Start > Körkortsforum > Neautralt läge

Neautralt läge

Linn 2017-09-03 16:56 ! Citera #
Hej!

När jag är ute och övningskör så möter jag oftast på problemet att växla ner inför svängar och rondeller och undrar därför följande :
Om jag tex har 4/5/6 växel i och behöver snabbt växla ned p.g.a sväng eller rondell. Kan jag då hålla nere kopplingen och sätta växelspaken på neautralt för att samtidigt bromsa försiktigt tills jag vet om jag ska stanna helt eller sätta i 1/2 växeln.
Kan man bli kuggad på detta eller går det bra att göra såhär?
planera 2017-09-03 17:09 ! Citera #
Planera i god tid hur trafiksituationen ser ut framför dig. Genom att göra detta kommer du lättare kunna veta vilken växel du kommer att ligga i. När du gör på ditt vis så kommer du att minska livslängden på både koppling som broms, och därmed uppfyller du inte kriteriet ecodriving under en uppkörning.
Maria 2017-09-03 22:20 ! Citera #
Linn 2017-09-03
Hej!

När jag är ute och övningskör så möter jag oftast på problemet att växla ner inför svängar och rondeller och undrar därför följande :
Om jag tex har 4/5/6 växel i och behöver snabbt växla ned p.g.a sväng eller rondell. Kan jag då hålla nere kopplingen och sätta växelspaken på neautralt för att samtidigt bromsa försiktigt tills jag vet om jag ska stanna helt eller sätta i 1/2 växeln.
Kan man bli kuggad på detta eller går det bra att göra såhär?
Hej Linn!

Jag håller tyvärr med personen som skrev innan mig, du kan inte lägga i friläge när du kommer körandes mot en sväng eller rondell. Du kommer med största sannolikhet bli kuggad då..

Det du borde göra innan du ska köra upp är att träna mycket mera på just växlingen, för kan du inte växla ordentligt så kommer du även kunna bli kuggad på manövrerings biten eftersom du inte kan manövrera bilen på ett trafiksäkert sett.

Kan ge dig lite tips, oavsett vilken rondell eller sväng som du kommer till så kan du allt som oftast använda dig av 2:a växeln. Sedan finns det rondeller och svängar som har skymd sikt då är det bättre att precis innan du kommer fram till korsningen/rondellen lägga i 1:an och krypköra fram, men som sagt så är dom rondellerna väldigt sällsynta :D

Lycka till!
Nick 2017-09-07 16:33 ! Citera #
Linn 2017-09-03
Hej!

När jag är ute och övningskör så möter jag oftast på problemet att växla ner inför svängar och rondeller och undrar därför följande :
Om jag tex har 4/5/6 växel i och behöver snabbt växla ned p.g.a sväng eller rondell. Kan jag då hålla nere kopplingen och sätta växelspaken på neautralt för att samtidigt bromsa försiktigt tills jag vet om jag ska stanna helt eller sätta i 1/2 växeln.
Kan man bli kuggad på detta eller går det bra att göra såhär?
Exakt hur mycket tid menar du på att du sparar genom att gå från neutral? Växlingen skall ske i ett svep och du skall ha känsla för vilken växel som gäller för den hastighet du skall ha.

Inför en sväng bromsar du. Hur länge får du lära dig, men snyggt är precis innan varvtalet blir för lågt (bilen börjar rycka/skaka). Sedan frikopplar du och växlar ned. Utnyttja dragläget för att få transmissionen mjuk. Tumregel är att du skall ha växeln redo innan sväng: kopplingen släppt innan du svänger.

Behöver du stanna så bromsar du och frikopplar.

Inte hålla på och lägga i friläge. Det kan eventuellt bli farligt att inte ha en växel i.

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo