Start > Körkortsforum > Min uppkörning i Farsta

Min uppkörning i Farsta

Marie 2017-09-11 23:49 ! Citera #
Det här kommer bli ett långt inlägg men ville bara dela med mig av min uppkörning i Farsta.
Både min bror och jag fixade det på första försöket och vi var båda fruktansvärt nervösa innan då vi hört/läst så mycket om att köra upp i det så kallade ”fruktade” Farsta.

Jag körde upp tidigare idag och jag var så himla nervös när jag satt där i väntrummet på trafikverket med min körlärare.
Mådde nästan illa och händerna skakade... Sen så kom alla inspektörer ut samtidigt och ropade upp den dom skulle köra med (alla såg och lät väldigt trevliga måste jag tillägga! Fick inte ett dåligt intryck av någon). Själv fick jag en jättetrevlig dam som hette Emma. Radion var på på låg volym och vi satt och småprata lite under hela körningen om allt möjligt.

Vi hälsade på varann och hon kollade mitt legg o.s.v. Sen så sa hon att vi kunde gå ut till bilen och prata istället då det var så mycket folk här uppe. Vi går ner till bilen och hon berättar för mig vad det är hon kommer kontrollera under min körning. Sen så säger hon att ”Jag kommer att hjälpa dig med vilket mål vi ska mot, vilket håll du ska köra om det inte finns skyltar eller om du tycker nått är otydligt. Jag kommer inte lura dig att köra någonstans du inte får köra eller får göra. Sen så är det är ok att göra misstag, ingen kör helt perfekt! Bara felen inte är för allvarliga och att du inte hakar upp dig på det och koncentrerar dig på resten av körningen istället”. Det lugnade verkligen mig. All nervositet i princip försvann när hon sa dom orden. Jättekonstigt kanske men hon kändes så pedagogisk och hon var så lugn så det kändes bättre på en gång!

Hon säger då att vi ska börja med en säkerhetskontroll (typ det jag varit mest nervös för mest, haha) och att vi kan öppna motorhuven och kolla. Hon ber mig peka ut två saker; vart och hur man kontrollerar motoroljan (jag behövde inte ta upp oljestickan och göra det, utan bara förklara hur man gör) och vart och hur kylarvätskan sitter. Lätt som en plätt!

När vi satt oss i bilen ber hon mig att köra vänster från Trafikverket och följa skyltar mot Älvsjö.
Efter ett tag så ber hon mig köra in på parkeringen vid Farsta Sim-& Idrottshall och backparkera in på valfri ruta.
Efter det var klart fick jag anvisning kör mot Hökarängen. Jag kör över järnvägskorsningen in till bostadsområdet där det är 30 hela vägen (Fagersjövägen).
Efter jag kört ut från bostadsområdet ut på Örbyleden (brandstationen) får jag anvisning kör mot Skarpnäck (trafikplats Gubbängen).
Precis när jag kommit till Skarpnäck (Flygledargatan) ber hon mig köra höger ut mot Nynäshamn (väg 73) istället.
Kör där på motorvägen ett tag och sen av vid Farsta S och tillbaka till Trafikverket.
Hon säger att jag kan parkera på valfritt sätt i nån ruta som passar och stänga av bilen.
Grattis, körningen är godkänd :D

Dock så sa hon att jag skulle tänka på att byta fil tidigare och att inte vara så osäker på mig själv. Om jag vill in i vänster körfält och jag har tillfälle så kör in på en gång och att inte tveka! Jag höll helt med om vad hon sa då jag själv i efterhand tyckte att jag tagit lite tid att byta filer men det var bara för att jag var så nervös så jag ville vara ”extra försiktig”. Sen tänk också på om du gör något fel att förklara för inspektören att du är medveten om vad du gjorde! Jag närmade mig ett rödljus som var grönt och när jag nån meter från linjen så slog den om till gult och jag hann inte stanna inte utan fortsatte att köra då det fanns bilar bakom. Jag förklarade för henne direkt att jag såg att den slog om till gult men jag hade varit tvungen att göra en hård bromsning och hon sa att det var jättebra som du tänkte. ”Tabben” jag gjorde som fick mig att tänka att jag sabbat det var när vi skulle tillbaka till trafikverket vid fyrvägskorsningen i Farsta där en bensinmack ligger på vänster sida. Jag låg i höger körfält och behövde lägga mig i vänster körfält för att inte tvingas köra rakt fram mot Älvsjö/Huddinge. Men jag ville inte blinka vänster för tidigt då jag var rädd att bilarna bakom och bilarna vid bensinmacken skulle tro att jag skulle in till bensinmacken och inte bara vänster körfält och tvinga alla att bromsa in så jag väntade med att byta fill tills jag passerat bensinmacken så det blev liksom precis innan den heldragna linjen. Jag berättade för henne att jag visste att jag gick in sent men ville inte blinka för tidigt. Hon frågade då om det hade haft någon betydelse om jag gått in tidigare så jag berättade hur jag tänkte och hon var tyst. Så jag tänkte att det var kört. Fan, fan, fan tänkte jag för mig själv hela vägen till trafikverket. Och så klarade jag det! :D :lol: 8-)
Marie 2017-09-12 00:34 ! Citera #
Kan även lägga till min brors uppkörningsrutt (han körde upp 2 veckor före mig i Farsta och klarade det på första försöket) om nån är intresserad!

Köra ut från Trafikverket mot Stockholm.
Svänga av vid Tyresö/Sköndal.
Sen när dom åkt av där så säger inspektören att han ångrat sig och vill fortsätta mot Stockholm.
Han ska nu köra mot Bagarmossen. När dom svängt av från motorvägen så ska han lägga sig i höger körfält i korsningen (mot Sockenvägen).
Rakt fram förbi kyrkogården. Vid nästa korsning ska han svänga vänster (Gamla Tyresövägen).
Där fick han svänga in höger bland villaområdena och backa runt hörn. Sen fick han fick vända på lämpligt sätt. Ut från villaområdet tillbaka samma väg dom kom ifrån. I korsningen ska han svänga till höger tillbaka på Sockenvägen.
När han kommer fram till den stora korsningen igen så ska han köra rakt fram mot Gamla Enskede och svänga första till vänster in på Krokvägen. In i villaområdet och köra runt allt (Kantarellvägen, Tallkrogsvägen).
Längst ner vid Tallkorgsvägen är det en skylt för enkelriktat/”förbud mot infart” så han fick svänga in vänster och köra ut samma väg han kom från. Sen var det bara att köra ut på motorvägen igen och tillbaka till Traffikverket.

Han fick en inspektör som hette Mikael och min bror tyckte att han var jättetrevlig och fick honom att känna sig lugn, för han var lika nervös som jag var.
Gäst 2020-08-13 20:33 ! Citera #
Hej tack så mycket för din berättelse. Har uppkörning i Farsta om en vecka och detta gav mig värdefulla tips :)

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov