Start > Körkortsforum > Uppkörning i december

Uppkörning i december

Madde 2017-11-11 14:25 ! Citera #
Några fler som ska köra upp i december? Toknervös inför det :o Håller på plugga teori för fullt :) Någon som har några lugnande ord inför uppkörningen o jag är superrädd för att det blir fickparkera, tycker det är så bökigt :)
Jimmy 2017-11-11 16:09 ! Citera #
Madde 2017-11-11
Några fler som ska köra upp i december? Toknervös inför det :o Håller på plugga teori för fullt :) Någon som har några lugnande ord inför uppkörningen o jag är superrädd för att det blir fickparkera, tycker det är så bökigt :)
Ett tips! Öva att fickparkera:) så går det kanske vägen
Sawny 2017-11-13 11:18 ! Citera #
Har uppkörning den 13/12
Är också otroligt nervös redan nu, inför både teoriprovet och uppkörningen.
Teoriprovet har jag pluggat till sen i september, har kört ta körkort appen, Bonniers, läst i boken och gjort testerna på elevcentralen, vet inte hur mycket mer man lan plugga så det får helt enkelt brista eller bära antar jag.

Inför uppkörningen kan så mycket gå fel känner jag, att man blir så nervös och gör en massa fel man vanligtvis inte gör. Är nervös inför eventuell vänstersväng på landsväg, för det har jag inte gått igenom med min körskola än.
Hejhej 2017-11-13 13:26 ! Citera #
Sawny 2017-11-13
Har uppkörning den 13/12
Är också otroligt nervös redan nu, inför både teoriprovet och uppkörningen.
Teoriprovet har jag pluggat till sen i september, har kört ta körkort appen, Bonniers, läst i boken och gjort testerna på elevcentralen, vet inte hur mycket mer man lan plugga så det får helt enkelt brista eller bära antar jag.

Inför uppkörningen kan så mycket gå fel känner jag, att man blir så nervös och gör en massa fel man vanligtvis inte gör. Är nervös inför eventuell vänstersväng på landsväg, för det har jag inte gått igenom med min körskola än.
Vad konstigt att du inte har genomgått vänstersväng på landsväg ännu med din körskola.
Det är nästan det första jag fick göra när vi väl började ha landsvägskörningar.

Men det är inte svårt, tänk bara på att blinka i god tid, placera bilen rätt och sväng när det är fritt.
Skulle du däremot ha många bilar bakom dig, så kan du göra en så kallad ”av tömning” innan du genomför vänstersvängen, det vill säga att du stannar till på att rastplats eller busshållplats för att släppa förbi dom som ligger bakom.
Gäst 2017-11-13 20:52 ! Citera #
Hejhej 2017-11-13
Vad konstigt att du inte har genomgått vänstersväng på landsväg ännu med din körskola.
Det är nästan det första jag fick göra när vi väl började ha landsvägskörningar.

Men det är inte svårt, tänk bara på att blinka i god tid, placera bilen rätt och sväng när det är fritt.
Skulle du däremot ha många bilar bakom dig, så kan du göra en så kallad ”av tömning” innan du genomför vänstersvängen, det vill säga att du stannar till på att rastplats eller busshållplats för att släppa förbi dom som ligger bakom.
Eller så fortsätter man och vänder på ett lämpligt ställe och kör tillbaka, brukar vara uppskattat enligt min inspektör
Hejhej 2017-11-13 23:17 ! Citera #
Gäst 2017-11-13
Eller så fortsätter man och vänder på ett lämpligt ställe och kör tillbaka, brukar vara uppskattat enligt min inspektör
Ja visst kan man göra det, men då ska man tänka på att INTE åka för långt, för då spricker det på miljömomentet.
Min uppkörnings inspektör sa att dom kan godkänna en sådan manöver om man inte åker längre än max 3 kilometer.
Så man måste hitta en plats att vända relativt fort..
Själv skulle jag då föredra att göra en av tömning innan det är dags att utföra sin vänstersväng.
Då riskerar man inte att kuggas p.g.a att man kör för långt, och man kan även göra sin vänstersväng i lugn och ro :)
Olovskij 2017-11-14 23:04 ! Citera #
Hejhej 2017-11-13

Du glömde: riktigt låg fart i svängen! Max tvåans växel, ettan om det är trafik där!
Gäst 2017-11-15 01:31 ! Citera #
Hejhej 2017-11-13
Ja visst kan man göra det, men då ska man tänka på att INTE åka för långt, för då spricker det på miljömomentet.
Min uppkörnings inspektör sa att dom kan godkänna en sådan manöver om man inte åker längre än max 3 kilometer.
Så man måste hitta en plats att vända relativt fort..
Själv skulle jag då föredra att göra en av tömning innan det är dags att utföra sin vänstersväng.
Då riskerar man inte att kuggas p.g.a att man kör för långt, och man kan även göra sin vänstersväng i lugn och ro :)
Vad gör du om vägrenen har hel linje?
Gäst 2017-11-15 17:06 ! Citera #
Gäst 2017-11-15
Vad gör du om vägrenen har hel linje?
Det finns inga heldragna linjer vid en P-plats eller busshållplats ;)
Trafikläraren 2017-11-15 17:44 ! Citera #
Det kommer väldigt sällan fickparkering på uppkörningen men det är väldigt enkelt. Kör upp brevid bilen som du ska backa in bakom. Så du ställer bilen så bakändan är i höjd med varandra. Ställ dig inte för nära bilen från början men ungefär 70cm. Då vrider du fullt på ratten o backar tills du ser regplåten på bilen bakom i vänster ytterspegel då rätar du på hjulen o backar rakt bak tills du kan vrida in bilen så den inte slår i bilen framför. Då kommer du komma in i rutan.
Tänk på när ni har uppkörningen att gör ni nått fel eller misstag så måste ni släppa det på en gång annars kommer ni göra ännu mer fel o då kommer ni bli underkänd. Man får göra misstag, den behöver inte vara perfekt utan den ska va trafiksäker det är två skilda saker. Så ta det bara lugnt o titta överdrivet mycket så kommer det gå fint.

Senaste foruminläggen

Rubrik
6
I dag 00:29
2
I dag 00:20
9
I går 19:38
11
I går 18:00
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor