Övning ger färdighet som det så fint heter
och just vänstersvängar i cirkalarionsplats, är det många som tycker är jobbigt, men som du beskriver så behöver du träna lite på det. Jag brukar göra så här innan jag kommer till en cirkulationplats: strax innan så tittar jag tidigt hur det ser ut i cirkulationen och börjar planera min vänstersväng, lägger mig i rätt fil och ger köriktningsvisare åt vänster, det man ska kolla efter specifikt är ju bilarna som kommer från vänster men också bilarna som i sin tur kommer rakt fram i cirkulationen, dom kanske också ska svänga vänster, hoppas du är med hur jag menar? Man kan inte bara titta sig blint på bilarna närmast dig från vänster blicken högt och långt fram hela tiden. När du väl sen är på väg att framföra svängen är det viktigt att du byter fil i rätt tid och då brukar man ha ett riktmärke, precis innan du kör ut ur cirkulationen eller när du ser vägen du ska in på går du över till höger filen och glöm inte att ge köriktningsvisare innan du byter och kolla döda vinkeln så att det är fritt från trafik. Hoppas du förstod min förklaring
Sen körfältsbytet som du frågar efter tycker jag att du gör rätt, viktigaste här är att ha koll runt bilen först och främst, och innan jag byter körfält så brukar jag titta i innerspegeln, sen går jag snabbt över till vänstra utterspegeln om det ser bra ut så långt så avslutar jag momentet med att kolla döda vinkeln och kör snabbt över, sen kan man ju minska farten om det är mycket bilar i det vänstra körfältet, för att visa att du vill byta så kan du sätta på köriktningsvisare direkt efter när en bil kör förbi så att bakomvarande bil uppfattar vad som händer. Du får ju inte överskrida rådande hastighet, men man får heller inte kör för sakta heller Med god planering så blir det mycket enklare att göra rätt från början/ Lycka till