Start > Körkortsforum > Köpa Manuel eller automat?

Köpa Manuel eller automat?

Skåning 2017-10-16 19:52 ! Citera #
Hejhej 2017-10-16
Jag håller med ”Gäst” om att det blir dyrare i längden att ha en motor som går på Ecofuel.
Och precis som ”Gäst” skrev så kan viktiga delar i motorn gå sönder om man kör för ofta på Ecofuel.
Spridarna i motorn kan täppas igen och då måste man byta dom, eller så kan det bli problem med bränsletanken/bränsletankarna om man använder Ecofuel för mycket, och det gäller oavsett om man använder sig av etanol eller gas... Tillverkarna vill ju att det ska låta så himla bra, men dom berättar aldrig om nackdelarna, man vi borde ju veta att om nått låter för bra för att vara sant, så är det oftast det... Det finns aldrig bara fördelar med nått, utan finns det fördelar så finns det alltid nackdelar..
Japp då är jag på det klara! Det får bli bensin, men kan man både ha bensin och gas på samma gång? Känner bilen av vilket drivmedel den ska gå på i så fall? Tacksam för svar
Gäst 2017-10-16 21:07 ! Citera #
Skåning 2017-10-16
Japp då är jag på det klara! Det får bli bensin, men kan man både ha bensin och gas på samma gång? Känner bilen av vilket drivmedel den ska gå på i så fall? Tacksam för svar
Ja, bilen vet om det.
Tanka gas i sin behållare, å bensin i den andra.
Skåning 2017-10-16 23:56 ! Citera #
Gäst 2017-10-16
Ja, bilen vet om det.
Tanka gas i sin behållare, å bensin i den andra.
Ok då vet jag, jag kommer säkert skriva mer i det här forumet om jag stöter på problem, men tack för svaren / Skåning
Alexander R. 2017-10-18 07:03 ! Citera #
Skåning 2017-10-16
Ok, så om jag ska sammanfatta ditt svar så rekommenderar du inte automat!?
och jag blev lite fundersam nu måste jag säga. Hur mycket kostar en sån service vid 6000 mil? Gäller 6000 mil på alla lådor? Bilen jag har tittat på har en Dsg låda vad nu det innebär!? Jag tror wv kör med dom, men det kanske inte spelar någon roll vad gäller service och underhåll/ tack för svar!
Tycker du om bilen borde du köpa den likaväl. Det är bekvämare men inte helt gratis.Har själv haft yrkesbilar med automat i många år, medan jag havde privat bil med manuel. Precis 6000 mil gäller kanske inte på alla lådor ? Men jag tror knappast att det finns helt servicefria. Jag havde DSG på Skoda Superb och har en på VW Caravelle nu. För tre veckor gav jag 2500 DKR i Danmark för växellådaoljebyte. Det brukar vara en smula billigare i Sverige. Hur stor risken är för totalhavari av automatväxellåda kan jag inte spå. Som tur är har jag aldrig upplevt det. https://sv.wikipedia.org/wiki/DSG-v%C3%A4xell%C3%A5da
Skåning 2017-10-18 09:39 ! Citera #
Alexander R. 2017-10-18
Tycker du om bilen borde du köpa den likaväl. Det är bekvämare men inte helt gratis.Har själv haft yrkesbilar med automat i många år, medan jag havde privat bil med manuel. Precis 6000 mil gäller kanske inte på alla lådor ? Men jag tror knappast att det finns helt servicefria. Jag havde DSG på Skoda Superb och har en på VW Caravelle nu. För tre veckor gav jag 2500 DKR i Danmark för växellådaoljebyte. Det brukar vara en smula billigare i Sverige. Hur stor risken är för totalhavari av automatväxellåda kan jag inte spå. Som tur är har jag aldrig upplevt det. https://sv.wikipedia.org/wiki/DSG-v%C3%A4xell%C3%A5da
Tack för svar/ nu har jag köpt bilen, och provat automat för första gången i mitt liv! Det var inte lätt för huvudet att inte pilla på växeln, jag var där gång på gång hela tiden och skulle växla, men det är ju en vanesak, men helheten kändes ändå bra tycker jag, så nu hoppas jag att allt ska fungera smärtfritt, min ändå rädsla just nu är att jag kommer tycka det blir tråkigt i längden, i så fall kommer det bli manuell igen! Men nu provar vi automat så får vi se. Jag kommer säkert fråga er mer om det är något som jag undrar. Tur att fliken övrigt finns på Körkortonline, perfekt när man behöver veta något när man redan har körkort./ tack för dina svar

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor