Start > Körkortsforum > Köpa Manuel eller automat?

Köpa Manuel eller automat?

Skåning 2017-10-15 23:52 ! Citera #
Hej.Jag har tittat på en bil som jag tycker är helt ok, den har allt jag behöver för tillfället, idag kör jag en manuell låda och har gjort sen jag tog körkortet, bilen jag har tittat på har en automatlåda vilket jag har väldig dålig erfarenhet av. Ni som därimot har erfarenhet av automat, vad är för och nackdelar i så fall? Dricker en automat mer än en bensin? eller behöver den någon speciell service? Hur är hållbarheten på längre sikt? Och framför allt, vad är det för skilnad på P och N ? Och vad betyder S? Lådan som sitter i bilen är en asg låda och bilen jag har tittat på är en wv pasat variant. Tacksam för svar/Skåning
Gäst 2017-10-16 08:49 ! Citera #
Skåning 2017-10-15
Hej.Jag har tittat på en bil som jag tycker är helt ok, den har allt jag behöver för tillfället, idag kör jag en manuell låda och har gjort sen jag tog körkortet, bilen jag har tittat på har en automatlåda vilket jag har väldig dålig erfarenhet av. Ni som därimot har erfarenhet av automat, vad är för och nackdelar i så fall? Dricker en automat mer än en bensin? eller behöver den någon speciell service? Hur är hållbarheten på längre sikt? Och framför allt, vad är det för skilnad på P och N ? Och vad betyder S? Lådan som sitter i bilen är en asg låda och bilen jag har tittat på är en wv pasat variant. Tacksam för svar/Skåning
Automat kostade mer i drift förr men inte nu längre. P är Park och N är neutralen. S är sport vilket påverkar hur/när bilen växlar.

Personligen har jag övergett manuella bilar helt. Automat är mycket bekvämare att köra och nu när de inte kostar mer i drift är de kanon.

Om jag fick välja hade jag alltså tagit automat alla dagar i veckan. Men each to their own, som man säger. Om du verkligen, verkligen vill växla så ta manuella
Skåning 2017-10-16 09:20 ! Citera #
Aha ok, är alla automatlådor konstruerade på samma sätt dvs: om jag parkerar bilen så kan jag sätta den i P med handbromsen i eller kan man sätta den i N med handbromsen i Vilket är att föredra? Jag tänker mest på slitage och lite sånt. Som du läser så är jag en riktig färsking vad gäller automat hehe. Det kommer nog fler frågor med tiden här. Man har ju läst och hört mycket negativt om automat här på forumet så att man nästan blir mörkrädd, visst jag kan gå tillbaks till manuell låda om det skulle vara tråkigt med automat, men har man hittat bilen som man gärna vill ha så får man prova
Alexander R. 2017-10-16 11:23 ! Citera #
I personbilar med automatlåda brukar det finnas en P-position (inte på stora bussar, åtminstone har jag aldrig kört en med P-position) Skilnaden är, att i P-position blockerar en ganska liten tapp mekaniskt för växelådan. Därför att denna är ganska liten och svag bör man alltid använda P-position OCH handbroms. Tappen är olämplig till att hålla fordonet på en sluttning i längre tid! Men om p-position finns är det likväl att föredra. I dag är automatväxlade NÂSTAN lika bränslesnåla som manuella. Man måste vara väldigt duktig till att använda den manuella för att köra längre på literen.
Men på en annan punkt är automatlådor fortfarande dyrare! De ska serviseras regelbundet. Som oftast betyder det oljebyte efter ca. 6000 mil. Om automatväxellådan går itu blir det rigtigt dyrt.
Skåning 2017-10-16 13:11 ! Citera #
Alexander R. 2017-10-16
I personbilar med automatlåda brukar det finnas en P-position (inte på stora bussar, åtminstone har jag aldrig kört en med P-position) Skilnaden är, att i P-position blockerar en ganska liten tapp mekaniskt för växelådan. Därför att denna är ganska liten och svag bör man alltid använda P-position OCH handbroms. Tappen är olämplig till att hålla fordonet på en sluttning i längre tid! Men om p-position finns är det likväl att föredra. I dag är automatväxlade NÂSTAN lika bränslesnåla som manuella. Man måste vara väldigt duktig till att använda den manuella för att köra längre på literen.
Men på en annan punkt är automatlådor fortfarande dyrare! De ska serviseras regelbundet. Som oftast betyder det oljebyte efter ca. 6000 mil. Om automatväxellådan går itu blir det rigtigt dyrt.
Ok, så om jag ska sammanfatta ditt svar så rekommenderar du inte automat!?
och jag blev lite fundersam nu måste jag säga. Hur mycket kostar en sån service vid 6000 mil? Gäller 6000 mil på alla lådor? Bilen jag har tittat på har en Dsg låda vad nu det innebär!? Jag tror wv kör med dom, men det kanske inte spelar någon roll vad gäller service och underhåll/ tack för svar!
Gäst 2017-10-16 13:11 ! Citera #
Välj den bil som passar dig bäst, vill du ha en automat så skaffa en..
Sedan är ju frågan från vilket år bilen är som du har kollat på?
För många skriver att dagens automatbilar är lika bränslesnåla, visst stämmer det, men då ska man ha baktanke att det gäller nyare bilar. Och vad jag menar med nyare bilar så räknar jag årsmodeller från 2010 och framåt.

Är den bilen du har kollat på äldre än så, så skulle jag räkna med att bränsleåtgången kan vara högre än vad den är på en manuell växlad bil.

Och precis som skribenten före mig skrev så ska en automat ha en regelbunden service och genomgång för att den ska hålla en längre tid utan problem, givetvis ska ju helst alla bilar ha det, men det är lite petigare och viktigare när det kommer till en automat.

Men ska avsluta detta inlägg med att skriva att du ska välja den bil som passar dig bäst.
Och är du sugen på en automat, så skaffa det, för precis som du skrev så kan du ju alltid gå tillbaka till manuell om du tycker det är tråkigt med en automat..
Skåning 2017-10-16 13:24 ! Citera #
Gäst 2017-10-16
Välj den bil som passar dig bäst, vill du ha en automat så skaffa en..
Sedan är ju frågan från vilket år bilen är som du har kollat på?
För många skriver att dagens automatbilar är lika bränslesnåla, visst stämmer det, men då ska man ha baktanke att det gäller nyare bilar. Och vad jag menar med nyare bilar så räknar jag årsmodeller från 2010 och framåt.

Är den bilen du har kollat på äldre än så, så skulle jag räkna med att bränsleåtgången kan vara högre än vad den är på en manuell växlad bil.

Och precis som skribenten före mig skrev så ska en automat ha en regelbunden service och genomgång för att den ska hålla en längre tid utan problem, givetvis ska ju helst alla bilar ha det, men det är lite petigare och viktigare när det kommer till en automat.

Men ska avsluta detta inlägg med att skriva att du ska välja den bil som passar dig bäst.
Och är du sugen på en automat, så skaffa det, för precis som du skrev så kan du ju alltid gå tillbaka till manuell om du tycker det är tråkigt med en automat..
Absolut ska jag själv få välja, hade jag haft lite kunskaper om ämnet så är det klart mycket lättare, men läser man allt vad företag skriver om automat så är svaret olika varannan gång känns det som och dom som vet bäst hur det fungerar efter några 1000 mil är ju oss konsumenter, eftersom vi andvänder produkten varje dag, allt är ju bra första gången man andvänder något, så därför är det här forumet det bästa. Årsmodellen är Volkswagen pasat variant eco-fuel 2012 som går både på gas och bensin, men bristen på gas stationer gör nog att jag kommer använda bensin, jag valde denna pga: just bensin, annars är det nästan vanligare med disel på dessa känns det som, men eftersom dom flesta städer vill förbjuda disel så valde jag det andra alternativet. Eco-fuel är ju riktigt snäll mot millön desutom
Gäst 2017-10-16 13:56 ! Citera #
Skåning 2017-10-16
Absolut ska jag själv få välja, hade jag haft lite kunskaper om ämnet så är det klart mycket lättare, men läser man allt vad företag skriver om automat så är svaret olika varannan gång känns det som och dom som vet bäst hur det fungerar efter några 1000 mil är ju oss konsumenter, eftersom vi andvänder produkten varje dag, allt är ju bra första gången man andvänder något, så därför är det här forumet det bästa. Årsmodellen är Volkswagen pasat variant eco-fuel 2012 som går både på gas och bensin, men bristen på gas stationer gör nog att jag kommer använda bensin, jag valde denna pga: just bensin, annars är det nästan vanligare med disel på dessa känns det som, men eftersom dom flesta städer vill förbjuda disel så valde jag det andra alternativet. Eco-fuel är ju riktigt snäll mot millön desutom
Nja, du ska inte tro att Ecofuel är så himla bra som dom säger att det är...
Min kompis har en Ford Focus Flexifuel och den kan man köra på antingen etanol eller vanlig bensin.
Men det som företagen/tillverkaren inte berättar är att kör du för ofta på Eco bränslet så kan det i förlängningen göra mer skada på motorn än om du bara kör på vanlig bensin, det är sånt som vi konsumenter får upptäcka själv, vilket han fick göra efter att ha tankat och kört på enbart etanol under en kortare period. Han märkte att motorn drar MER bränsle när han åkte omkring med etanol än vad den gjorde med bensin i tanken, så han fick ju tanka oftare, så i längden blir det dyrare att köra med en Ecofuel motor när man istället hade tänkt sig att den skulle dra mindre bränsle. Dessutom smörjer inte Ecobränslet viktiga delar i motorn, så det blir mer slitage på alla delar, vilket innebär att man måste underhålla en sådan motor oftare än vad man gör med en ”vanlig” motor...
Hejhej 2017-10-16 14:15 ! Citera #
Jag håller med ”Gäst” om att det blir dyrare i längden att ha en motor som går på Ecofuel.
Och precis som ”Gäst” skrev så kan viktiga delar i motorn gå sönder om man kör för ofta på Ecofuel.
Spridarna i motorn kan täppas igen och då måste man byta dom, eller så kan det bli problem med bränsletanken/bränsletankarna om man använder Ecofuel för mycket, och det gäller oavsett om man använder sig av etanol eller gas... Tillverkarna vill ju att det ska låta så himla bra, men dom berättar aldrig om nackdelarna, man vi borde ju veta att om nått låter för bra för att vara sant, så är det oftast det... Det finns aldrig bara fördelar med nått, utan finns det fördelar så finns det alltid nackdelar..
Skåning 2017-10-16 19:48 ! Citera #
Gäst 2017-10-16
Nja, du ska inte tro att Ecofuel är så himla bra som dom säger att det är...
Min kompis har en Ford Focus Flexifuel och den kan man köra på antingen etanol eller vanlig bensin.
Men det som företagen/tillverkaren inte berättar är att kör du för ofta på Eco bränslet så kan det i förlängningen göra mer skada på motorn än om du bara kör på vanlig bensin, det är sånt som vi konsumenter får upptäcka själv, vilket han fick göra efter att ha tankat och kört på enbart etanol under en kortare period. Han märkte att motorn drar MER bränsle när han åkte omkring med etanol än vad den gjorde med bensin i tanken, så han fick ju tanka oftare, så i längden blir det dyrare att köra med en Ecofuel motor när man istället hade tänkt sig att den skulle dra mindre bränsle. Dessutom smörjer inte Ecobränslet viktiga delar i motorn, så det blir mer slitage på alla delar, vilket innebär att man måste underhålla en sådan motor oftare än vad man gör med en ”vanlig” motor...
Jo det är klart! Allt för att sälja förstås, då får det bli bensin för min del om man nu vill ha mororn hel som ni skriver, jag har faktist tänkt på det där med hur det funkar med metangasen när det handlar om hur motorn smörjs, då är nog bensin att föredra

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo