Start > Körkortsforum > Körkortstillstånd i bilen

Körkortstillstånd i bilen

Moa 2017-10-28 19:14 ! Citera #
Måste man ha körkortstillståndet med sig i bilen när man övningskör eller räcker det med handledartillståndet och giltlig legitimation för både förare och handledare?
Vilka blir följderna om man inte har det med sig?
Gäst 2017-10-28 23:48 ! Citera #
Vet inte om man ”måste” ha det med sig, men dumt att chansa att inte ha det med sig..
Gäst 2017-10-29 07:15 ! Citera #
Klart du ska ha med dig det. Varför vill du lämna det hemma och endast ta med handledartillståndet?

Undantaget är om du kör på körskola, där visas tillståndet upp och de registrerar infon, sen kan du lämna det hemma.
Gäst 2017-10-29 14:49 ! Citera #
Gäst 2017-10-29
Klart du ska ha med dig det. Varför vill du lämna det hemma och endast ta med handledartillståndet?

Undantaget är om du kör på körskola, där visas tillståndet upp och de registrerar infon, sen kan du lämna det hemma.
Det är ingen lag på att man måste ha det med sig, skulle man bli stoppad av polis så kan dom ta reda på det ändå om man har giltigt körkortstillstånd. Men det underlättar ju deras arbete om man har det med sig och man kommer snabbare därifrån... Så även om man inte måste ha det med sig, så ska man helst ha det med sig ändå, ta en kopia på det och lägg kopian i handskfacket..
ida 2017-11-30 16:44 ! Citera #
Hej mitt namn är ida jag undra om jag kan ta intensivkurs på körkort
Gäst 2017-11-30 18:49 ! Citera #
ida 2017-11-30
Hej mitt namn är ida jag undra om jag kan ta intensivkurs på körkort
Om du har övningskörningstillstånd så är det bara att boka en intensivkurs om du nu känner det är den rätta vägen :)
glömde mitt tillstånd hemma 2021-11-23 06:09 ! Citera #
Min körlärare (från bilskola) har sagt att det är okej att glömma tillståndet hemma, då hon har beviset att vi får övningsköra. Jag blev dock lite orolig för jag har ingen legitimation för IFALL jag blir förd till sidan av Polis? Kan man förklara för dom hur det ligger till om körläraren har ID och sitt bevis?
Gäst 2021-11-23 19:16 ! Citera #
glömde mitt tillstånd hemma 2021-11-23
Min körlärare (från bilskola) har sagt att det är okej att glömma tillståndet hemma, då hon har beviset att vi får övningsköra. Jag blev dock lite orolig för jag har ingen legitimation för IFALL jag blir förd till sidan av Polis? Kan man förklara för dom hur det ligger till om körläraren har ID och sitt bevis?
4 år gammal tråd som du startat igen men men.

Du lär inte bli stoppad med bilskolebil, så är det bara. Polisen pallar inte lägga resurser på det då de vet att du kör med en certifierad lärare som kan ingripa.

Om du skulle göra nåt på tok för olagligt, t.ex. försöka köra mot rött eller bryta väjningsplikt etc så KOMMER din körlärare att tvärnita dig.

Polisen stoppar aldrig trafikskolebilar om du inte skapat en olycka, eller på något sätt brytit grovt mot trafikreglerna så oroa dig inte så mycket.

Annars lägg passet i jackan eller nåt när du ska köra me körskolan om du fortfarande e orolig
Jonas 2021-11-28 04:26 ! Citera #
Det förekommer absolut att polisen stoppar bilar från körskolor, i alla fall i Göteborg. Har både sett det själv och fått det berättat för mig av min lärare när jag tog mina körlektioner. Något mer sällan nu under pandemin, enligt henne, men fortfarande förekommande.

Enligt henne behövde man inte ha körkortstillståndet med i bilen när man körde med skolan.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
93
I dag 22:20
6
I går 21:48
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest