Start > Körkortsforum > Underkänd A uppkörning pga anv…

Underkänd A uppkörning pga använde ej fotbromsen?!

Sumpan 2017-10-06 13:01 ! Citera #
Hej gott folk. Jag gör ett inlägg här för att komma i kontakt med övriga människor framförallt körskolelärare och individer som tagit uppkörning för A kort tidigare.

Mina fråga är, visst är uppkörningen en helhetsbedömning? Kan man bli kuggad ENBART för att man inte använder fotbromsen när man ska ta A kort?

I det här fallet så motorbromsade i god tid innan så jag i princip inte behövde bromsa. Vid de tillfällena där jag behövde bromsa så använde jag frambromsen då den är mest effektiv. Vi pratar i farter 30km/h. I varenda korsning så använde jag motorbromsen för att komma ner så jag inte behövde bromsa så mycket.

Jag hade en gubbe med mustasch och jag körde upp i Tullinge. Jag frågade honom om det var något annat som han kunde anmärka på och då sa han nej.

Jag är ganska besviken just nu framförallt när nästa lediga tid är nästa vår.
David 2018-08-18 19:03 ! Citera #
Du blev väl kuggad p.g.a. att du inte hade bromsberedskap.
Skuggan 2018-08-19 16:46 ! Citera #
Jag blev underkänd på min första för att jag använde fotbroms.
När man skulle stanna från 50 mellan konerna så hackade bakdäcket till (enligt 8 vittnen som också körde upp), vilket är så gott som oundvikligt när man ska bromsa effektivt med frambromsen, jag hade kortast bromssträcka med råge men va den enda som fick åka hem för att min bromsning var ”okontrollerad” trots att jag reglerade bromsen direkt så att däcket bara ”hackade till”.

Uppkörning nummer 2 gjorde jag som alla andra och bromsade väldigt ineffektivt utan att ens använda fotbromsen och klarade det, trist för ungen som springer ut i vägen men...

Hur som helst, det verkar vara högst godtyckligt hur bedömning ska gå till så säg att du inte vill ha mustaschen nästa gång och hoppas på att den är vettigare.
Trafikinspektoren 2019-10-15 06:50 ! Citera #
Nu ska jag försöka vara så solidarisk jag kan.

Av det du berättar håller jag med bedömningen till 100%!

Vill du veta varför?

När du säger att du motorbromsade överallt och annars använder enbart frambromsen... kan man säga att du har ett invant mönster då? Ja det skulle jag säga.

Om vi börjar med att prata om motorbromsa. Dem flesta MCn motorbromsade väldigt kraftigt, synnerligen i låga farter.

Vad tror du är risken med att bara åka runt och motorbromsa? Jag tror du glömt en viktig parameter här............... Tänds ditt bromsljus för bakomvarande att se när du enbart motorbromsar? Du som dessutom är oskyddad på MC, är det inte ytterst viktigt att du har en vana av att visa dina avsikter?
Redan där för mig är det gränsfall på godkänt. Har du tänkt på den punkten?

Tänk att DU åker efter en bil i ett villaområde som du beskriver i väldigt låga farter, mot varje korsning har du ingen aning när framförvarandes bromsar för att hans bromsljus aldrig tänds. SÅ KÖR DU!

Vidare ska vi prata om det här med hur du säger att du enbart bromsar med frambromsen för att den är effektivast...

Om man bara vill tända bromsljuset för att sänka farten lite då? Är frambromsen bra för det? Om det är grus i korsningen, bara frambroms då också? Det supervanliga fenomenet oljespill precis vid alla korsningar/rondeller? Tar du frambromsen då också? Här ser vi ännu ett mönster som förstärker det första taskiga mönstret.

Sätter man ihop dem där till en HELHET så har du missat en viktig del i din körteknik som KAN leda till farliga situationer i trafiken.

Jag förstår att du är irriterad och sur, men lägg energin på rätt ställe och inte på inspektören med mustasch, han vill inte dig illa på något sätt utan han berättar bara helheten.

När du saktar ner så vill du tända bromsljuset, FÖR DIN EGEN SKULL på MC så bakomvarande uppfattar din avsikt.
När du ska sakta ner vill vi se en invan rutin att alltid använda båda bromsarna, hur mycket på varje avgör situationen. Men alltid båda! Det är inte direkt svårt, gör det bara, det är för DIN skull du gör det. Samma sak som att titta i döda vinkeln eller blinka. Det är en enkelt och du gör det för din skull.
Träna in det beteendet så kommer nästa säkert inte vara några problem!

Med vänlig hälsning, Trafikinspektoren
Martin L 2019-10-15 06:56 ! Citera #
Ditt bromsljus tänds inte när du motorbromsar = underkänd
friskars 2019-10-15 06:59 ! Citera #
”I VARENDA korsning så använde jag motorbromsen för att komma ner så jag inte behövde bromsa så mycket.”

Inspektören ser, I VARENDA korsning tändes aldrig bromsljuset för att komma ner så bakomvarande inte har en chans att uppfatta vad den här killen håller på med”

Helt rätt i min mening!

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest