 01:56 ! Citera #
Glömde säga att jag gärna svarar på frågor ni kan ha. Har lite för mycket erfarenhet inom övningskörning och uppkörning, hehe.. :lol:
Jimmy 2017-11-16 08:29 ! Citera #
Grattis till körkort/ grymt jobbat:) du har nog slagit rekord i körkortonline längsta inlägg:) men intressant läsning!
V 2017-11-16 09:26 ! Citera #
Jimmy 2017-11-16
Grattis till körkort/ grymt jobbat:) du har nog slagit rekord i körkortonline längsta inlägg:) men intressant läsning!
Hehe, förmodligen! Tycker om att skriva :lol:

Tack så mycket!
Gäst 2017-11-16 10:59 ! Citera #
Tack för underbart inlägg! Skrattade mycket :lol: jag har uppkörning imorgon, är sjukt nervös som man ska vara! Grattis till ditt körkort!
V 2017-11-16 11:32 ! Citera #
Gäst 2017-11-16
Tack för underbart inlägg! Skrattade mycket :lol: jag har uppkörning imorgon, är sjukt nervös som man ska vara! Grattis till ditt körkort!
Haha! Glad att jag kan få dig att tänka på annat. Det är vidrigt hur nervös man är men det går vägen till slut :)
miki 2017-11-16 11:53 ! Citera #
Har du nån tips hur man ska plugga teori ??
V 2017-11-16 18:47 ! Citera #
miki 2017-11-16
Har du nån tips hur man ska plugga teori ??
Nja. Gör onlinetester och de tester som finns i appar. Försök komma ihåg VARFÖR svaren är som de är. Plugga varje kväll, sätt en timer (annars kan man be appen göra det åt en) och plugga några kapitel.

Plugga stenhårt! Du kan inte direkt plugga för mycket.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
16
I dag 18:52
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov