Start > Körkortsforum > Hur är detta möjligt!?

Hur är detta möjligt!?

Jimmy 2017-10-23 10:19 ! Citera #
Hej alla glada!

Jag har råkat ut för något som jag trodde bara existerande ibland,Nu måste jag få klarhet om vad som gäller i en korsning med grön pil. Jag ska svänga vänster i en stor korsning och jag vet att eftersom det är grön pil så ska bilarna vänta på mig som ska rakt fram, eftersom dom har rött ljus, så långt är allt klart. Men det händer gång på gång att vi får grönt samtidigt!? Eller så kör ungefär var tredje bilist mot rött, vilket verkar väldigt långsökt. Nu finns det ju 2 rödjlus om man kommer från andra hållet i korsningen,tex om man ska svänga vänster men då har ju dom som ska rakt fram rött eftersom det är då jag får köra från andra hållet. Kan det också vara så att folk tar fel på väster alternativt höger ljus i korsningen, jag hoppas ni förstår i texten vad jag menar jag har fått panikbromsa en gång och kört slalom när jag mötte en bilist som körde samtidigt, hon hade desutom en mobil i örat, höl på krocka med en påbudsskylt den gången, vem ska man kontakta om sånt här? Polisen, kommunen ellet transportstyrelsen/ tacksam för svar
Sepe 2017-10-23 16:13 ! Citera #
Trafikljus med pil har betydligt mindre livstid än huvudsignalen, ibland pga trafiken man hinner inte passera snabbt så kanske det är därför innan du hinner att passera blir grön för mötande trafik. Du har rätt när du har grön mötande har röt. man kan ringa polisen
Gäst 2017-10-23 16:19 ! Citera #
Det finns vissa trafikljus som ger grön signal samtidigt när du står i en korsning, och då kan det vara så att dom ska rakt fram och du som ska svänga kan få grönt samtidigt, det är inga konstigheter. Då är det bara att lämna företräde och vänta på tills du kan köra :D

I min stad där jag kör oftast så är dessa trafikljus väldigt vanligt :)
Jimmy 2017-10-24 01:14 ! Citera #
Gäst 2017-10-23
Det finns vissa trafikljus som ger grön signal samtidigt när du står i en korsning, och då kan det vara så att dom ska rakt fram och du som ska svänga kan få grönt samtidigt, det är inga konstigheter. Då är det bara att lämna företräde och vänta på tills du kan köra :D

I min stad där jag kör oftast så är dessa trafikljus väldigt vanligt :)
Men en grön pil betyder ju att jag har företräde, annars hade dom inte behövts, hade det varit ett vanligt grönt ljus ja då vet jag att man ska stanna ( svängningsreglen) men detta är ju en en pil!?
Jimmy 2017-10-24 01:17 ! Citera #
Sepe 2017-10-23
Trafikljus med pil har betydligt mindre livstid än huvudsignalen, ibland pga trafiken man hinner inte passera snabbt så kanske det är därför innan du hinner att passera blir grön för mötande trafik. Du har rätt när du har grön mötande har röt. man kan ringa polisen
Ja du har rätt i att dom slår om jäkligt snabbt, men Det konstiga är ju att vi kör samtidigt
Gäst 2017-10-24 14:40 ! Citera #
Jimmy 2017-10-24
Men en grön pil betyder ju att jag har företräde, annars hade dom inte behövts, hade det varit ett vanligt grönt ljus ja då vet jag att man ska stanna ( svängningsreglen) men detta är ju en en pil!?
Nej grön pil innebär inte att du har företräde, den visar bara att det är grönt för dom som ska svänga, och eftersom du ska passera en annan bils körfält för att kunna svänga så är det du som har väjningsplikt. Inte tvärtom...
Gäst 2017-10-24 22:25 ! Citera #
Gäst 2017-10-24
Nej grön pil innebär inte att du har företräde, den visar bara att det är grönt för dom som ska svänga, och eftersom du ska passera en annan bils körfält för att kunna svänga så är det du som har väjningsplikt. Inte tvärtom...
Nej du har helt fel nu! Grön kontur pil innebär att dom som ska rakt fram har rött, grön pil visar ju att jag inte behöver tillämpa svägningsregeln plus att grön kontur pil visar rätt färdriktning, vad brukar du själv göra vid gröna pilar?.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
1
I dag 13:31
1
I dag 11:46
5
I dag 06:09
94
I dag 05:55
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov