Start > Körkortsforum > Kuggade uppkörningen idag, Vis…

Kuggade uppkörningen idag, Visby.

Gäst 2017-11-03 16:39 ! Citera #
Jag körde 5 lektioner i veckan samt privat med min farfar som varit trafiklärare, alla var överens om att jag borde klara provet. Teorin blev godkänd (62/65). Precis innan provet körde jag bra, men när det väl var dags gick det i vissa fall åt pipan.

Fick helt godkänt på fordonskännedom, manövrering och miljö & sparsam körning.

Trafikregler samt Trafiksäkerhet och beteende var delvis icke godkänt.
Mina fel låg i 4 händelser, 3 av dem är något jag nästan vill slita av håret för eftersom det är så självklart.

1. Passerande av stillastående fordon
Den här var väl den jag måste ta åt mig extra av eftersom jag faktiskt inte visste detta. När man kör på en gata med parkerade bilar ska man trots att den är dubbelriktad ligga till vänster för att inte vara nära de parkerade bilarna eftersom det ”plötsligt kan slängas upp en dörr”. Jag förstår resonemanget antar jag, jag trodde dock att man skulle hålla till höger så man lätt kan möta någon (vägen var relativt smal men inte jättesmal). Jag var nog lite väl fokuserad på alla fyrvägskorsningar med högerregeln för att tänka på de parkerade bilarna...men nu vet jag det.

2. Gatukorsning
Av någon anledning kör jag inte tillräckligt defensivt när jag skulle svänga vänster ut på en större väg. Jag tittade noga åt båda hållen och när jag tyckte det var fritt körde jag, men det var inte fritt eftersom det kom en bil ifrån vänster trots allt. Om den körde riktigt fort eller om den dök upp från en annan mindre väg vet jag inte, men den var hursomhelst där och jag borde väjat för den. Den var inte nära på att krocka med mig och den tutade inte, men ändå inte bra gjort av mig...ville sjunka genom marken efter det men jag försökte bibehålla fokus.

3. Landsvägskörning
Vi körde in på en landsväg vilket jag gjorde bra (anpassade farten och slapp stanna vid väjningsplikten). En bit framför mig är en lastbil som åker i normal takt (trodde jag) men egentligen blinkade den vänster och bromsade. Anledningen att jag inte såg det var för att solen bländade mig så jag sträckte mig efter solskyddet och när min syn var ”återställd” var det för sent för att motorbromsa/anpassa farten utan istället behövde jag bromsa relativt mycket. Inspektören såg detta som att jag inte kan anpassa farten till trafiksituationen. Förståeligt ur hans perspektiv, men extrem otur i mina ögon...

4. Start i lutning
Jag blev ombad att stanna i en backe och sedan starta. Jag var så fokuserad på manövreringen att jag glömde blinka vänster när jag satte igång (stanna i backe = stanna vid vägkant och då måste man blinka när man ger sig iväg).

I flera timmar kände jag mig ledsen och nere, släkt och vänner blev förvånade och sorgsna över resultatet. Nu har jag dock bestämt att jag inte får ge upp utan måste köra igen ASAP så jag har bokat en uppkörning om 3 veckor. Vad jag ska göra tills dess vet jag inte... jag tycker jag är bra på att köra och det gäller bara att inte klanta till det när det räknas.

Någon med liknande upplevelser får gärna dela med sig, hur gick andra uppkörningen? :)
Jimmy 2017-11-03 18:19 ! Citera #
Hej. Intressant läsning! Om jag börjar med dina punkter, så första punkten tycker jag att du borde veta, tanken att det kan komma barn och att bildörrar kan åka upp, så där måste man hålla vänster och kanske tom sänka farten något. Andra punkten, här kan jag förstå att många gör misstaget att inte vara uppmärksam på trafik eftersom trafiken går lite snabbare kan det vara svårt att bedömma hastigheter, när man då ska starta bilen så tillkommer också moment som koppling, växling, blinkning och gas, här måste uppmärksamheten vara 100. Tredje punkten, det här känner jag igen när den där jäkla solen lyser en i ögonen så man inte ser ett skit, jag måste alltid ha solglasögon när solen står som lägst, jag ser absolut inget annars, men här hade inspektörn helt rätt, lätt att man gör misstag när man kör i blindo.fjärde punkten, ja här råder det ju inga konstigheter, blinka är alltid bra, något många struntar i som har körkort. Du skriver vad du ska göra under tiden tills din nästa uppkörning!? Du ska fortsätta köra med din farfar och nöta nöta nöta, så att du inte gör om dina fel igen, tänk på att ett körkort är en investering för livet. Men jag tror att du klarar det nästa gång. Grattis till klarat kunskapsprov förresten.
Gäst 2017-11-03 20:09 ! Citera #
Jimmy 2017-11-03
Hej. Intressant läsning! Om jag börjar med dina punkter, så första punkten tycker jag att du borde veta, tanken att det kan komma barn och att bildörrar kan åka upp, så där måste man hålla vänster och kanske tom sänka farten något. Andra punkten, här kan jag förstå att många gör misstaget att inte vara uppmärksam på trafik eftersom trafiken går lite snabbare kan det vara svårt att bedömma hastigheter, när man då ska starta bilen så tillkommer också moment som koppling, växling, blinkning och gas, här måste uppmärksamheten vara 100. Tredje punkten, det här känner jag igen när den där jäkla solen lyser en i ögonen så man inte ser ett skit, jag måste alltid ha solglasögon när solen står som lägst, jag ser absolut inget annars, men här hade inspektörn helt rätt, lätt att man gör misstag när man kör i blindo.fjärde punkten, ja här råder det ju inga konstigheter, blinka är alltid bra, något många struntar i som har körkort. Du skriver vad du ska göra under tiden tills din nästa uppkörning!? Du ska fortsätta köra med din farfar och nöta nöta nöta, så att du inte gör om dina fel igen, tänk på att ett körkort är en investering för livet. Men jag tror att du klarar det nästa gång. Grattis till klarat kunskapsprov förresten.
Tack, japp det gäller väl att bli så säker/van att man går från ”gör nästan aldrig fel” till ”gör aldrig fel”...det är bara att kötta på antar jag :)
ashi 2017-11-03 20:16 ! Citera #
Jag blev också underkänt idag.

Jag har inte gjort något riktigt fel men min tempo var lite förhögt. Inspektorn sa att jag hade inte tillräckligt med säkerhetsmarginalerna. Jag kollade dödavinklar etc men jag behövde anpassa fart lite mer.

Jag håller med henne och ska köra upp igen efter 2 veckor.

Jag nu tror att de inte är omöjligt att klara provet och hoppas på att jag får körkort nästa gång.
Gäst 2017-11-03 21:40 ! Citera #
ashi 2017-11-03
Jag blev också underkänt idag.

Jag har inte gjort något riktigt fel men min tempo var lite förhögt. Inspektorn sa att jag hade inte tillräckligt med säkerhetsmarginalerna. Jag kollade dödavinklar etc men jag behövde anpassa fart lite mer.

Jag håller med henne och ska köra upp igen efter 2 veckor.

Jag nu tror att de inte är omöjligt att klara provet och hoppas på att jag får körkort nästa gång.
Lycka till! Du fixar det
Jimmy 2017-11-03 22:02 ! Citera #
Gäst 2017-11-03
Tack, japp det gäller väl att bli så säker/van att man går från ”gör nästan aldrig fel” till ”gör aldrig fel”...det är bara att kötta på antar jag :)
Absolut, men felfri blir man alldrig, sen får man faktiskt göra fel på uppkörningen, skulle kravgränsen ligga på 100% så hade ingen klarat den, uppkörningen består egentligen av ett stickprov av dina kunskaper i trafiken. Du fick ett bra resultat på ditt kunskapsprov, tyckte du att provet var lätt? Jag tyckte i alla fall att provet var superlätt när jag gjorde det för ett par år sedan, jag fick 58 / 65 inga större problem tyckte jag, min uppkörning var värre, kuggade också första gången, men det var helt och hållet mitt eget fel, jag körde 50 km på en 30 väg! Snacka om superkuggad!! allt annat var bra sa han, andra gången körde jag perfekt, det fanns inget han kunde peka ut riktigt som var dåligt, en perfekt genomförd uppkörning var svaret jag fick, sen var det klart. Jag hoppas att du får uppleva den känslan nästa gång! För det finns nästan inget bättre.
Gnet 2022-10-21 20:30 ! Citera #
Hej,

Jag körde upp i Visby idag och klarade det utan problem och detta var ändå min 6:e uppkörning och jag är stockholmare med liten erfarenhet avsatt köra i Visby. Eftersom jaghaft sån otur tidigare och kuggat uppkörningar både pga kört för fort och för långsamt på landsväg var jag sjukt nervös innan en jag hade tur och fick en jättetrevlig inspektör, en kvinna, som verkligen gjorde att jag slappnade av och kände mig trygg, fick även köra en elbilism var riktigt behaglig att köra. Innan vi körde iväg fick jag kolla vindrutetorkarna och sen bar det av vä ut från vv och jag fick följa anvisningar mot Visby S vilket i princip bara innebar att åka rakt fram i ett antal rondeller dvs mkt enkel körning. Efter ett tag sa hon att vi skulle åka mot väskinde ( tror det hette så) och det var enkel landsvägskörning som pendlade en del mellan 60, 80 och 50 men bara jag följde hastighetsanvisningarna var allt lugnt. Fick göra en vänstersväng på landsvägen vilket var enkelt då det var extremt lugnt i trafiken (fredag kl 13 i oktober), och sen köra rakt över landsvägen in på en ny landsväg med hastighet 60. Jag tror poängen var att kolla att jag kunde gå upp i tempo på den nya vägen och anpassa hastigheten. Eftersetts åkte vi baratillbaka till vv, behövde inte ens parkera utan var godkänd ochhade enligt denna underbara inspektör kört ”exemplariskt”. Vill verkligen rekommendera Visby som stad att köra upp i, visst det är jätteviktigt att kunna landsvägskörning här men ni slipper krångliga filbyten, avancerad planering och påfarter för det finns ingen motorväg här. Gällande högerregeln så varet extremt enkelt för varje gång jag inte körde på en huvudled var det skyltar som angav vem som hade företräde. Inspektören sa när vi pratade efteråt att de sällan kör innanför ringmuren där trafiken är åker komplicerad med enkelriktningar mm. Jag som kört upp i Järfälla, Södertälje x2, Vimmerby och Visby kan bara säga att detta var ngt helt annat, så trevligt och enkelt i jämförelse. jag kan också säga att jag körde fel en gång på slutet tillbaka till vv men blev godkänd ändå, det är helheten som avgör. Lycka till alla!

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
1
I dag 13:31
1
I dag 11:46
5
I dag 06:09
94
I dag 05:55
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor