Start > Körkortsforum > Fyrvägskorsning

Fyrvägskorsning

Gäst 2017-10-17 20:37 ! Citera #
Jag närmar mig en fyrvägskorsning, det är ingen huvudled och det är inget trafikljus, endast en fyrvägskorsning. Högerregeln gäller. Jag ska svänga till vänster och jag har ser mötande som ska till höger. Inga andra bilar kommer, vem ska väja? Är det jag som ska väja för att han ska till vänster?
Gäst 2017-10-17 22:24 ! Citera #
Ha ögonkontakt med den andra bilisten och kom fram själva till vem ska åka först...
Brukar jag hamna i samma läge så brukar jag visa med en handrörelse till den andra att han kan åka först. :D
Gäst 2017-10-17 23:47 ! Citera #
Fast det måste väl finnas en regel så man inte gissar?
Gäst 2017-10-18 09:22 ! Citera #
Gäst 2017-10-17
Fast det måste väl finnas en regel så man inte gissar?
Det är ömsesidighet som gäller om jag fattade frågan rätt
Gäst 2017-10-18 15:50 ! Citera #
Gäst 2017-10-17
Fast det måste väl finnas en regel så man inte gissar?
Nej det finns ingen regel till sådana korsningar..
Precis som redan har skrivits så är det ömsesidighet som gäller.

Ingen av har ”rätt” att åka först, så ha ögonkontakt och kom själva på vem som kan vänta lite medans den andra åker först.
Tipi 2019-06-21 14:03 ! Citera #
Det är faktiskt du som ska låta den andra föraren svänga före. Det med anledning av att hen befinner sig till höger om dig (och du till vänster om hen) där ni svänger in.
Björn He 2019-07-12 00:01 ! Citera #
Man har ALLTID väjningsplikt mot mötande trafik när man svänger vänster eller annars korsar den mötande trafikens sida av vägen. Det spelar ingen roll om den mötande skall svänga höger i samma korsning där man sväng skall svänga vänster. Fast man har dock inte väjningsplikt mot mötande trafik om det är skyltat att man kör på en huvudled, som i korsningen fortsätter till vänster och inte rakt fram.
GÄST 2019-07-13 11:48 ! Citera #
Gäst 2017-10-17
Jag närmar mig en fyrvägskorsning, det är ingen huvudled och det är inget trafikljus, endast en fyrvägskorsning. Högerregeln gäller. Jag ska svänga till vänster och jag har ser mötande som ska till höger. Inga andra bilar kommer, vem ska väja? Är det jag som ska väja för att han ska till vänster?
Hur ska du ha det?
Först skriver du att du ser en mötande som ska till höger, men längre ner skriver du att den mötande ska till vänster :)
Hur som helst så är det du som ska väja eftersom oavsett vart den andra bilen ska, så kommer den fortfarande från din högra sida, alltså är det du som ska stanna..
Klara besked: 2019-09-24 16:24 ! Citera #
Jag närmade mig en 4-vägkorsning och stannade för att där stod 2 bilar till höger. Båda skulle köra rakt fram.jag skulle svänga vänster. Den första, en körskola, väntade men körde efter ett tag. Körläraren vände huvudet och tittade på mig. Den andre bilen körde fram och stannade vid korsningen medan hon febrilt viftade med båda armarna att jag skulle köra. När jag vägrade att köra och gav tecken att det var hon som skulle köra, gav hon ett resignerat tecken åt mig och körde iväg. Sedan körde även jag. Gjorde jag fel ?
Gäst 2019-09-25 12:25 ! Citera #
Klara besked: 2019-09-24
Jag närmade mig en 4-vägkorsning och stannade för att där stod 2 bilar till höger. Båda skulle köra rakt fram.jag skulle svänga vänster. Den första, en körskola, väntade men körde efter ett tag. Körläraren vände huvudet och tittade på mig. Den andre bilen körde fram och stannade vid korsningen medan hon febrilt viftade med båda armarna att jag skulle köra. När jag vägrade att köra och gav tecken att det var hon som skulle köra, gav hon ett resignerat tecken åt mig och körde iväg. Sedan körde även jag. Gjorde jag fel ?
Om högerregeln gällde så gjorde du helt rätt, om den inte gällde så gjorde du helt fel :D

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest