Hej på er alla!
En fråga, kollar inspektören på tidigare protokoll? hade uppkörning förra veckan och det gick väl sådär, missade väjningsplikt på landsväg osv, men sen mitt under körningen så gasade hon på för att jag körde väl inte enligt hastighet men det var ingen trafikfara eller så..körde på en 50 väg..med inte så många bilar, men undrar varför hon tog över körandet? jag förstår om det var en trafikfara eller så men hon sa: du får öka farten så jag gjorde det men då gjorde hon det? konstigt...aja men bara att gilla läget och öva..men någon som vet om första körprovets protokoll påverkar andra uppkörningen? och om någon har varit med om att inspektören har lagt i sig körningen bara sådär utan någon anledning? ..
tacksam för svar!!
Hej Alice!
Du skrev inte hur snabbt du körde, men du bör inte köra onödigt sakta. Det visar på osäkerhet. Du skall anpassa fart till rådande förhållanden. Fri 50-väg betyder att du ska köra betydligt fortare än vad du gjorde. Körde du 30?
Att inspektören ingriper på ett sånt sätt händer, hon tyckte att din grundläggande körningsrutin inte var särskilt bra. Det är inte ”utan anledning” egentligen, man får inte köra onödigt sakta. Du kanske inte uppfattade att du störde den lilla trafik som var.
Inspektörer tittar inte i tidigare protokoll, men du bör ge din inspektör ditt protokoll på nästa uppkörning. Det är bättre för dig att denne vet vad du kuggat på så att du kan omtestas om han/hon känner för det. Om du hoppades på att han/hon inte skulle titta och att du skulle ”slippa” vissa moment är det inte bra.
Lycka till på nästa uppkörning, hoppas det går bättre då!