Start > Körkortsforum > Teori på måndag!!!

Teori på måndag!!!

AD 2017-09-21 08:30 ! Citera #
Tjena!

Har teoriprov på måndag. Läst igenom boken 2 ggr och klarat alla faser på elevcentralen och gratis online prov, förutom något på ”Ta körkort” där jag torska på slarvfel.

Klarar man provet tror ni? ;)
AD 2017-09-21 08:32 ! Citera #
Och vet någon hur provet ser ut? Liknar det elevcentralen? Är svarsalternativen lika efterblivna så att man ofta kan köra uteslutningsmetoden på de man inte är säker på? Eller kommer man sitta under hela provet och tänka ”Wtf alla svaren är ju rimliga”
Jim 2017-09-21 08:41 ! Citera #
Provet är väldigt lik elevcentralen. å tro mig, provet är lättare än förväntat. har du bara läst boken och gjort faserna så kommer du att klara det.
Sen kommer det ungefär ca 14 frågor som är lite kluriga.
Men var väldigt uppmärksam på ord som tex ’’alltid’’ när’’ ’’varför’’ ’’tillfälle’’ ’’måste’’
AD 2017-09-21 08:42 ! Citera #
Aha kan det ha med att svarsalternativen är mycket lika på alla frågor eller vissa bara?
123 2017-09-21 08:50 ! Citera #
Om du måste fråga om du är redo så är du nog inte tillräckligt förberedd. Sen kan du nog ändå klara provet då det är pissenkelt.
Jim 2017-09-21 08:52 ! Citera #
AD 2017-09-21
Aha kan det ha med att svarsalternativen är mycket lika på alla frågor eller vissa bara?
Dem svåraste frågorna brukar ha 4 alternativ som låter rimliga. Därför måste du vara noga om det står ’’alltid’’ ’’när’’ tex.
Dem lätta frågorna är simple, du kan få tex en sådan fråga.

’’Har föraren av den röda bilen stannat på ett korrekt sätt?’’
(Bilen har stannat på gångbanan.)
1: Rätt Svar: Nej, det är inte tillåtet att stanna på detta sätt.
2: Ja
3:Ja, bara om föraren har ett ärende
4: Ja, bara får på och avstigning.

Vilken ordningsföljd är rätt ur miljösynpunkt?
1: Rätt svar: Skrapa rutorna - starta bilen)
2: Starta bilen - skrapa rutorna.
3: Spelar ingen roll.

En svår fråga kan se ut så hära

Vilket körsätt är bränslesnålast och bäst för miljön?

Rätt svar Alternativ A - Jag använder farthållaren så ofta jag kan
Alternativ B - Jag kör alltid med högt motorvarv
Alternativ C - Jag kör alltid med låg växel i uppförsbacke
Alternativ D - Jag kör alltid med hög växel i nedförsbacke

Här ser du skillnaderna i formuleringarna. Alltså att man aldrig ska generalisera att man alltid ska göra på ett visst sätt. Dessa är i regel fel. Man ska tänka mer utanför boxen så att säga.
AD 2017-09-21 09:14 ! Citera #
Aa men det där är ju typ som elevcentralen. Isåfall borde jag klara det rätt enkelt. Tänkte mer att svaren verkligen liknade varandra som ex. (Bild på busshållsplats)
1. Du får stanna för på och avstigning
2. Du får alltid stanna för på och avstigning
3. Du får stanna för avlastning av gods
4. Du får alltid stanna för på och avlastning samt på och avstigning
Jim 2017-09-21 09:23 ! Citera #
AD 2017-09-21
Aa men det där är ju typ som elevcentralen. Isåfall borde jag klara det rätt enkelt. Tänkte mer att svaren verkligen liknade varandra som ex. (Bild på busshållsplats)
1. Du får stanna för på och avstigning
2. Du får alltid stanna för på och avstigning
3. Du får stanna för avlastning av gods
4. Du får alltid stanna för på och avlastning samt på och avstigning
’’Tänkte mer att svaren verkligen liknade varandra som ex. (Bild på busshållsplats) ’’
En del frågor kan ha såna svar. Därför är det viktig med att du läser svaren noggrant.

Rätt svar 1. Du får stanna för på och avstigning
Du får stanna för på och avstigning på en busshållsplats så länge du inte hindra.

Fel svar 2. Du får alltid stanna för på och avstigning.
Här ser du att ordet ’’alltid’’ dyker upp. Du får så klart inte stanna om du hindra en buss.
Du får stanna 5 meter efter och 20 meter före busshållplats eller stanna I busshållsplatsen om du inte hindra.
AD 2017-09-25 10:32 ! Citera #
Hej, fick 60/65 idag för någon timme sen! Superenkelt om du pluggar. Nu är detbara uppkörningen kvar önska mig lycka till :D
Hadeeee.
Christian 2017-09-25 15:55 ! Citera #
Grattis till provet jag har själv kuggat 3 gånger hur mycket pluggade det du ?

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor