Start > Körkortsforum > Tillåtet att köra över brett ö…

Tillåtet att köra över brett övergångsställe som gående använder?

Jan Banan 2017-10-13 17:35 ! Citera #
En kompis till mig (”föraren”) blev idag underkänd på uppkörningen på grund av följande situation. Jag är inte säker på om det känns rätt eller inte.

Förklarande bild: imgur.com/2lNaIS0

Föraren körde enligt grön pil, samtidigt som en forgängare (röd) gick över gatan. Notera att fotgängaren är i princip så långt till vänster på övergångsstället man kan komma. Forgängaren har ju så klart företräde, men föraren bedömde att fotgängaren var såpass långt borta att det var okej att köra utan att på något sätt förhindra fotgängarens framfart. Föraren fortsatte köra och allt gick bra, ingen olycka var nära att hända. Men efter uppkörningen valde examinatorn att underkänna föraren på grund av detta, för att föraren ”inte brydde sig om fotgängaren”.

Själv är jag väldigt kluven. Om man kan fortsätta köra utan att hindra någon är det väl bra ur en eco-driving-synvinkel?
Gäst 2017-10-13 20:44 ! Citera #
Oj det där hände mig med! Vilket sammanträffande, här verkar det som dom bedömmer olika, min inspektör godkände det, han sa till mig att ibland är det svårt att bedömma även för oss inspektörer, men på bilden du länkade presis, ja då vet i Sören om inte det var rätt av inspektörn att underkänna din vän, eftersom han är så pass nära din färdriktning, jag hade absolut stannat i den här situationen. I min situation hade personen inte kommit riktigt lika långt fram, men det här är en svår bedömning, och det där med eco-drive betyder ju inget om situationen blir farlig på något sätt. Jag tycker ju säkerheten går före miljön. Jag drar min Slutsats av det här inspektörnen gjorde rätt i denna situation
Gäst 2017-10-14 19:15 ! Citera #
När en gående har påbörjat sin promenad över gatan på övergångsstället så ska man stanna.
Så inspektören gjorde helt rätt!
Gäst 2017-10-14 19:46 ! Citera #
Gäst 2017-10-14
När en gående har påbörjat sin promenad över gatan på övergångsstället så ska man stanna.
Så inspektören gjorde helt rätt!
Nej inte enligt min inspektör och sen beror det ju på hur långt övergångsställe t är, men att inspektörn kuggade han i det här fallet är vi rörande överens om
Gäst 2017-10-14 22:09 ! Citera #
Gäst 2017-10-14
Nej inte enligt min inspektör och sen beror det ju på hur långt övergångsställe t är, men att inspektörn kuggade han i det här fallet är vi rörande överens om
Självklart spelar det roll hur stor övergångsstället är, jag syftade så klart på bilden...
Gäst 2017-10-15 09:30 ! Citera #
Gäst 2017-10-14
Självklart spelar det roll hur stor övergångsstället är, jag syftade så klart på bilden...
Det jag menade var att allt blir en bedömningsfråga, men av bilden att dömma, absolut

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov