Start > Körkortsforum > Svänga i ettan eller tvåan!

Svänga i ettan eller tvåan!

:( 2017-09-28 18:12 ! Citera #
Har uppkörning på måndag och råkade ut för en jävla massa problem idag som aldrig hänt förut.

Jag svängde höger i tvåans växel in i ett villaområde och sikten innan korsningen var skymd, samt höger där en lastbil skymde sikten precis vid början av svängen. Kände att det gick snabbt och skulle väl antagligen inte hunnit reagera om det kom en bil från motsatt håll.

Så min fråga är om man ska gå ner till ettan innan svängen ? (Det var en bil bakom som kom i typ 50km/h som var hadtighetsgränsen så jag blev riktigt nojig för att gå ner på ettan och ligga på 10kkm/h innan svängen)

Tacksam för svar!
Gäst 2017-09-28 19:21 ! Citera #
Om du känner att du behöver gå ner till ettans växel för att ha nog med tid att se till att du inte kör ut i korsande trafik, så är det ju absolut inte fel att göra det.

Vanligtvis brukar det funka bra att svänga på tvåans växel om du rullar sakta och håller ner kopplingen lite så att bilen inte får motorstopp.

Du behöver inte oroa dig om bilar bakom dig, så länge du ser till att blinka och bromsa löst i god tid. Så att dom bakomvarande bilarna vet att du tänker svänga, och hinner bromsa om det skulle behövas.

Ha aldrig för bråttom i korsningar, kör lugnt och var uppmärksam.

Lycka till på uppkörningen!
T 2017-09-28 21:18 ! Citera #
Försök att inte tänka så mycket på vilken växel du ska ha i utan mer på vilken fart du vill hålla. Om sikten är väldigt skymd och det känns tryggast att krypa fram kommer du automatiskt att lägga i ettan, medan en öppnare korsning med fri sikt är lika med högre fart och då är tvåans eller ibland till och med treans växel lämplig.
Martin 2017-09-29 13:10 ! Citera #
Som föregående.
Tänk inte på vilken växel utan känn efter vad som känns mest defensivt, precis som när du ska svänga i en korsning eller trafikljus där det finns övergång för cykel samt gående.
T 2017-09-29 13:28 ! Citera #
:( 2017-09-28
Har uppkörning på måndag och råkade ut för en jävla massa problem idag som aldrig hänt förut.

Jag svängde höger i tvåans växel in i ett villaområde och sikten innan korsningen var skymd, samt höger där en lastbil skymde sikten precis vid början av svängen. Kände att det gick snabbt och skulle väl antagligen inte hunnit reagera om det kom en bil från motsatt håll.

Så min fråga är om man ska gå ner till ettan innan svängen ? (Det var en bil bakom som kom i typ 50km/h som var hadtighetsgränsen så jag blev riktigt nojig för att gå ner på ettan och ligga på 10kkm/h innan svängen)

Tacksam för svar!
Du kan ju rulla med koppling nere nån meter innan svängen då är du beredd om du känner att du behöver hålla så låg fart att 2an är olämplig. Men tänk på att ta upp koppling innan du svänger annars kan du kugga på miljö.

Min lärare sa till mig att jag aldrig skulle tveka att lägga i 1an om det känns mest säkert.

Men tänk på att nya bilar klarar av 2an i väldigt låg fart.
Gäst 2017-09-29 13:45 ! Citera #
T 2017-09-29
Du kan ju rulla med koppling nere nån meter innan svängen då är du beredd om du känner att du behöver hålla så låg fart att 2an är olämplig. Men tänk på att ta upp koppling innan du svänger annars kan du kugga på miljö.

Min lärare sa till mig att jag aldrig skulle tveka att lägga i 1an om det känns mest säkert.

Men tänk på att nya bilar klarar av 2an i väldigt låg fart.
Man kan även bli kuggad för att åka omkring med kopplingen nedtryckt!
Så det var ett väldigt dåligt förslag du lämnade där, har inte din lärare berättat det??
Är man osäker för att komma fram till korsning så är man inte redo för körkort.
:( 2017-09-29 17:29 ! Citera #
Men alltså när bilen är på 2ans växel rullar den på 18km/h utan att jag trycket på gasen. Bromsar jag i samband med svängen ned till 10km/h ( eftersom sikten är skymd och 18 km/h är för snabbt) blir det väl motorstopp? Eller kommer den bara automatiskt snabbt gå upp till 18km/h av sig själv när jag tar upp bromsen eller hur funkar det?.

Brukar i regel svänga på 2ans och det går bra, men just i detta fallet skymde lastbilen sikten samt buskar och träd när jag skulle från en 50 väg som jag har för mig var huvudled svänga in i ett villaområde.
(Den första) T 2017-09-29 19:28 ! Citera #
:( 2017-09-29
Men alltså när bilen är på 2ans växel rullar den på 18km/h utan att jag trycket på gasen. Bromsar jag i samband med svängen ned till 10km/h ( eftersom sikten är skymd och 18 km/h är för snabbt) blir det väl motorstopp? Eller kommer den bara automatiskt snabbt gå upp till 18km/h av sig själv när jag tar upp bromsen eller hur funkar det?.

Brukar i regel svänga på 2ans och det går bra, men just i detta fallet skymde lastbilen sikten samt buskar och träd när jag skulle från en 50 väg som jag har för mig var huvudled svänga in i ett villaområde.
Om farten blir för låg för tvåans växel kommer du få motorstopp om du inte trycker ner kopplingen. Det låter som om sikten är/var väldigt skymd i korsningen du nämner så att krypköra (på ettans växel) fram där känns som det mest trafiksäkra. Tänk bara på vad som känns bäst: att gasa fram när du inte ser vad som finns bakom lastbilen och buskarna, eller att rulla fram i lugnt tempo så du hinner överblicka. Det är inte svårare än så. :)
Nick 2017-09-29 21:55 ! Citera #
Är det en diesel? De är inte helt trevliga att ha och göra med i sådana lägen, åtminstobe inte min förra d3:a och uppkörningens V60 D3:a. Den tryckte på vid tomgång, lite onödigt mycket kraft. Man får antingen kontrollera det med växel eller kopplingsarbete. Allt beror på situationen. Känner du att det blir okontrollerat skall du verkligen gå ned växel eller att du, som någon tidigare sa, trycka ned kopplingen i lite osäkra lägen och upp innan du svänger. Svårt att ens förklara det.

Generellt är dock att kopplingen skall vara uppe innan sväng, och vid väldigt skymda korsningar i villaområden så gå ned på 1:an.
Gäst 2017-09-30 12:33 ! Citera #
Om det är en så pass skymd korsning som du får det att låta som, så ska du absolut växla ner till 1:ans växel och krypköra fram, du kanske till o med blir tvungen att stanna helt för att kunna se ordentligt. Det uppvisar på ett trafiksäkert beteende.
Sedan är det som Nick säger att vissa diesel bilar har ett väldigt högt drivmoment som kan upplevas som att man ”dras” med automatiskt utan att man göra speciellt mycket. Sedan så ska du klara av att kunna köra en sådan bil också, oavsett om den har 5 eller 6 växlar.. Lite mer övning inom detta område så kommer du klara en uppkörning galant!

Lycka till!

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest