Start > Körkortsforum > Uppkörning imorgon...

Uppkörning imorgon...

L 2017-09-11 18:12 ! Citera #
Har uppkörning imorgon är så jävla nervös för jag presterar bra hemma och i min handledares bil men jag vet av egen erfarenhet att jag har en tendens att köra i lite lägre fart med nyare bilar (för det känns nästan som om man inte har uppsyn någonstans ?! och som om bilen bara kör iväg)

En fråga, vid parkerinsplatser brukar det vara två fält för varje körriktning, om jag skulle vilja ha en parkeringsplats till höger ex. är det okej för mig att köra ut i det andra fältet för att enklare köra in i parkeringen till höger?

Och visst är det sant att man inte får kolla speglar när man backar?
inspektörn 2017-09-11 19:17 ! Citera #
Är du säker på att du vill köra upp när du är så osäker?

Grundregel vid parkering: Kör in till vänster, backa in till höger! Följ det och krångla inte till det!

Inte kolla i speglarna vid backning? Vad är det för dumheter? Du skall däremot inte låsa blicken i speglarna utan lägga mesta delen av uppmärksamheten bakåt genom bakrutan och sedan komplettera med speglarna vid rätt tillfälle! Blicken skall även, vid rätt tillfälle, söka av framför bilen också!

Om dom här grunderna inte sitter i ryggmärgen så får du nog vara beredd på ett negativt resultat!

Parkering och backning är sådana moment som skall utföras RUTINMÄSSIGT, så även om du kommer in i P-rutan är det inte säkert att det är godkänt. Det hänger på hur du gör det också!!

Lycka till!
L 2017-09-11 20:20 ! Citera #
inspektörn 2017-09-11
Är du säker på att du vill köra upp när du är så osäker?

Grundregel vid parkering: Kör in till vänster, backa in till höger! Följ det och krångla inte till det!

Inte kolla i speglarna vid backning? Vad är det för dumheter? Du skall däremot inte låsa blicken i speglarna utan lägga mesta delen av uppmärksamheten bakåt genom bakrutan och sedan komplettera med speglarna vid rätt tillfälle! Blicken skall även, vid rätt tillfälle, söka av framför bilen också!

Om dom här grunderna inte sitter i ryggmärgen så får du nog vara beredd på ett negativt resultat!

Parkering och backning är sådana moment som skall utföras RUTINMÄSSIGT, så även om du kommer in i P-rutan är det inte säkert att det är godkänt. Det hänger på hur du gör det också!!

Lycka till!
Det är bara så att jag har en handledare och har följt två trafiklärare och varje har sagt olika. Själv kollar jag givetvis speglarna vid backning, men en lärare sa att man inte fick göra det under själva backningen utan då skulle man ha fullt uppsikt bakåt.

Vad menar du med kör in till vänster och backa till höger? det är väl när man ska backa in i en parkering? Jag menar när man kör in, inte backa. Då kan man ta upp det andra ’körfältet’ ibland, ellerhur?
inspektörn 2017-09-11 21:45 ! Citera #
Nu skall vi försöka bena ut det här!

Backning: Som jag sa, koll bakåt och KOMPLETTERA med speglarna och blick framåt vid RÄTT TILLFÄLLE!

Parkering: När du kör in på en parkering med p-rutor på båda sidor, så ligger du högerplacerad. Om du vill parkera i en ruta till vänster, så sväng vänster och kör in i den.
Om du skall parkera i en ruta till höger, sväng vänster 90 grader och backa sedan rakt in i rutan!

Krångla inte till det!
Gäst 2017-09-11 22:43 ! Citera #
När du ska backa så kolla runt om bilen när du precis har lagt i backen för att se att det är fritt omkring.
Ha sedan full koll bakåt ut via bakrutan när du påbörjar en backning, när det är dags att svänga så kan du stanna till för att kolla snabbt omkring dig igen för att se så att det är fritt runt din bil, släng då även lite blickar i alla speglar för att på så vis få lite bättre koll på vart du har bilen.
När det är klart så är det bara att fullfölja backningen, skulle du ändå hamna lite snett, lägg i ettan, kör fram en halvmeter, lägg i backen och rätta till bilen... Du kommer få säga till när du känner dig färdig...

Men detta ska du kunna om du är redo för en uppkörning, detta är en del av grunderna som man får börja med att lära sig.
Har du gjort en saxvändning så vet du på ett ungefär hur du ska göra...

Att backa är inte svårt!
En hjälpsam elev. 2017-09-11 22:56 ! Citera #
Tänk inte på det så mycket. Sålänge du komemr in i parkeringsplatsen och bilen är innanför linjen och även att båda kommer ut så är det lungt. Du får ta hur mycket plats du vill när du backar inne på en parkering för det finns inga riktiga körfält. Men om en bil kommer bakom dig eller framför så kanske det är lättare att låta honom passera innan du blockerar hela vägen. Kör bara som vanligt och låsa vara självsäker och stå för det du gör så löser det sig! Det var så jag klarade det!

Senaste foruminläggen

Rubrik
6
I dag 00:29
2
I dag 00:20
9
I går 19:38
11
I går 18:00
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor