Hej!
När jag är ute och övningskör så möter jag oftast på problemet att växla ner inför svängar och rondeller och undrar därför följande :
Om jag tex har 4/5/6 växel i och behöver snabbt växla ned p.g.a sväng eller rondell. Kan jag då hålla nere kopplingen och sätta växelspaken på neautralt för att samtidigt bromsa försiktigt tills jag vet om jag ska stanna helt eller sätta i 1/2 växeln.
Kan man bli kuggad på detta eller går det bra att göra såhär?
Hej Linn!
Jag håller tyvärr med personen som skrev innan mig, du kan inte lägga i friläge när du kommer körandes mot en sväng eller rondell. Du kommer med största sannolikhet bli kuggad då..
Det du borde göra innan du ska köra upp är att träna mycket mera på just växlingen, för kan du inte växla ordentligt så kommer du även kunna bli kuggad på manövrerings biten eftersom du inte kan manövrera bilen på ett trafiksäkert sett.
Kan ge dig lite tips, oavsett vilken rondell eller sväng som du kommer till så kan du allt som oftast använda dig av 2:a växeln. Sedan finns det rondeller och svängar som har skymd sikt då är det bättre att precis innan du kommer fram till korsningen/rondellen lägga i 1:an och krypköra fram, men som sagt så är dom rondellerna väldigt sällsynta
Lycka till!