Det lustiga är i det hela att ambulanspersonal sitter med luren i örat när dom har utryckningar, jag har sett det ett par gånger faktiskt, man kan inte ta allt via radion sa en som jag pratade med inom ambulansen.nej jag hoppas verkligen att regeringen fattar rätt beslut, kan övriga europa göra det, då kan sverige också göra det. Jag har faktiskt instalerat Bluetooth i bilen vilket gör att jag kan prata i telefon med båda händerna på ratten, mycket effektiv lösning både vad gäller ansvar, uppmärksamhet och framförallt säkerhet
Det stämmer att man inte kan ta precis allt via radion, vissa fall så pratar vi direkt med inriggaren och kan då inte ta deras samtal via våran kommunikations radio vilket du säkert kan förstå. Det kan i våra fall gälla tips om pågående brott, tips om vart vissa gärningsmän har tagit vägen, vad dom har för kläder, vilket håll dom försvann, hade dom ett fordon, i så fall vilken sorts fordon, registreringsnummer, färg på fordonet ...o.s.v.
Den stora säkerhetsrisken enligt mig gäller inte om man har bluetooth eller inte utan det är uppmärksamheten om själva samtalet som ställer till det, att man fokuserar mer på själva samtalet än vad man gör på vägen när man kör.
Men visst är det ett bättre alternativ att då ha bluetooth än om man sitter med ena handen mot örat. Om man nu måste välja nått som är bättre än det andra, men jag tror ändå att det är själva samtalet som är problemet, inte hur eller på vilket sett man har svarat på.
Ja jag hoppas också att regering tar sitt sunda förnuft till fånga och förbjuder mobil användning helt och hållet när man framför ett fordon. Precis som du säger så har stora delar av Europa redan genomfört dessa förbud, och ser man till statistiken bara i England så har deras olyckor av mobilanvändning drastiskt sjunkit, vilket är jättebra!
Så jag ser inte varför inte vi i Sverige skulle kunna göra nått liknande.
Det är jättebra att du är för ett sådant förbud, sprid gärna ut hos dina vänner om farligheten med att använda mobilen vid bilkörning.