Start > Körkortsforum > Uppkörning en torsdag vid 15:4…

Uppkörning en torsdag vid 15:45..

Gäst 2017-09-20 16:20 ! Citera #
Hej alla,

Vill gärna ha tips och råd inför min uppkörning..är det något speciellt man ska tänka på? jag förstår att det är under rusningstrafiken..men ni som har kört upp kanske kan komma med tips!
Jim 2017-09-20 16:26 ! Citera #
Håll dig lugn, stressa inte, kör inte för ryckigt eller fort.
När du ska parkera eller backa, gör det I låg fart (gångfart)
Om Inspektören tyst under körningen så bry dig inte om det. Fokusera bara på körningen.
Gäst 2017-09-20 16:32 ! Citera #
Va noga med att följa vägmärken och på vad inspektören säger.
Om hastigheten är 50 km så kör emellan 45/49km. Du får inte kör 52 då rycker det direkt.
Gäst 2017-09-20 17:43 ! Citera #
Ok då vet jag :) en fråga: spec när man kör på motorvägen och ska svänga in till avfarten..så känner jag att jag inte hinner stanna i tid för den nya hastigheten ex: 50..precis efter refugen..det är något jag känner är svårt att fixa, hur gör ni med växlingen osv? jag brukar sakta in..svänga o bromsa mer när jag är inne i avfarten..men att gå från 80 till 50 krävs som en hårdinbromsning..tips? jag växlar efter hastighetsskylten från 5an till 3an..o beroende på rondell/korsning såklart som jag har framför mig..eller så behöver man ju såklart stanna då har jag 1an..men just med växlingen och inbromsningen känner jag mig osäker..tips? hur man bör göra inför rondeller/gatukorsningar efter avfart?
Gäst 2017-09-20 18:41 ! Citera #
Gäst 2017-09-20
Ok då vet jag :) en fråga: spec när man kör på motorvägen och ska svänga in till avfarten..så känner jag att jag inte hinner stanna i tid för den nya hastigheten ex: 50..precis efter refugen..det är något jag känner är svårt att fixa, hur gör ni med växlingen osv? jag brukar sakta in..svänga o bromsa mer när jag är inne i avfarten..men att gå från 80 till 50 krävs som en hårdinbromsning..tips? jag växlar efter hastighetsskylten från 5an till 3an..o beroende på rondell/korsning såklart som jag har framför mig..eller så behöver man ju såklart stanna då har jag 1an..men just med växlingen och inbromsningen känner jag mig osäker..tips? hur man bör göra inför rondeller/gatukorsningar efter avfart?
1: När du ska svänga in till avfart behöver du bara släppa gasen när det är typ 50-100m kvar till avfart. När du är väl inne i avfarten skall du sänka farten ’’bromsa (tex 100 till 50km/h) när det gäller växlingen så räcker det med att gå ned på 4an växel, 3an känns för lågt enligt mitt tyckande. ’’men att gå från 80 till 50 krävs som en hårdinbromsning’’ när det gäller om hårdinbromsningar så rekommenderar jag det inte. Det förbrukar mer bränsle, sänk farten I god tid, alltså mjuka inbromsningar. Planera alltså när du ska bromsa, det underlättar din körning.

2. När det gäller rondeller:- Planera din körning så du slipper att stanna I onödan. När du kommer in på rondell så ska du ha 3 eller 2 växel beroende på din hastighet och trafik sitation. När du kör ut från rondellen börja öka farten och sedan växla upp.

3: ’’växlingen och inbromsningen känner jag mig osäker’’ Viktigt också att du inte säger det till inspektören. Dem bedömer dig om du är en säker förare eller icke säker. Det kan vara avgörande om du klarar uppkörningen eller inte. Om du är nervös säg det till inspektören, men lägg inte till andra detaljer som ’’Jag är osäker på X situation’’ ’’jag är tveksam’’

4: Lycka till.
Gäst 2017-09-20 19:28 ! Citera #
Tack, fick mer klarhet! :)
Ace 2017-09-21 00:24 ! Citera #
Gäst 2017-09-20
Va noga med att följa vägmärken och på vad inspektören säger.
Om hastigheten är 50 km så kör emellan 45/49km. Du får inte kör 52 då rycker det direkt.
Mja, om du råkar köra 5km/h för fort någon enstaka gång, men i övrigt kör bra så ska det mycket till för att du ska kugga på det. Själv kom jag på mig själv att gasa upp lite för fort under uppkörningen, men korrigerade snabbt ner till rätt hastighet och fick ingen anmärkning på det.

Givetvis är det optimalt att alltid hålla rätt hastighet, men jag tror att många hakar upp sig för mycket på smådetaljer. Det gäller bara att överlag köra trafiksäkert och låta små misstag ske.
Gäst 2017-09-21 08:27 ! Citera #
Det jag känner är att man måste anpassa efter trafiksituationen och inte stirra sig blint på hastigheten, det kanske medför mer trafikfara ifall ja kör för sakta eller för fort..men just med på och avfart så kan det kännas lite sådär att man gasar upp för mkt eller saktar ner för långsamt..men man måste väl planera..sen finns det idioter som kör långsamt ut från en påfart..då gäller det att vara snabb att hitta lucka ut i motorvägen..men sen finns det dem som inte ens underlättar för en..exempelvis..jag byter till vänster ifall ja ser att det är en hel del bilar som ska ut från påfarten..o sen ställer jag mig tillbaka till högra körfältet..men det är vid enstaka fall... kom på att ja gasa till 100 o det var en 90 väg..o inspektören sa inget..fick inget nedslag på just motorväg..sen så graderar dem väl efter situationen..

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
6
I dag 00:29
2
I dag 00:20
9
I går 19:38
11
I går 18:00
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor