Start > Körkortsforum > Kollar inspektören på tidigare…

Kollar inspektören på tidigare protokoll

Alice 2017-09-11 17:00 ! Citera #
Hej på er alla!

En fråga, kollar inspektören på tidigare protokoll? hade uppkörning förra veckan och det gick väl sådär, missade väjningsplikt på landsväg osv, men sen mitt under körningen så gasade hon på för att jag körde väl inte enligt hastighet men det var ingen trafikfara eller så..körde på en 50 väg..med inte så många bilar, men undrar varför hon tog över körandet? jag förstår om det var en trafikfara eller så men hon sa: du får öka farten så jag gjorde det men då gjorde hon det? konstigt...aja men bara att gilla läget och öva..men någon som vet om första körprovets protokoll påverkar andra uppkörningen? och om någon har varit med om att inspektören har lagt i sig körningen bara sådär utan någon anledning? ..

tacksam för svar!!
Jonis 2017-09-11 17:58 ! Citera #
Alice 2017-09-11
Hej på er alla!

En fråga, kollar inspektören på tidigare protokoll? hade uppkörning förra veckan och det gick väl sådär, missade väjningsplikt på landsväg osv, men sen mitt under körningen så gasade hon på för att jag körde väl inte enligt hastighet men det var ingen trafikfara eller så..körde på en 50 väg..med inte så många bilar, men undrar varför hon tog över körandet? jag förstår om det var en trafikfara eller så men hon sa: du får öka farten så jag gjorde det men då gjorde hon det? konstigt...aja men bara att gilla läget och öva..men någon som vet om första körprovets protokoll påverkar andra uppkörningen? och om någon har varit med om att inspektören har lagt i sig körningen bara sådär utan någon anledning? ..

tacksam för svar!!
Hej Alice!

Du skrev inte hur snabbt du körde, men du bör inte köra onödigt sakta. Det visar på osäkerhet. Du skall anpassa fart till rådande förhållanden. Fri 50-väg betyder att du ska köra betydligt fortare än vad du gjorde. Körde du 30?

Att inspektören ingriper på ett sånt sätt händer, hon tyckte att din grundläggande körningsrutin inte var särskilt bra. Det är inte ”utan anledning” egentligen, man får inte köra onödigt sakta. Du kanske inte uppfattade att du störde den lilla trafik som var.

Inspektörer tittar inte i tidigare protokoll, men du bör ge din inspektör ditt protokoll på nästa uppkörning. Det är bättre för dig att denne vet vad du kuggat på så att du kan omtestas om han/hon känner för det. Om du hoppades på att han/hon inte skulle titta och att du skulle ”slippa” vissa moment är det inte bra.

Lycka till på nästa uppkörning, hoppas det går bättre då!
inspektörn 2017-09-11 19:10 ! Citera #
Inspektören kollar det gamla protokollet och skall, om möjligt, prova dom underkända punkterna igen!
Alice 2017-09-11 19:37 ! Citera #
Ok då vet! som sagt jag missade hastighetsskylten och körde en bil som jag inte var van med därmed körde jag långsamt, men då fattar jag. Ok exempelvis det står inget om motorväg/motortrafikled under punkterna, innebär det att jag gjorde bra där? bristerna jag har fått är:

Manövrering
- Körning i tätort, i med att ja körde långsamt + la fel växel när jag stannade och skulle åka iväg..3an istället för 1an..
- Gatukorsning, hon tyckte att ja tappa fart vid mina svängningar..

Miljö och sparsam körning
- Körning i tätort, långsamt hastighet..
- Cirkulationsplats, hon tyckte att jag stannade i onödan och ville att ja skulle kolla mer åt vänster och köra in..

Trafikregler
-Infart/körning på landsväg, missade väjningsplikt skylten..

Trafiksäkerhet och beteende.. då kommer dessa 3 punkter upp ständigt och kommer in i alla punkter..
-Körning i tätort
- Cirkulationsplats
- Infart/körning på landsväg

Ok får se om jag har förstått rätt: skulle köra en vänstersväng där vid akalla länken men missade att jag hade väjningsplikt..då brister det i trafikregler & trafiksäkerhet och beteende?

Sen körde jag lägre än vad jag skulle då kommer det under: manövrering samt miljö och sparsam körning? har jag fattat rätt?

och så en sista fråga: får man underkänt ifall man har råkat lägga i 3an istället för 1an?

Tack igen!
Gäst 2017-09-11 22:32 ! Citera #
Jonis 2017-09-11
Hej Alice!

Du skrev inte hur snabbt du körde, men du bör inte köra onödigt sakta. Det visar på osäkerhet. Du skall anpassa fart till rådande förhållanden. Fri 50-väg betyder att du ska köra betydligt fortare än vad du gjorde. Körde du 30?

Att inspektören ingriper på ett sånt sätt händer, hon tyckte att din grundläggande körningsrutin inte var särskilt bra. Det är inte ”utan anledning” egentligen, man får inte köra onödigt sakta. Du kanske inte uppfattade att du störde den lilla trafik som var.

Inspektörer tittar inte i tidigare protokoll, men du bör ge din inspektör ditt protokoll på nästa uppkörning. Det är bättre för dig att denne vet vad du kuggat på så att du kan omtestas om han/hon känner för det. Om du hoppades på att han/hon inte skulle titta och att du skulle ”slippa” vissa moment är det inte bra.

Lycka till på nästa uppkörning, hoppas det går bättre då!
Hej Jonis!

Du ska inte skriva och ge svar till någon när du inte vet hur det ligger till.
Självklart så kollar en inspektör på det förra protokollet, för hur ska dom annars veta vad dom ska testa då aspiranten kuggade sin förra uppkörning? Om dom inte kollade så skulle man ju kanske slippa göra det man inte klarade förra gången, och då är man inte helt körklar ännu och har därmed inte fullgjort sin körutbildning till 100% för att kunna klara sig själv i trafiken.
Gäst 2017-09-11 23:09 ! Citera #
Gäst 2017-09-11
Hej Jonis!

Du ska inte skriva och ge svar till någon när du inte vet hur det ligger till.
Självklart så kollar en inspektör på det förra protokollet, för hur ska dom annars veta vad dom ska testa då aspiranten kuggade sin förra uppkörning? Om dom inte kollade så skulle man ju kanske slippa göra det man inte klarade förra gången, och då är man inte helt körklar ännu och har därmed inte fullgjort sin körutbildning till 100% för att kunna klara sig själv i trafiken.
Hej Gäst!

Aldrig själv sett att de kontrollerar sådant. En uppkörning är ett stickprov i vilket fall. Men jag kanske har fel, går endast på vad jag hört eftersom jag klarade min körning galant. Det finns massvis med fall (även på detta forum) där någon kuggat men inte fått samma moment igen. Inspektören har i så fall slarvat. Hans jobb är att ta ett stickprov och det är hans enda jobb.

Absolut att jag ska svara henne, hennes inlägg handlade om mycket mer än bara protokollet!
Gäst 2017-09-12 11:36 ! Citera #
Gäst 2017-09-11
Hej Gäst!

Aldrig själv sett att de kontrollerar sådant. En uppkörning är ett stickprov i vilket fall. Men jag kanske har fel, går endast på vad jag hört eftersom jag klarade min körning galant. Det finns massvis med fall (även på detta forum) där någon kuggat men inte fått samma moment igen. Inspektören har i så fall slarvat. Hans jobb är att ta ett stickprov och det är hans enda jobb.

Absolut att jag ska svara henne, hennes inlägg handlade om mycket mer än bara protokollet!
En inspektör kollar redan innan dom kommer ut till bilen vad aspiranten kuggade på vid sin förra uppkörning.
Så dom vet redan innan vad dom ska kolla lite extra noga. Men visst är en uppkörning ett slags stickprov, men bara för det så slipper man inte göra det man kuggade sist på, och därmed visa att man har tränat på det och att man nu klarar av att hantera det som nu tidigare inte klarade av...

En andra uppkörning innehåller ju inte bara det som man kuggade på, utan inspektören lägger ju även till lite extra moment för att körningen inte ska bli allt för kort. Så om någon säger har sagt till dig att en inspektör inte kollar ens förra protokoll så ljuger dom!
Falskt inspektör 2024-05-21 16:40 ! Citera #
Det är Trafikverket som faktiskt säger att en inspektör ska få inte titta på tidigare protokoll utan det blir ett nytt körprov ..! Punkt
Äkta inspektör 2024-05-21 21:54 ! Citera #
Falskt inspektör 2024-05-21
Det är Trafikverket som faktiskt säger att en inspektör ska få inte titta på tidigare protokoll utan det blir ett nytt körprov ..! Punkt
Vid omprov efter tidigare underkänt körprov ska, om möjligt, särskilt de delar ingå som ledde till det tidigare underkännandet.
Gäst 2024-05-21 21:59 ! Citera #
Falskt inspektör 2024-05-21
Det är Trafikverket som faktiskt säger att en inspektör ska få inte titta på tidigare protokoll utan det blir ett nytt körprov ..! Punkt
Du kan hälsa din källa att hen har fel :)
Och be den att läsa TSFS 2012:43

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
2
2024-09-06 22:16
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo