Start > Körkortsforum > Vänstersväng på landsväg

Vänstersväng på landsväg

Gäst 2017-10-12 11:29 ! Citera #
Vad är rätt och fel vid vänstersväng? Fick order av min inspektör att svänga vänster på landsvägen vi körde på men kuggade på grund av den vänstersvängen. Vad är rätt? Ska man fortsätta och vända på lämplig plats och sen köra tillbaka och göra en högersväng om man upplever att vänstersvängen är farlig. Eller kan man då bli kuggad för att man inte gjort som hon sagt?
Beatrice 2017-10-12 12:02 ! Citera #
Jag lärde mig två dagar innan min uppkörning att om man bedömer att man blir stående mitt i vägen innan man gör vänstersvängen ska man inte utföra den. Det som avgör om man blir stående eller inte är ju om det finns en lucka mellan bilarna i motsatt körfält att köra in i när man gör vänstersvängen. Anser man att man blir stående ska man inte göra vänstersvängen utan fortsätta rakt fram och vända någonstans så att man kan göra en högersväng in istället.
Gäst 2017-10-12 14:06 ! Citera #
Beatrice 2017-10-12
Jag lärde mig två dagar innan min uppkörning att om man bedömer att man blir stående mitt i vägen innan man gör vänstersvängen ska man inte utföra den. Det som avgör om man blir stående eller inte är ju om det finns en lucka mellan bilarna i motsatt körfält att köra in i när man gör vänstersvängen. Anser man att man blir stående ska man inte göra vänstersvängen utan fortsätta rakt fram och vända någonstans så att man kan göra en högersväng in istället.
Du har helt rätt i att man inte ska utföra vänstersvängen om man blir stillaståendes och det är fler än 3 bilar bakom dig.
Så då ska man köra rakt fram för att hitta en plats att vända på, men då ska man tänka på att INTE åka allt för långt innan man vänder, för det kan man bli kuggad på under momentet miljö. Så hitta en plats inom 1 km som man kan vända på, annars är risken stor att man inte blir godkänd...

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor