Start > Körkortsforum > Uppkörning i december

Uppkörning i december

Jimmy 2017-11-15 18:37 ! Citera #
Trafikläraren 2017-11-15
Det kommer väldigt sällan fickparkering på uppkörningen men det är väldigt enkelt. Kör upp brevid bilen som du ska backa in bakom. Så du ställer bilen så bakändan är i höjd med varandra. Ställ dig inte för nära bilen från början men ungefär 70cm. Då vrider du fullt på ratten o backar tills du ser regplåten på bilen bakom i vänster ytterspegel då rätar du på hjulen o backar rakt bak tills du kan vrida in bilen så den inte slår i bilen framför. Då kommer du komma in i rutan.
Tänk på när ni har uppkörningen att gör ni nått fel eller misstag så måste ni släppa det på en gång annars kommer ni göra ännu mer fel o då kommer ni bli underkänd. Man får göra misstag, den behöver inte vara perfekt utan den ska va trafiksäker det är två skilda saker. Så ta det bara lugnt o titta överdrivet mycket så kommer det gå fint.
Titta överdrivet mycket? Nej det ska man inte göra, för då är ju risken att man glömmer bort något annat i trafiken, lagon är bäst i alla lägen även biltrafiken, du får ju inte trötta ut hjärnan!? Eller ögonen för den delen, du ska ha blicken långt fram så brukar man inte missa något, då har du skapat en god framförhållning. Detta borde väll du veta?
Trafikläraren 2017-11-15 19:49 ! Citera #
Du ska titta överdrivet, Men om du bara har blicken långt fram då ser du inte vad som händer runt dig när man inte e en van förare. Så därför ska man vrida mycket påhuvudet i korsningar, övergångsställen, cykelöverfarter mm. Jo jag kan detta o jag har jobbat med detta i 15år, jag lär vara betydligt bättre än dig på detta, för du verkar inte veta vad du prata om.
Man ska planera sin körning o försöka att inte stanna bilen i onödan o då måste man ha blicken långt fram. Men du måste ha en rörlig blick.
Jimmy 2017-11-15 22:46 ! Citera #
Absolut du har helt rätt:) är man inte en van bilförare så är det en bra grundregel att lära sig, en annan som har haft kortet o snart 20 år hade blivit knäpp på vrida på huvet så mycket
Gäst 2017-11-16 01:44 ! Citera #
Trafikläraren 2017-11-15
Du ska titta överdrivet, Men om du bara har blicken långt fram då ser du inte vad som händer runt dig när man inte e en van förare. Så därför ska man vrida mycket påhuvudet i korsningar, övergångsställen, cykelöverfarter mm. Jo jag kan detta o jag har jobbat med detta i 15år, jag lär vara betydligt bättre än dig på detta, för du verkar inte veta vad du prata om.
Man ska planera sin körning o försöka att inte stanna bilen i onödan o då måste man ha blicken långt fram. Men du måste ha en rörlig blick.
Är det därför olycksrisken bland ungdommar är så hög? Ni lär dom att stressa med att överdriva en massa saker? Att överdriva saker blir alldrig bra i det långa loppet!? Klart man måste titta i korsningar och på övergångsställen” men snälla överdriv inte. Överdriver du när du kör bil? Blir du stressad när du ser ett övergångsställe? Svaret blir förmodligen ett nej! Men för en 18 åring blir förmodligen svaret ett ja pga: ert sätt att överdriva. Du är säkert en bra körskolelärare med en gedigen utbildning” men ändå jobbar ni så olika och tänker så olika, varför är det så? På min körskola där jag tog körkortet för ett par år sedan hade jag 2 olika lärare, den ena tyckte si och den andra tyckte så, men dom båda hade en grej gemensamt” dom sa alltid ordagrant, ta det bara lungt överdriv inte anpassa situationen så hinner du se.
Gäst 2017-11-16 08:24 ! Citera #
Du får gärna svara på mitt inlägg:) men vi kommer nog ingenvart, jag orkar inte argumentera,
Gäst 2017-11-16 13:16 ! Citera #
Jimmy 2017-11-15
Titta överdrivet mycket? Nej det ska man inte göra, för då är ju risken att man glömmer bort något annat i trafiken, lagon är bäst i alla lägen även biltrafiken, du får ju inte trötta ut hjärnan!? Eller ögonen för den delen, du ska ha blicken långt fram så brukar man inte missa något, då har du skapat en god framförhållning. Detta borde väll du veta?
Hej jag måste fråga en sak.

Jag har råkat ut för något som jag trodde bara existerande ibland,Nu måste jag få klarhet om vad som gäller i en korsning med grön pil. Jag ska svänga vänster i en stor korsning och jag vet att eftersom det är grön pil så ska bilarna vänta på mig som ska rakt fram, eftersom dom har rött ljus, så långt är allt klart. Men det händer gång på gång att vi får grönt samtidigt!? Eller så kör ungefär var tredje bilist mot rött, vilket verkar väldigt långsökt. Nu finns det ju 2 rödjlus om man kommer från andra hållet i korsningen,tex om man ska svänga vänster men då har ju dom som ska rakt fram rött eftersom det är då jag får köra från andra hållet. Kan det också vara så att folk tar fel på väster alternativt höger ljus i korsningen, jag hoppas ni förstår i texten vad jag menar jag har fått panikbromsa en gång och kört slalom när jag mötte en bilist som körde samtidigt, hon hade desutom en mobil i örat, höl på krocka med en påbudsskylt den gången, vem ska man kontakta om sånt här? Polisen, kommunen ellet transportstyrelsen/ tacksam för svar

Senaste foruminläggen

Rubrik
6
I dag 00:29
2
I dag 00:20
9
I går 19:38
11
I går 18:00
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov