Jag körde 5 lektioner i veckan samt privat med min farfar som varit trafiklärare, alla var överens om att jag borde klara provet. Teorin blev godkänd (62/65). Precis innan provet körde jag bra, men när det väl var dags gick det i vissa fall åt pipan.
Fick helt godkänt på fordonskännedom, manövrering och miljö & sparsam körning.
Trafikregler samt Trafiksäkerhet och beteende var delvis icke godkänt.
Mina fel låg i 4 händelser, 3 av dem är något jag nästan vill slita av håret för eftersom det är så självklart.
1. Passerande av stillastående fordon
Den här var väl den jag måste ta åt mig extra av eftersom jag faktiskt inte visste detta. När man kör på en gata med parkerade bilar ska man trots att den är dubbelriktad ligga till vänster för att inte vara nära de parkerade bilarna eftersom det ”plötsligt kan slängas upp en dörr”. Jag förstår resonemanget antar jag, jag trodde dock att man skulle hålla till höger så man lätt kan möta någon (vägen var relativt smal men inte jättesmal). Jag var nog lite väl fokuserad på alla fyrvägskorsningar med högerregeln för att tänka på de parkerade bilarna...men nu vet jag det.
2. Gatukorsning
Av någon anledning kör jag inte tillräckligt defensivt när jag skulle svänga vänster ut på en större väg. Jag tittade noga åt båda hållen och när jag tyckte det var fritt körde jag, men det var inte fritt eftersom det kom en bil ifrån vänster trots allt. Om den körde riktigt fort eller om den dök upp från en annan mindre väg vet jag inte, men den var hursomhelst där och jag borde väjat för den. Den var inte nära på att krocka med mig och den tutade inte, men ändå inte bra gjort av mig...ville sjunka genom marken efter det men jag försökte bibehålla fokus.
3. Landsvägskörning
Vi körde in på en landsväg vilket jag gjorde bra (anpassade farten och slapp stanna vid väjningsplikten). En bit framför mig är en lastbil som åker i normal takt (trodde jag) men egentligen blinkade den vänster och bromsade. Anledningen att jag inte såg det var för att solen bländade mig så jag sträckte mig efter solskyddet och när min syn var ”återställd” var det för sent för att motorbromsa/anpassa farten utan istället behövde jag bromsa relativt mycket. Inspektören såg detta som att jag inte kan anpassa farten till trafiksituationen. Förståeligt ur hans perspektiv, men extrem otur i mina ögon...
4. Start i lutning
Jag blev ombad att stanna i en backe och sedan starta. Jag var så fokuserad på manövreringen att jag glömde blinka vänster när jag satte igång (stanna i backe = stanna vid vägkant och då måste man blinka när man ger sig iväg).
I flera timmar kände jag mig ledsen och nere, släkt och vänner blev förvånade och sorgsna över resultatet. Nu har jag dock bestämt att jag inte får ge upp utan måste köra igen ASAP så jag har bokat en uppkörning om 3 veckor. Vad jag ska göra tills dess vet jag inte... jag tycker jag är bra på att köra och det gäller bara att inte klanta till det när det räknas.
Någon med liknande upplevelser får gärna dela med sig, hur gick andra uppkörningen?