Start > Körkortsforum > Äldre körkortstagare! Hur uppl…

Äldre körkortstagare! Hur upplever/upplevde ni förarutbildningen?

Kristin 2017-10-23 10:00 ! Citera #
Hej! Jag är frilansjournalist och ska skriva en artikel om hur äldre elever (cirka 25+) upplever förarutbildningen. Vad tycker du om utbildningen och den pedagogik som lärare/föreläsare har använt sig av? Tror du att du hade upplevt utbildningen på ett annat sätt om du tagit körkort när du var 18 år? Om ja, på vilket sätt? På vilket sätt skulle utbildningen kunna bli bättre? Maila gärna mig om du har några tankar och åsikter som du skulle kunna tänka dig att dela med dig av. Det är helt OK att vara anonym. Om du inte vill maila så går det även bara att svara i tråden!

Tack så mycket på förhand!

Hälsningar

Kristin Mörck
kristin@kristinmorck.com
Gäst 2017-10-23 12:23 ! Citera #
Är 23 år tillräckligt?
Gäst 2017-10-23 14:59 ! Citera #
Hej Kristin,

Jag kommer från en blandad familj där vi fått körkort via olika vägar och vill gärna dela med mig.

Jag tog körkort som 27-åring och det var en spännande upplevelse. Körskolan var väldigt viktig för mig, jag körde enbart på körskola och ingenting hemma. Upplevelsen med lärarna och pedagogiken var positiv och gav väldigt mycket. Min syster kuggade 8-9ggr på uppkörningen som privatist och det kändes inte så bra, jag var rätt så orolig över hur saker och ting skulle gå för mig när det var min tur och därför valde jag körskola när det väl var dags. Det betalade jag för själv som jag sparat undan utefter åren.

Jag tror absolut att min resa hade sett annorlunda ut om jag hade gjort resan som 18-åring. Jag hade garanterat haft svårare att greppa teorin, förmodligen försökt luta mig mer mot ytinlärning. Livserfarenhet och studieteknik från universitet hjälper absolut. Jag upplevde det som väldigt lätt att greppa mognadsdelen och ansvarstagande när det gällde trafiksäkerhet och beteende och det gjorde mig mer säker i trafiken.

Anledningen att min syster kuggade så mycket var mest för att hon som privatist inte lärt sig rätt hemifrån och blev tvungen att lära om sig på körskolan i efterhand. Det är inte så konstigt egentligen eftersom kraven på körkort har förändrats över tiden och många privatister inte har bra koll på dagens krav. En av de fälten är ecodriving som min syster hade problem med. För min familj var körskola inte ett alternativ på grund av ekonomiska skäl. Som tur var på den tiden så slapp min syster göra om sin teori eftersom tvåmånadersregeln inte fanns då. Hon bara försökte och försökte tills hon lyckades. Men det var inte gratis emotionellt, hon mådde väldigt dåligt över körkortet.

Utbildningen tycker jag generellt sett är alldeles för dyr. Det är något jag tycker kan förbättras. Det finns ett enormt efterfrågande på körkort idag från privatpersoner men de obligatoriska momenten är så pass dyra redan. Det är ett väldigt tungt last ekonomiskt. Att inkludera någon ”gratislektion” i riskmomenten hade inte skadat. Körkort är viktigt, kommer vara viktigt i framtiden och detta kommer inte att ändras.

Det sista jag vill påpeka är att jag tycker dagens system är under all kritik gällande teori som färskvara och tider för uppkörning. Uppkörningar är dyra och tiderna är väldigt få. Körkort kan vara en av de jävligaste sakerna man måste ge sig på som ung, och jag är glad att jag slapp allt det negativa. Efter att ha sett min syster krossats emotionellt om och om igen var allt bara en enorm lättnad.
Gäst 2017-10-24 01:48 ! Citera #
Hej. När jag var 18 år började jag med mitt körkort, men jag la det på hyllan efter någta misslyckande uppkörningar. Jag kände att jag inte var riktigt redo att ta det ansvar som krävs för att inneha ett körkort, allt skulle gå snabbt på den tiden, man läste lite teori när man orkade, fuskade på proven eftersom det endast var pärmar man tittade i, ibland hade någon fyllt i rätt svar.Jag tog körkort vid 25 års ålder och klarade det galant då var jag mogen
Kristin 2017-10-24 12:12 ! Citera #
Gäst 2017-10-23
Är 23 år tillräckligt?
Hej! Ja, det funkar! :)
Kristin 2017-10-24 12:13 ! Citera #
Gäst 2017-10-24
Hej. När jag var 18 år började jag med mitt körkort, men jag la det på hyllan efter någta misslyckande uppkörningar. Jag kände att jag inte var riktigt redo att ta det ansvar som krävs för att inneha ett körkort, allt skulle gå snabbt på den tiden, man läste lite teori när man orkade, fuskade på proven eftersom det endast var pärmar man tittade i, ibland hade någon fyllt i rätt svar.Jag tog körkort vid 25 års ålder och klarade det galant då var jag mogen
Vad roligt! Jo, mognaden betyder nog mycket!
Kristin 2017-10-24 12:23 ! Citera #
Gäst 2017-10-23
Hej Kristin,

Jag kommer från en blandad familj där vi fått körkort via olika vägar och vill gärna dela med mig.

Jag tog körkort som 27-åring och det var en spännande upplevelse. Körskolan var väldigt viktig för mig, jag körde enbart på körskola och ingenting hemma. Upplevelsen med lärarna och pedagogiken var positiv och gav väldigt mycket. Min syster kuggade 8-9ggr på uppkörningen som privatist och det kändes inte så bra, jag var rätt så orolig över hur saker och ting skulle gå för mig när det var min tur och därför valde jag körskola när det väl var dags. Det betalade jag för själv som jag sparat undan utefter åren.

Jag tror absolut att min resa hade sett annorlunda ut om jag hade gjort resan som 18-åring. Jag hade garanterat haft svårare att greppa teorin, förmodligen försökt luta mig mer mot ytinlärning. Livserfarenhet och studieteknik från universitet hjälper absolut. Jag upplevde det som väldigt lätt att greppa mognadsdelen och ansvarstagande när det gällde trafiksäkerhet och beteende och det gjorde mig mer säker i trafiken.

Anledningen att min syster kuggade så mycket var mest för att hon som privatist inte lärt sig rätt hemifrån och blev tvungen att lära om sig på körskolan i efterhand. Det är inte så konstigt egentligen eftersom kraven på körkort har förändrats över tiden och många privatister inte har bra koll på dagens krav. En av de fälten är ecodriving som min syster hade problem med. För min familj var körskola inte ett alternativ på grund av ekonomiska skäl. Som tur var på den tiden så slapp min syster göra om sin teori eftersom tvåmånadersregeln inte fanns då. Hon bara försökte och försökte tills hon lyckades. Men det var inte gratis emotionellt, hon mådde väldigt dåligt över körkortet.

Utbildningen tycker jag generellt sett är alldeles för dyr. Det är något jag tycker kan förbättras. Det finns ett enormt efterfrågande på körkort idag från privatpersoner men de obligatoriska momenten är så pass dyra redan. Det är ett väldigt tungt last ekonomiskt. Att inkludera någon ”gratislektion” i riskmomenten hade inte skadat. Körkort är viktigt, kommer vara viktigt i framtiden och detta kommer inte att ändras.

Det sista jag vill påpeka är att jag tycker dagens system är under all kritik gällande teori som färskvara och tider för uppkörning. Uppkörningar är dyra och tiderna är väldigt få. Körkort kan vara en av de jävligaste sakerna man måste ge sig på som ung, och jag är glad att jag slapp allt det negativa. Efter att ha sett min syster krossats emotionellt om och om igen var allt bara en enorm lättnad.
Hej! Tack så mycket för det utförliga svaret! Tyckte du att pedagogiken var anpassad efter både yngre och äldre elever eller finns det något som föreläsare/trafiklärare skulle kunna förbättra ur det hänseendet?

/Kristin
Micke 2017-10-24 14:57 ! Citera #
Hej!
Jag var hela 35 år innan jag fixade mitt körkort, dels för att jag kände innan jag inte behövde det, men mestadels så vart det ett körkort efter en flytt ut på landet där det inte går några bussar.

Min trafiklärare som jag hade sa en gång att det var trevligare att utbilda lite äldre personer bara för att vi förstod allt mycket lättare och mycket snabbare än vad yngre personer gjorde.

Så jag antar att vi lite äldre är mer förstående med alla risker som finns och förstår på ett mer moget sett vad som kan hända. Det kunde man tydligt utläsa när man satt i teorisalen och dom flesta yngre satt och vred på sig och sa att dom inte fattade frågorna som kom på deras dataskärmar, men jag och person till som var lite äldre inte alls hade några som helst problem med att förstå vad det frågades om. :)
Kristin 2017-11-06 10:55 ! Citera #
Tack för svaret, så kan det nog vara!
30+ 2017-12-22 17:28 ! Citera #
30+ här.
400 gånger fegare än när jag var 18.
Svårare att plugga, mindre tid. Ju yngre man är ju mer tid har man till sig själv.
Tight att få plats med körlektioner som ofta blir mitt på dagen, svårt att ställa om sig från att hjälpa barn med läxor och sen göra sina egna:-)

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
3
I dag 07:23
6
I dag 02:58
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo