Morsning!
Mitt första inlägg här, behöver skriva av mig lite grann.
Idag klarade jag teoriprovet (61 rätt), om en vecka har jag uppkörning (i Farsta). Idag gjorde trafikläraren utbildningskontroll, alltså en slags ”testuppkörning”. Allt gick bra ända tills det blev dags att svänga till vänster i en större korsning med trafikljus. Där missade jag helt att hålla koll på mötande trafik (där bl a en buss kom) innan jag svängde, hoppsan, läraren fick ingripa och bromsade. Och det är ju sant som det sägs, att ett misstag ofta följs av fler. Jag körde mot en stor rondell (vid Gullmarsplan i Stockholm), tankarna var nån helt annanstans, tittade alldeles för sent åt vänster där det kom trafik, visade inte min avsikt att väja, hoppsan, andra ingripandet. Det blev ett tredje längre fram (väjde inte tillräckligt tydligt för mötande trafik på en smal gatupassage med vägarbete), och backning runt hörn som jag tidigare har klarat utan problem blev helt galet. Nog för att det är lite nerver inblandade nu men TRE ingripanden på utbildningskontroll en vecka före uppkörning, nä, det ska inte hända. Nya tag nästa vecka, har lektioner inbokade alla dagar fram till uppkörning...
Grattis till klarat kunskapsprov Bra jobbat! den körningen som du beskriver i texten kallas för lilla uppkörningen, den används för att din körlärare ska se hur du klarar av trafiksituationer på egen hand, eftersom det är som att sitta i bilen helt själv igentligen. Problemet är nog inte körningen i många fall, utan det är nog vetskapen av att din körlärare ska göra en sista bedömmning av din körning, plus att tankarna finns där hela tiden att du snart ska göra det riktiga körprovet i ditt fall inom en vecka. Jag tycker inte du ska lägga någon större vikt vid dina misstag, eftersom du beskrev att du inte brukar göra sådana missar, utan jag tror det sitter i huvudet för tillfället, du vet vad som komma skall. Det är jättebra att du ska köra varje dag, man får alldrig för många lektioner. Lycka till med körprovet! Jag håller på dig och hoppas att du grejar det.
Tjena.
Idag är det väl dags för dig? Av det jag läser verkar du bli ofokuserad vilket är lätt hänt. Man är säker i sin körning anser man och kopplar av. Det är inte bra men förståeligt (att inte vara tokfokuserad dvs).
Du kommer garanterat vara tokfokuserad på uppkörningen. Jag körde så fort jag fick en lucka när jag övningskörde. På uppkörningarna jag hade fegade jag rejält.
Ta det lugnt. Kör trafiksäkert. Nerverna hade jag också. Hade de INNAN jag bokade haha. Du får tänka på att alla är ungefär lika nervösa och att det kommer gå toppen för dig. Positivt tänk! Försök att inte göra det till en big deal. Det är det ju inte. Du får framföra ett fordon. Det handlar inte om en livsfarlig operation. Med det sagt är det toppenkul att köra (har inte haft körkort i mer än 48h haha). Se det som finalen av ett långt race men att världen inte går under om du behöver göra om. En dag sitter det och då är allt slit värt det
Skriv gärna hur det gick sen!