Ok då vet jag
en fråga: spec när man kör på motorvägen och ska svänga in till avfarten..så känner jag att jag inte hinner stanna i tid för den nya hastigheten ex: 50..precis efter refugen..det är något jag känner är svårt att fixa, hur gör ni med växlingen osv? jag brukar sakta in..svänga o bromsa mer när jag är inne i avfarten..men att gå från 80 till 50 krävs som en hårdinbromsning..tips? jag växlar efter hastighetsskylten från 5an till 3an..o beroende på rondell/korsning såklart som jag har framför mig..eller så behöver man ju såklart stanna då har jag 1an..men just med växlingen och inbromsningen känner jag mig osäker..tips? hur man bör göra inför rondeller/gatukorsningar efter avfart?
1: När du ska svänga in till avfart behöver du bara släppa gasen när det är typ 50-100m kvar till avfart. När du är väl inne i avfarten skall du sänka farten ’’bromsa (tex 100 till 50km/h) när det gäller växlingen så räcker det med att gå ned på 4an växel, 3an känns för lågt enligt mitt tyckande. ’’men att gå från 80 till 50 krävs som en hårdinbromsning’’ när det gäller om hårdinbromsningar så rekommenderar jag det inte. Det förbrukar mer bränsle, sänk farten I god tid, alltså mjuka inbromsningar. Planera alltså när du ska bromsa, det underlättar din körning.
2. När det gäller rondeller:- Planera din körning så du slipper att stanna I onödan. När du kommer in på rondell så ska du ha 3 eller 2 växel beroende på din hastighet och trafik sitation. När du kör ut från rondellen börja öka farten och sedan växla upp.
3: ’’växlingen och inbromsningen känner jag mig osäker’’ Viktigt också att du inte säger det till inspektören. Dem bedömer dig om du är en säker förare eller icke säker. Det kan vara avgörande om du klarar uppkörningen eller inte. Om du är nervös säg det till inspektören, men lägg inte till andra detaljer som ’’Jag är osäker på X situation’’ ’’jag är tveksam’’
4: Lycka till.