Start > Körkortsforum > Utfartsregeln

Utfartsregeln

Musse 2017-10-29 13:07 ! Citera #
Jag har precis börjat läsa teori o köra bil och jag har läst om utfartsregeln. Om jag kör ut från ett parkeringsområde så gäller utfartsregeln och jag undrar om det här räknas som att köra ut från ett parkeringsområde.

Följer ni vägen in till höger kommer man till ett stort område med bara parkeringar
https://www.google.se/maps/@58.3967003,15.6155933,3a,83.3y,26.86h,75.72t/data=!3m6!1e1!3m4!1sKBZbfOtHncl-nEfUwJH1mA!2e0!7i13312!8i6656

Kör jag ut därifrån så korsar jag en delad cykel och gångbana så då gäller ju utfartsregeln (eller har jag fel?) men säg att det inte va en cykelbana/gångbana. Är det där ett parkeringsområde så utfartsregeln skulle va ändå?
Gäst 2017-10-29 13:46 ! Citera #
Högerregeln i mitt tycke utan att ha besökt stället.
mary 2017-10-29 13:50 ! Citera #
Utfartsregelen innebär att du har väjningsplikt mot all trafik från höger och vänster, detta innebär att du måste vänta att köra ut tills det blir fritt från bilar, gående, cyklister.
musse 2017-10-29 14:14 ! Citera #
@Gäst
Hmm ja jag tänkte om man tänker att en bil(bil 1) kommer därifrån kameran är på min länk så ska bilen vänta om någon(bil 2) kommer ifrån vägen till höger(högerregeln) men sen tänkte jag på utfartsregeln. Om en bil kommer från vägen till höger så korsar den ju en cykelbana/kommer ut från parkeringsområde(vet inte om man kan kalla det för det?) så då bör utfartsregeln gälla och bil 1 behöver då inte släppa förbi bil 2.

Så tänker jag. Är det fel?

@Mary
yes jag har läst och förstått det men undrar om utfartsregeln ska gälla om man kör ut från den vägen till höger
Gäst 2017-10-29 14:46 ! Citera #
Det är högerregeln som gäller där, inte utfartsregeln...
musse 2017-10-29 16:59 ! Citera #
@gäst

Ok. Kan du hjälpa mig förstå varför? När jag läser om utfartsregeln så står det såhär

Utfartsregeln innebär att du har väjningsplikt när du kör ut från:
Parkeringsplats (både P-rutan och själva parkeringsområdet).
Fastighet (hus eller liknande).
Bensinmack.
Gågata, gångfartsområde, vägren eller terräng.
Gångbana eller cykelbana som du har korsat.

Kör en bil från höger så kör ju den över en cykelbana/gångbana samt kör ut ifrån ett parkeringsområde(?) så då borde ju utfartsregeln gälla. Behöver en bil ändå släppa förbi den bilen som korsar cykelbanan enligt högerregeln?

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor