Start > Körkortsforum > En trafiksituation som förvirr…

En trafiksituation som förvirrar mig...

Maria 2017-09-09 11:22 ! Citera #
Hej.
Där jag bor finns det en väg liknande på bilden. Vägen är _inte_ en huvudgata, trots att den är stor. Därför är alla korsande vägar sådana jag måste väja för, dessutom är vägen lite skymd pga. parkerade bilar osv.
vägen jag kör på har parkerade bilar till höger, alltså är den körbara vägen ’krympt’ så ömsesidig hänsyn gäller med mötande trafik pga. två bilar får plats att köra mellan. Det är en 40-väg.

När jag kör, minskar jag hastigheten till ca. 30 pga. parkerade bilar, och håller mig något till vänster (också för parkerade bilar). När jag närmar mig korsningen släpper jag på gasen och gör mig bromsberedd , vilket gör att min fart sjunker till kanske 20-25. Så får jag göra för varje korsande väg (3st).

VARJE gång jag gör detta kör bilar om mig och när de gör det, kör de om i 40-50 trots de parkerade bilderna. De saktar inte ens ned för korsningen. Jag VET att de gör fel, men vad ska jag göra på uppkörningen?? Vill inte att inspektören ska skylla på att det är MITT fel att de fick köra om- jag KAN ju inte köra högre än 30- det är parkerade bilar och högerregelskorsning. Dessutom måste jag enligt teorin flytta till höger när någon kör om fast jag gör inte det pga. idioterna som inte ens får köra om innan en korsning och jag vill ju inte råka köra på någon som springer ut bakom en parkerad bil.

Gör jag rätt, gör jag fel, vad skulle ni göra?

tinypic.com/view.php?pic=23t1tuq&s=9#.WbOxJa17GHo
Gäst 2017-09-09 13:33 ! Citera #
Maria 2017-09-09
Hej.
Där jag bor finns det en väg liknande på bilden. Vägen är _inte_ en huvudgata, trots att den är stor. Därför är alla korsande vägar sådana jag måste väja för, dessutom är vägen lite skymd pga. parkerade bilar osv.
vägen jag kör på har parkerade bilar till höger, alltså är den körbara vägen ’krympt’ så ömsesidig hänsyn gäller med mötande trafik pga. två bilar får plats att köra mellan. Det är en 40-väg.

När jag kör, minskar jag hastigheten till ca. 30 pga. parkerade bilar, och håller mig något till vänster (också för parkerade bilar). När jag närmar mig korsningen släpper jag på gasen och gör mig bromsberedd , vilket gör att min fart sjunker till kanske 20-25. Så får jag göra för varje korsande väg (3st).

VARJE gång jag gör detta kör bilar om mig och när de gör det, kör de om i 40-50 trots de parkerade bilderna. De saktar inte ens ned för korsningen. Jag VET att de gör fel, men vad ska jag göra på uppkörningen?? Vill inte att inspektören ska skylla på att det är MITT fel att de fick köra om- jag KAN ju inte köra högre än 30- det är parkerade bilar och högerregelskorsning. Dessutom måste jag enligt teorin flytta till höger när någon kör om fast jag gör inte det pga. idioterna som inte ens får köra om innan en korsning och jag vill ju inte råka köra på någon som springer ut bakom en parkerad bil.

Gör jag rätt, gör jag fel, vad skulle ni göra?

tinypic.com/view.php?pic=23t1tuq&s=9#.WbOxJa17GHo
Du gör rätt! Inspektören förstår varför du saktar in och tycker att de andra bilarna har 100% av felet här. Om du vill säga något, säg kanske ”oj vilken galning som kör om här, den hinner knappast stanna om någon kommer!”

Låter du dig påverkas och stressas av de bakom och själv kör fort, då kan du kugga!
Maria 2017-09-09 17:10 ! Citera #
Gäst 2017-09-09
Du gör rätt! Inspektören förstår varför du saktar in och tycker att de andra bilarna har 100% av felet här. Om du vill säga något, säg kanske ”oj vilken galning som kör om här, den hinner knappast stanna om någon kommer!”

Låter du dig påverkas och stressas av de bakom och själv kör fort, då kan du kugga!
Tack så jättemycket!
Tycker också att det är rädd, men är rädd för olika skräckhistorier man fårt höra på forumet då uppkörningen gått regelrätt men man kuggat pga. en bil bakom gjort ett fel. Tack så jättemycket för att du bekräfta det, gör mig mindre nervös nu till uppkörningen :)
Gäst 2017-09-10 20:51 ! Citera #
Du kommer snabbt lära dig att bilkörning går ut på att inte göra som idioterna gör utan göra rätt.
Många gånger rädda dig själv från farliga situationer som de orsakar.

En gång övningskörde jag i ett villaområde som hade parkerade bilar på ena sidan så man inte kunde mötas.
Jag har en gubbe som ligger och trycker alldeles för nära bakom mig.
Kommer till ett fartgupp och saktar ner,ser då att mötande bil kommer så jag väntar bakom de parkerade bilarna.
Tjejen i den mötande bilen kör förbi mig och jag ser då att ytterligare två bilar kommer en bit bort.
Jag har ju hinder på min sida och då ska man vänta vilket jag också gör.
Då kör gubben bakom mig om och gasar på som tusan och får tvärnita för att inte frontalkrocka med mötande.
Den mötande bilen skriker nåt till gubben som förhoppningsvis fick sig en rejäl chock.
De ser övningskörningskylten och ska bara förbi till vilket pris som helst.

Skit i andra som gör fel och gör det som är rätt i trafiken så kommer det gå bra :)
Lycka till med körkortet :)

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov