Start > Körkortsforum > Koppling

Koppling

Gäst 2017-09-12 23:32 ! Citera #
Hej
måste man ha kopplingen nertryckt när man stannar vid trafikljuset? och växel i 1:an på hela tiden medan man väntar på grönt?
AlleP 2017-09-13 01:13 ! Citera #
Hej! Du kan lägga i friläget så slipper du ha foten på kopplingspedalen. Kom dock ihåg att trycka in kopplingen och he i ettan när du skall köra iväg. :)
Piraten74 2017-09-13 05:01 ! Citera #
Gäst 2017-09-12
Hej
måste man ha kopplingen nertryckt när man stannar vid trafikljuset? och växel i 1:an på hela tiden medan man väntar på grönt?
Va ?
Menar detta är uppkörnings forum, och vet inte om kopplingen och varför starta bilen vid röd ljus ?

Hoppas för din skull att du inte ska köra upp i dagarna...
Gäst 2017-09-13 07:42 ! Citera #
Men när du kör upp ha i ettan och koppling samt broms nedtryckt,.detta för att ifall någon skulle köra bakifrån,,så du inte glider rakt ut i korsningen eller vad det nu är! Dem ser det som en trafikfara..bättre att ha en växel..
Mr M 2017-09-13 13:44 ! Citera #
Okej, dags att bena upp det här ser jag :)

Kommer man till ett trafikljus och måste stanna helt, så SKA man ha koppling nedtryckt och 1:ans växel i.
Dels för att man snabbt ska komma iväg när det slår om till grönt, och dels för att bilen drar mer bränsle när man står på tomgången. Och ja, det stämmer, det är t.o.m vetenskapligt bevisat att en bil i neutral läge drar mer bränsle än vad en bil gör när den har kopplingen nedtryckt och en växel i...Så står man i kö under en uppkörning så ha inte neutralt läge i, då kan ni kuggas på miljömomentet...

Lycka till!!
Gäst 2017-09-13 21:01 ! Citera #
AlleP 2017-09-13
Hej! Du kan lägga i friläget så slipper du ha foten på kopplingspedalen. Kom dock ihåg att trycka in kopplingen och he i ettan när du skall köra iväg. :)
Jag frågade om man ska stanna vid trafikljuset måste man medan väntar att det blir grönt ha hela tiden 1:an i och koppligen nertryckt eller kan man stanna på tomgångoch bara broms?
Kopplingen då 2017-09-13 21:12 ! Citera #
Mr M 2017-09-13
Okej, dags att bena upp det här ser jag :)

Kommer man till ett trafikljus och måste stanna helt, så SKA man ha koppling nedtryckt och 1:ans växel i.
Dels för att man snabbt ska komma iväg när det slår om till grönt, och dels för att bilen drar mer bränsle när man står på tomgången. Och ja, det stämmer, det är t.o.m vetenskapligt bevisat att en bil i neutral läge drar mer bränsle än vad en bil gör när den har kopplingen nedtryckt och en växel i...Så står man i kö under en uppkörning så ha inte neutralt läge i, då kan ni kuggas på miljömomentet...

Lycka till!!
Men att ha kopplingen nedtryckt vid varje ljussignal sliter på urtrampningslagret och koppling i allmänhet. Miljövänligt att byta dessa delar i förtid eller hur? -.-
Gäst 2017-09-14 00:13 ! Citera #
Kopplingen då 2017-09-13
Men att ha kopplingen nedtryckt vid varje ljussignal sliter på urtrampningslagret och koppling i allmänhet. Miljövänligt att byta dessa delar i förtid eller hur? -.-
Vad som slits är inte relevant när man har en uppkörning......eller hur?
Då kan man ju lika gärna sluta köra helt, för det sliter på däcken, lamporna och motorn...

Man ska klara en kortare körning, och kör man rät då så är det ur miljösynpunkt att ha kopplingen nedtryckt och 1:ans växel i när man stannar vid ett rödljus!

Gör om, gör rätt!! :D

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest