Start > Körkortsforum > Körfätsbyte och vänstersväng i…

Körfätsbyte och vänstersväng i cirkulationsplats

Gäst 2017-11-15 10:52 ! Citera #
Hur byter man körfält bäst? Jag brukar kolla bakspegel, ytterspegel och döda vinkeln, sen lätta på gasen för att hitta en lucka och öka gasen och köra över. Är det rätt?


Ett stor problem jag har är vänstersvängar i cirkulationsplatser, antingen kör jag för snabbt eller för långsamt, och gör inte byte i god tid. Jag förstår det i teorin men i praktiken får jag inte ihop det. Hur gör ni?
Jimmy 2017-11-15 16:11 ! Citera #
Övning ger färdighet som det så fint heter:) och just vänstersvängar i cirkalarionsplats, är det många som tycker är jobbigt, men som du beskriver så behöver du träna lite på det. Jag brukar göra så här innan jag kommer till en cirkulationplats: strax innan så tittar jag tidigt hur det ser ut i cirkulationen och börjar planera min vänstersväng, lägger mig i rätt fil och ger köriktningsvisare åt vänster, det man ska kolla efter specifikt är ju bilarna som kommer från vänster men också bilarna som i sin tur kommer rakt fram i cirkulationen, dom kanske också ska svänga vänster, hoppas du är med hur jag menar? Man kan inte bara titta sig blint på bilarna närmast dig från vänster blicken högt och långt fram hela tiden. När du väl sen är på väg att framföra svängen är det viktigt att du byter fil i rätt tid och då brukar man ha ett riktmärke, precis innan du kör ut ur cirkulationen eller när du ser vägen du ska in på går du över till höger filen och glöm inte att ge köriktningsvisare innan du byter och kolla döda vinkeln så att det är fritt från trafik. Hoppas du förstod min förklaring:)

Sen körfältsbytet som du frågar efter tycker jag att du gör rätt, viktigaste här är att ha koll runt bilen först och främst, och innan jag byter körfält så brukar jag titta i innerspegeln, sen går jag snabbt över till vänstra utterspegeln om det ser bra ut så långt så avslutar jag momentet med att kolla döda vinkeln och kör snabbt över, sen kan man ju minska farten om det är mycket bilar i det vänstra körfältet, för att visa att du vill byta så kan du sätta på köriktningsvisare direkt efter när en bil kör förbi så att bakomvarande bil uppfattar vad som händer. Du får ju inte överskrida rådande hastighet, men man får heller inte kör för sakta heller Med god planering så blir det mycket enklare att göra rätt från början/ Lycka till
Gäst 2017-11-15 20:52 ! Citera #
Tack Jimmy! Mycket fint förklarat. Jag borde ha tänkt på det med att fordon i höger körfält kanske ändå väljer att fortsätta köra till vänster istället för häger/rakt fram. Jag är fortfarande osäker på vilken hastighet jag ska hålla i stora rondeller med dubbla körfält, t.ex. som den i Rosengård (Malmö) när man kommer in/ut på motorvägen. Antingen kör jag för långsamt eller för fort känns det som.
Jimmy 2017-11-15 22:19 ! Citera #
Gäst 2017-11-15
Tack Jimmy! Mycket fint förklarat. Jag borde ha tänkt på det med att fordon i höger körfält kanske ändå väljer att fortsätta köra till vänster istället för häger/rakt fram. Jag är fortfarande osäker på vilken hastighet jag ska hålla i stora rondeller med dubbla körfält, t.ex. som den i Rosengård (Malmö) när man kommer in/ut på motorvägen. Antingen kör jag för långsamt eller för fort känns det som.
Hej. jag har alldrig kört i den rondellen i malmö rosengård så jag vet inte riktigt hur det ser ut där:) men jag kanske kan ge något tipps om hur du ska göra i tex stora rondeller, först och främst så kan hastigheten vara högre i stora rondeller jämfört med små, det kan vara 60 eller tom 70 rondeller, men det betyder inte att man alltid kan köra i dessa hastigheter, man måste helt enkelt bedömma sitvationen inför varje rondell, så i ditt fall som du beskriver ovan, så måste du anpassa hastigheten efter hur rondellen ser ut, är det en stor fin rondell med god sikt så kanske du kan bibehålla din hastighet, men är sikten skymd på något vis så sänk hastigheten, men inte för mycket, det kan ge en kuggning på en uppkörning om inget annat, så försök att vara anpassningsbar efter varje situation och ha god planering och glöm inte ge tecken:)

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest