Start > Körkortsforum > Ska man blinka höger när man s…

Ska man blinka höger när man stannar vid vägkanten?

Gäst 2017-11-11 08:13 ! Citera #
T.ex. om man gör ett stopp för start i backe eller för att man av annat skäl än parkering behöver stanna?
Jag vet att man ska blinka när man ska åka vidare men ska man det när man stannat?
Gäst 2017-11-11 08:37 ! Citera #
Nej du behöver inte blinka om du ska stanna intill kanten, men ska du köra ut så måste du blinka
INTENTIONER 2017-11-11 14:25 ! Citera #
Som ovanstående sagt så MÅSTE man inte använda sig av sina körriktningsvisare men det är däremot uppmuntrat att göra detta för att påvisa sina intentioner. Ponera att jag närmar mig med min bil där du står med bilen igång, jag kommer iaktta en betydligt högre försiktighet då jag inte vet dina intentioner, om du däremot exempelvis blinkar åt vägkanten så uppstår det inga missförstånd.
Gäst 2017-11-11 16:06 ! Citera #
INTENTIONER 2017-11-11
Som ovanstående sagt så MÅSTE man inte använda sig av sina körriktningsvisare men det är däremot uppmuntrat att göra detta för att påvisa sina intentioner. Ponera att jag närmar mig med min bil där du står med bilen igång, jag kommer iaktta en betydligt högre försiktighet då jag inte vet dina intentioner, om du däremot exempelvis blinkar åt vägkanten så uppstår det inga missförstånd.
Japp! helt rätt

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest