Klarade provet idag! Wohow!
Tänkte berätta hur jag pluggade till kunskapsprovet då jag inte riktigt hittade någon annan som berättade hur de gick tillväga.
Jag började mitt pluggande lite smått i februari och då endast med appar som finns gratis att ladda ner, övade ganska mycket på bara vägmärken i början tills jag köpte alla olika böcker som finns.
Började med att läsa Körkortsboken och allt eftersom jag övningskörde så läste jag om de kapitlen som passade till det steget jag var på i körningen. Samtidigt använde jag mig utav teorihäftet där man följer Körkortsbokens uppdelning och den del av studiehäftet som innehåller arbetsuppgifter till körningen är uppdelad efter de 16 körmomenten.
När jag hade gjort ur studiehäftet, så skrev jag en lista på det jag var osäker på, eller inte riktigt förstod.
Jag läste de momenten i körkortsboken samt diskuterade jag väldigt mycket med min handledare (som förövrigt har väldigt stor koll på trafikregler samt säkerhet).
Allt eftersom jag blandade teori och körning kom de mesta automatiskt.
Sen köpte jag 100 st teorifrågor på Elevcentralen och testade hela tiden mig själv nästan varje dag. Märkte att när jag tog en paus från pluggande glömde jag bort en del av det jag hade lärt mig.
Jag skrev upp de frågorna jag hade fel på och tog körkortsboken samt läste den del jag behövde lära mig. Antecknade för mig själv sedan upprepade jag det för varje fel jag hade.
Jag gjorde ganska många listor på vad jag behövde öva på, skrev upp allt jag inte kunde/var osäker på och gjorde ett häfte med papper själv så jag slapp öppna boken varje gång. De som inte fanns i boken googlade jag på och gick in endast på säkra sidor som tex Transportstyrelsen.
Bad sedan min handledare att förhöra mig på frågor ur teorihäftet och när jag kände att jag kunde svara på de frågorna UTAN svarsalternativ började jag känna mig rätt säker. Fortsatte med Elevcentralen och skrev upp varje fråga om och om igen. Resultatet på Elevcentralen låg alltid mellan 63-70 rätt och ju mer jag körde testerna ju mer rätt.
Tillslut hade jag bara fel på stoppsträckor, hur långt man färdas i en viss hastighet osv kvar. Då jag hatar matte sket jag i allt sånt och hade tur då ingen sån fråga kom på provet för mig.
Frågorna på kunskapsprovet var faktiskt inte så svåra som jag trodde de skulle vara efter att hört skräckexempel i forumet här. Frågorna var väldigt lik Elevcentralens frågor, lätt formulerade och man behövde inte läsa om frågorna.
Självklart fanns det någon fråga som man inte kände igen från varken boken eller olika tester som finns att köpa men då får man gissa på det kändes mest naturligt.
.