Start > Körkortsforum > Förbud mot infart = förbud mot…

Förbud mot infart = förbud mot att hämta parkerad bil?

Jakob 2017-10-18 10:42 ! Citera #
Dessa två körkortsteorisidor ger mig olika svar... eller gör de det?(se bilden här: prntscr.com/gyu76z)
I den till vänster är bilen parkerad innan en korsning och i den till höger efter en korsning, men vad spelar det för roll? Skylten har ju ingen tilläggsskylt som säger att förbudet råder till vänster så därför borde det väl vara rakt fram? Och I sådant fall borde väl båda situationerna innebära samma sak?

Min fråga är alltså: Vad gäller egentligen och har någon av bilderna fel?
Luddeboi 2017-10-18 15:00 ! Citera #
Inte säker, men....

Man skulle kunna anta att det är tillåtet att hämta bilen efter korsningen eftersom förbudsmärken bara gäller till korsningen som kommer efter de är uppsatta. Men dessa förbudsmärken(C3) används ofta för att hindra att folk tar genvägar genom bostadsområden och det skulle vara konstigt om de som bor där inte fick ta sin bil hemifrån under en viss tid.

Så jag skulle säga att du får hämta bilen och köra därifrån oavsett om du står framför korsningen eller inte. Jag tror korsningen är där bara för att förvirra en. Jag skulle tro den första frågan har gjort ett slarvfel eller att den är äldre och använder regler som inte gäller längre? (en länk skulle vart bra)
Jakob 2017-10-18 15:55 ! Citera #
Luddeboi 2017-10-18
Inte säker, men....

Man skulle kunna anta att det är tillåtet att hämta bilen efter korsningen eftersom förbudsmärken bara gäller till korsningen som kommer efter de är uppsatta. Men dessa förbudsmärken(C3) används ofta för att hindra att folk tar genvägar genom bostadsområden och det skulle vara konstigt om de som bor där inte fick ta sin bil hemifrån under en viss tid.

Så jag skulle säga att du får hämta bilen och köra därifrån oavsett om du står framför korsningen eller inte. Jag tror korsningen är där bara för att förvirra en. Jag skulle tro den första frågan har gjort ett slarvfel eller att den är äldre och använder regler som inte gäller längre? (en länk skulle vart bra)
Www.xn--krkortsfrgor-1cb3u.nu/fraga/du-parkerar-den-gula-bilen-kl-1800-ar-det-tillatet-att-hamta-den-kl-2300 Här är länken. Det finns ingen vidare förklaring skriven det står bara att ”Nej” är rätt svar.
Gäst 2017-10-18 20:56 ! Citera #
Gäller bara infart. inte utfart

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov