Hur gör man en säkerhetskontroll på däcken? Alla säger olika så svårt att veta ibland vad som faktiskt gäller.
Hur lärde ni er belysningen? Jag blir bara förvirrad när det gäller belysningen i körskolan bil jämfört med den bil jag kör hemma. Hur kommer man ihåg vilka belysning som sitter Var? Mitt minne är som en guldfisk ibland
Däck: berätta om det är sommar eller vinterdäck. Kolla efter sprickor på däck och fälgar. Nämn hur djupt det bör vara för däcket som sitter på och säg att slitagevarnaren säger till när däcket ska bytas. Om ett däck är slitet så ska alla fyra bytas. Kolla alla fyra däcken och även att trycket är jämnt på alla.
Koncentrera dig på ljusen på den bil du ska köra upp med. Bilarna är lite olika. Jag passade på att titta på andra bilar för att få en hum om hur ljusen kan vara placerade. I kontrollen så ber de dig tända olika ljus, så det blir enklast.
Dela upp ljusen i olika delar. En hel del kan du redan. Blinkers, skyltljus, varningsblinkers exempelvis. Bromsljusen bildar en triangel där bak. Dimljusen är ett starkt ljus fram eller bak som ofta sitter längst ner på bilen (golfen jag körde med hade inga fram). Alla ljus fram är vita och alla bak är röda, utom när du backar, då blir det vitt bak eftersom det blir bilens ”framsida”. Varseljusen fram finns på moderna bilar och då lyser inget bak. Detta är bär ljusinställningen står på Noll. Halvljusen tänder vitt fram och rött bak (samma som bromsljusen fast svagare rött). Helljusen starkt vitt sken fram.
Det är många ljus i början men det kommer sitta. Lär känna din bil. Jämför med andra bilar när du är ute och går.