Start > Körkortsforum > Rondeller-utförlig förklaring?

Rondeller-utförlig förklaring?

F 2017-10-24 09:13 ! Citera #
Hej, Jag hade helt OK körning under min uppkörning, men fick fel på rondell och backa runt hör (andra mest pga. nervositet). Problemet är att mina trafiklärare inte ALLS sa till mig att det jag gjorde inom rondellkörning är fel (vänstersväng)

Såhär gör jag
1. Sätter på vänsterblinkers
2. när jag kört förbi 1:a utfarten byter jag fält (min trafiklärare sa att jag här INTE skulle sätta på höger blinkers pga. de andra kunde tro att jag skulle gå ut genom den andra utfarten efter. Alltså har jag vänsterblinkers på)
3. När jag kört förbi och bytt fält och passerat 2:a utfarten sätter jag på högerblinkers.

Mint rafikinspektör sa att jag inte kunde ha på vänsterblinkers pga. de som körde in kunde tro att jag inte skulle byta fält utan fortsätta i samma fält inom rondellen. Hur ska jag göra i rondeller som HAR ledlinjer vid fältbyte och rondeller som INTE har ledlinjer vid fältbyte?
Gäst 2017-10-25 16:47 ! Citera #
Du ska enbart använda blinkers vid filbyte. Du kan således inte förflytta dig en fil till höger med vänsterblinkers igång.
Du ska blinka vänster tills du är efter 2a utfarten (utfarten före du ska av). Där ska du slå på högerblinkers och byta körfält i höjd med sista avfarten före den du ska av på.

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo