Start > Körkortsforum > Klarade teoriprovet! Tips!

Klarade teoriprovet! Tips!

L 2017-09-06 13:54 ! Citera #
Hej, Idag hade jag teoriprovet (mitt första) som slutade på 59/60.
Tips:
1. ANVÄND OLIKA KÄLLOR!
- Lär dig från flera olika källor, tänk det som om att varje person som skapar en sida för körkort har svårt för en del på teorin. Då kommer varje sida fokusera mer på den delen. Ex. mycket miljö på en sida, en annan sida formulerar sina texter på ett sätt osvosv.

Mina källor:
Teoriboken (läst igenom 2ggr)
Körkortsappen (gick igenom 100% av teorin, samt 90% av alla frågor)
trafiktestet.se
Teorin på körkortonline.se
gratisteori
körkortsfrågor
etc.
jag använde mig inte 100% av allting på varje sida, och jag betalade bara för 2 källor (lånade böckerna från biblioteket).

2. SKRIV ANTECKNINGAR
När du läser igenom teorin- skriv anteckningar på det DU vet DU har problem med. ex. visste jag att jag hade problem med statistiken så jag fokuserade på utförliga sammanfattningar och förklaringar på statistik på mina anteckningar, medan ex. en anteckning på kolmonoxid kanske kunde vara ’’död’’ då jag redan vet sedan innan att kolmonoxid orsakar andningsproblem och man kan dö om man utsätts för det under en längre tid.

3. STRESSA INTE!- MEN VAR INTE FÖR LÅNGSAM!
Under provet stressa inte men läs inte heller för långsamt! Om du läser långsammare än normalt kan du börja övertänka varje information och varje ord.

4. DET ÄR ENKELT!
Det ÄR enkelt. Jag vart jätterädd för att jag antog att det skulle vara super svårt. Min pappa (som inte har svenska som modersmål) klarade knappt 52.

5. GÅ IGENOM DINA FRÅGOR
-Jag hade så gott om tid att jag kunde gå igenom ALLA 70 frågor två gånger, och sedan gå igenom mina markerade frågor en tredje gång. Och då hade jag fortfarande 10min kvar när jag fick mitt godkända resultat. MEN! Tänk på att inte övertänka dina svar.

Det var allt :) Har uppkörning snart, den är jag mer rädd för faktiskt, hehe. Men hoppas det hjälper. Miljön kom det inte alls mycket på...det var mest trafikregler och trafiksäkerhet. När folk säger att du ska kunna allt, ja det gäller inte. OM du har ont om tid, läs igenom allt och ha en god översikt på allting men fokusera på trafikregler och trafiksäkerhet. Om du har problem med tester generellt sätt, fokusera på allting. Har du gott om tid, fokusera inte på något utan ta en tid varje dag då du lär dig trafikregler för skojs skull så när du väl har ca. en månad innan provet så kan du börja öva på riktigt utan att stressa då du redan nästan kan allting ändå.
Ineedkörkort 2017-09-06 17:48 ! Citera #
Hej!
Minns du ungefär vilka frågor som kom? Skulle uppskattas.
Gäst 2017-09-09 22:16 ! Citera #
Jag har teoriprovet nu i veckan som kommer.
I början använde jag mig utav Bonniers Trafikskola Online och sen har jag använt mig utav Elevcentralen/STR teorifrågor samt läst boken några gånger. Har pluggat på ungefär samma sätt som du tipsar om.
Har fått godkänt på alla tester på Elevcentralen och de få gånger jag fått underkänt har jag haft ca 59 rätt av 70 annars allt från 63 till 70 rätt. Även gjort testet som finns på den här sidan 2-3 gånger och fått godkänt.

Tror du/någon annan här det räcker för att klara provet?
Någon som vet om frågorna är ungefär ställda på samma sätt som Elevcentralen eller är de ställda på mer ”krångligt” sätt?
Gäst 2017-09-09 23:40 ! Citera #
Ineedkörkort 2017-09-06
Hej!
Minns du ungefär vilka frågor som kom? Skulle uppskattas.
Varför vill du veta det?
Vägverket har över 2000 olika frågor, så att du skulle få en bråkdel av samma frågor är väldigt liten...
Så plugga på du :D
gäst 2022-07-09 01:46 ! Citera #
Hej jag har min teori på tisdag den som kommer i veckan, har gjort alla test som finns men sedan när jag skulle göra sluttesterna slutade med resultatet 40 som max hög poäng . samma gällde min vän men sedan på teorin gick hon ut med 60 poäng vid första försöket

Senaste foruminläggen

Rubrik
7
I dag 06:31
10
I dag 00:37
1
I går 19:26
2
I går 14:09
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest