Hej.
Där jag bor finns det en väg liknande på bilden. Vägen är _inte_ en huvudgata, trots att den är stor. Därför är alla korsande vägar sådana jag måste väja för, dessutom är vägen lite skymd pga. parkerade bilar osv.
vägen jag kör på har parkerade bilar till höger, alltså är den körbara vägen ’krympt’ så ömsesidig hänsyn gäller med mötande trafik pga. två bilar får plats att köra mellan. Det är en 40-väg.
När jag kör, minskar jag hastigheten till ca. 30 pga. parkerade bilar, och håller mig något till vänster (också för parkerade bilar). När jag närmar mig korsningen släpper jag på gasen och gör mig bromsberedd , vilket gör att min fart sjunker till kanske 20-25. Så får jag göra för varje korsande väg (3st).
VARJE gång jag gör detta kör bilar om mig och när de gör det, kör de om i 40-50 trots de parkerade bilderna. De saktar inte ens ned för korsningen. Jag VET att de gör fel, men vad ska jag göra på uppkörningen?? Vill inte att inspektören ska skylla på att det är MITT fel att de fick köra om- jag KAN ju inte köra högre än 30- det är parkerade bilar och högerregelskorsning. Dessutom måste jag enligt teorin flytta till höger när någon kör om fast jag gör inte det pga. idioterna som inte ens får köra om innan en korsning och jag vill ju inte råka köra på någon som springer ut bakom en parkerad bil.
Gör jag rätt, gör jag fel, vad skulle ni göra?
tinypic.com/view.php?pic=23t1tuq&s=9#.WbOxJa17GHo