Start > Körkortsforum > Trafiksignal och påbudsskyllt

Trafiksignal och påbudsskyllt

Nisse 2017-10-04 11:34 ! Citera #
Hej!
Vi vet ju att hierarkin ser ut som följande: Polis -> Trafikljus -> Skylt - Högerregel..

Om vi säger att trafikljuset hade fungerat på bilden nedan - ska jag även ta hänsyn till påbudsskylten och kombinera dessa?

(Alltså när det blir grönt - kör till vänster)

https://korkortonline.se/images/teoritest/stor-2310.jpg
Gäst 2017-10-04 11:46 ! Citera #
Ja, det finns ingen konflikt mellan den gröna signalen och påbudsskylten. Grönt betyder bara ”du får passera signalen”, inte ”du får garanterat köra åt alla håll oavsett andra anvisningar”. Jämför med om det hade varit enkelriktat rakt fram.
Nisse 2017-10-04 12:03 ! Citera #
Gäst 2017-10-04
Ja, det finns ingen konflikt mellan den gröna signalen och påbudsskylten. Grönt betyder bara ”du får passera signalen”, inte ”du får garanterat köra åt alla håll oavsett andra anvisningar”. Jämför med om det hade varit enkelriktat rakt fram.
Intressant! Då gäller inte tumreglen som jag skrev här ovan alltid alltså.. Ett undantag till att lägga i minnesbanken :)
Rocky 2017-10-04 18:30 ! Citera #
Nisse 2017-10-04
Hej!
Vi vet ju att hierarkin ser ut som följande: Polis -> Trafikljus -> Skylt - Högerregel..

Om vi säger att trafikljuset hade fungerat på bilden nedan - ska jag även ta hänsyn till påbudsskylten och kombinera dessa?

(Alltså när det blir grönt - kör till vänster)

https://korkortonline.se/images/teoritest/stor-2310.jpg
Alla påbudsskyltar ska alltid följas, det är ingen rekommendation, det är ett krav även om det är trafikljus väjningsplikt eller stopp, men inte om polisen vill något annat

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor